Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen-Centrum Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout Zaventem Geel
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
053 82 62 95
Antwerpen-Centrum
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 206 21 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 829 24 90
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 39 60
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 333 27 25
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 333 27 25
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
071 47 44 62
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
053 82 62 95
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 474 39 35
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 50
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 95 80
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
056 26 67 01
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 51 29
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
061 22 26 63
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
04 264 48 46
Lier
Hoogveldweg 155/1, 2500 Lier
03 491 84 31
Louvain-La-Neuve
Axis Park - The Gate, Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
081 25 04 55
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
015 40 42 60
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 55
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
059 34 10 50
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
055 20 74 67
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
051 26 08 60
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
03 870 74 97
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 40
Zaventem
Parklaan 57/1 – 1930 Zaventem
02 773 16 30
Geel
Pas 96 2440 Geel
014 44 22 60

Verplichting om vertrouwenspersoon aan te stellen voor bedrijven met 50 werknemers of meer

24 november 2023

Tot voor kort was de aanduiding van een vertrouwenspersoon aanbevolen, maar niet verplicht. Er was enkel sprake van een verplichting tot aanstelling van een vertrouwenspersoon ingeval alle leden van het Comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) hierom verzoeken. Hier komt binnenkort verandering in. Vanaf 1 december 2023 zal de aanstelling van een vertrouwenspersoon verplicht zijn onder bepaalde voorwaarden. We leggen je de op til zijnde wijzigingen uit.

Wie is de vertrouwenspersoon?

De vertrouwenspersoon is een van de gespecialiseerde sleutelfuncties in de onderneming waarop de werkgever kan vertrouwen om de preventie van psychosociale risico’s te verbeteren.  Zo kan hij betrokken worden bij de uitvoering van de risicoanalyse en pleegt hij regelmatig overleg met de preventieadviseur psychosociale aspecten.

De vertrouwenspersoon heeft evenwel ook een adviserende en bemiddelende rol. Zo heeft hij een  belangrijke eerstelijnsfunctie in de informele interne procedure, die toelaat dat er zonder formalisme en op vertrouwelijke wijze naar oplossingen kan worden gezocht.

Bovendien moet iedere nieuwe vertrouwenspersoon binnen de twee jaar na zijn aanstelling een opleiding van minstens 5 dagen volgen.

Van een aanbeveling naar een verplichting

De aanwijzing van een vertrouwenspersoon is op dit ogenblik niet verplicht, tenzij wanneer alle leden vertegenwoordigers van de personeelsleden binnen het CPBW hierom verzoeken. De wet diverse arbeidsbepalingen voorziet vanaf 1 december 2023 in een verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon. Deze verplichting is afhankelijk van het aantal werknemers dat de werkgever tewerkstelt.

  • 50 werknemers of meer: verplichte aanstelling vertrouwenspersoon

Voor werkgevers met meer dan 50 werknemers zal het verplicht zijn om minstens één vertrouwenspersoon aan te stellen die tot het personeel van de werkgever behoort (ook al maakt de preventieadviseur psychosociale aspecten deel uit van een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk).

De aanwijzing van de vertrouwenspersoon vindt plaats overeenkomstig de wettelijk voorziene procedure en dit na voorafgaand akkoord van alle personeelsafgevaardigden in het CPBW. 

  • Minder dan 50 werknemers: geen verplichte aanstelling vertrouwenspersoon

De aanduiding bij werkgevers met minder dan 50 werknemers blijft evenwel verplicht wanneer alle leden van de vakbondsafvaardiging, of bij afwezigheid van deze laatste, alle werknemers hierom verzoeken.

  • Stelt de werkgever in een onderneming met 20 of meer werknemers (en minder dan 50 werknemers) een vertrouwenspersoon aan, dan moet hij of zij verplicht deel uitmaken maken van het personeel van de onderneming indien de preventieadviseur psychosociale aspecten deel uitmaakt van een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Zijn er minder dan 20 werknemers, dan moet de vertrouwenspersoon geen deel uitmaken van het personeel.
  • Indien er geen vertrouwenspersoon werd aangeduid (een situatie die zich kan voordoen in ondernemingen met minder dan 50 werknemers), kan de preventieadviseur van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk deze opdrachten uitoefenen (behalve in ondernemingen met minder dan 20 werknemers waar de functie van preventieadviseur wordt uitgeoefend door de werkgever en behalve in geval de betrokkene zelf of alle leden van de vakbondsafvaardiging, of bij ontstentenis, alle werknemers, hier niet mee akkoord gaan).

Let op: De contactgegevens van de vertrouwenspersoon moeten vermeld worden in het arbeidsreglement, alsook op een voor de werknemers gemakkelijk toegankelijke plaats (door middel van een aanplakking, via het intranet,…).

Sancties mogelijk

Ingeval een werkgever de verplichting tot aanstelling van een vertrouwenspersoon niet naleeft:

  • wanneer hij 50 werknemers of meer tewerkstelt; of
  • wanneer het CPBW hierom gevraagd heeft; of
  • wanneer er geen vertrouwenspersoon is die deel uitmaakt van het personeel van de onderneming (in ondernemingen vanaf 50 werknemers of in ondernemingen vanaf 20 werknemers indien de preventieadviseur psychosociale aspecten extern is).

 loopt de werkgever een risico op een strafrechtelijke sanctie van niveau 2 (hetzij een strafrechtelijke geldboete van € 400 tot € 4.000, hetzij een administratieve geldboete van € 200 tot € 2.000).

Bron: Wet van 5 november 2023 houdende diverse arbeidsbepalingen, BS 23 november 2023

Deel dit juridisch nieuws en updates

Terug naar overzicht juridisch nieuws en updates