Vorige

Er is geen planeet B. Gelukkig is er Planet B.

#Starters

Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Dat geldt zeker voor Tibbe Verschaffel. Al sinds zijn jonge tienerjaren drijft de motivatie om van deze planeet een betere plek te maken hem richting ondernemen. Met creatieve ideeën, stevige principes en een duurzame langetermijnvisie is hij op korte tijd de verpersoonlijking van ecologisch ondernemen in Vlaanderen geworden.

Hoog tijd om meer te weten te komen over de toekomstplannen en visie van Tibbe. Duurzaam ondernemer pur sang én de zaakvoerder van Planet B.

Leestijd: Later lezen?

Dromen en werken aan een betere wereld

Misschien zegt de naam Tibbe Verschaffel jou niet meteen iets maar de kans is groot dat je al van Wondr, Klaaar, The Ecobike of Bambooze hebt gehoord. Het zijn respectievelijk de ecologische cosmeticaproducten, wasproducten, bamboefietsen en bamboerietjes die Tibbe ontwikkeld heeft. En dit terwijl hij dit jaar pas 29 jaar wordt.

“Ik ben zeker een dromer. Maar nog meer ben ik een doener. Ik geloof er vurig in dat kleine acties een heel grote impact kunnen maken. Daarom ook dat ik erop vertrouw dat ecologische producten op de markt brengen een duurzame langetermijnstrategie is. Ik krijg vaak de vraag: “hoe gaat een bamboerietje de wereld redden?” Die vraag is compleet naast de kwestie. Het gaat helemaal niet om het rietje. Het gaat om ons gedrag als consument. We beseffen meer en meer dat ons koopgedrag een katalysator voor verandering is.”

Tibbe ziet de laatste jaren een positieve shift waarin consumenten hun aankopen op een veel bewustere manier doen. Daarbij gaat het niet om het product an sich maar wel om de wens om het langer te gebruiken, minder afval te produceren of een minder vervuilend productieproces te ondersteunen.

“Het zijn die kleine keuzes die een draagvlakvoor verandering creëren. Als wij het als consument bijvoorbeeld niet meer pikken dat alles wat we kopen in een plastic verpakking zit, zullen de grote merken van deze wereld wel moeten volgen. Als bedrijf op dit vlak de leiderspositie innemen, is zeker niet de makkelijkste weg. Het is dag en nacht knokken voor die mooiere wereld waarvan ik droom. Maar mijn passie drijft me. Meer nog: was ik niet zo gepassioneerd, zou ik deze job niet kunnen doen.”

Planet + People

De verschillende merken die Tibbe de afgelopen jaren lanceerde, worden verzameld in een onderneming die Planet B heet. Ondertussen stelt het bedrijf 19 mensen te werk. Zij werken samen aan één grote missie: een community opbouwen die de veranderingen stuwt die nodig zijn om onze planeet gezonder te maken.

“Ik wil vooral de FMCG uitdagen. Die sector wordt gedomineerd door gigantisch grote bedrijven die enkel focussen op winstmaximalisatie. Dat is een doelstelling die absoluut niet duurzaam is. Met Planet B willen we aantonen dat onze wereld en al haar bewoners minstens even belangrijk zijn als bedrijfswinst. En daarin gaan we best ver.”

Duurzaamheid zit in de gehele organisatie vervlochten. Van de keuze van partners over het aanwerven en behouden van medewerkers tot beslissingen over verkoopkanalen. Zo vertelt Tibbe over een recente deal waarvan hij pas achteraf ontdekte dat niet-verkochte producten in de vuilnisbak belandden.

“Zo’n situaties zijn waardevolle lessen. Het zijn dingen die we niet meer willen meemaken. Planet B en onze merken staan net voor het omgekeerde: we willen komaf maken met de absurde wegwerpcultuur.”

Ook op vlak van HR richt Planet B zich op duurzame samenwerkingen. Het bedrijf ontvangt enorm veel (spontane) sollicitaties en legt zich toe op een respectvolle procedure.

“We bekijken telkens wie op vlak van kennis en vaardigheden bij ons past. Maar minstens even belangrijk zijn de normen en waarden van de sollicitant. Voor mij is het welzijn van het team prioriteit. Ik durf gerust zeggen dat we van alle Vlaamse start-ups het meest hechte team hebben. We nemen tijd voor elkaars welzijn en zorgen voor elkaar. Zo is er de policy van unlimited holidays en vraag ik nooit om een doktersbriefje. Time off is de tijd die je nodig hebt om jezelf terug op te laden. Dat valt niet te rijmen met rigide verlofregelingen.”

De toekomst van Planet B

Tibbe en zijn team zitten boordevol toekomstplannen. Eerst en vooral wil hij consumenten blijven triggeren met creatieve producten die duurzaam zijn en gemakkelijkingebruik.

“Neem bijvoorbeeld onze bamboerietjes. Waarom zijn we ooit plastic rietjes gaan gebruiken? Er groeien letterlijk rietjes op onze planeet: in de vorm van bamboe! Maar ook de wasstrips van Klaaar zijn heel eenvoudig in gebruik. Je neemt een wasstrip en steekt het in je wasmachine. Je hoeft niks af te meten, je morst niet. Ze ruiken bovendien superlekker en je kleren komen brandschoon uit de machine. Tegelijkertijd verklein je je ecologische voetafdruk enorm.”

Daarnaast kiest Tibbe ook bewust voor B2B-partners. Hierbij gaat hij selectief te werk.

“De cosmeticaproducten van Wondr zijn enkel te koop bij apothekers, bio-winkels en andere retailers die op vlak van hun missie bij ons passen. Maar we hebben ook minder voor de hand liggende partners, zoals Telecombedrijven. Zij kiezen voor Wondr voor al hun relatiegeschenken. De piste van relatiegeschenken is er één die we in de nabije toekomst verder willen uitbouwen.: Ik zie het zelfs nog veel ruimer: met Wondr top-of-mind zijn voor alle soortenop vlak van B2B- geschenken.”

Als het van Tibbe afhangt, zullen de merken van Planet B alomtegenwoordig zijn in de komende jaren. Geheel in lijn met de missie van het bedrijf, weliswaar.

“Voor ons geen grote billboards of gigantische beursstanden. Dat brengt veel te veel waste met zich mee. We focussen eerder op de ervaring van voorbijgangers. Guerilla-style marketing met een duurzame blik op onze resources. Maar we zetten ook steeds mensen centraal. Hou ons in de gaten rond Complimentendag op 1 maart. We gaan mensen in de bloemetjes zetten als dank voor hun individuele commitment voor een betere planeet. Mensen die de “Be the change”-mentaliteit uitdragen, verdienen meer dan ooit erkenning.”

Deel dit ondernemersverhaal