Vorige

Simon Eeraerts: van zanger tot ondernemer

#Starters

Al van jongs af aan droomde Simon Eeraerts ervan om muzikant te worden. Op de middelbare school koos hij er zelf bewust voor om zijn studie Wetenschappen in te ruilen voor de muziekacademie. Een keuze die hem door velen niet altijd in dank werd afgenomen: “Ik kreeg vaak te horen dat de kans op slagen klein was en dat ik me beter moest focussen op realistischere doelen. Dat werkt bij mij net averechts, want het zorgt ervoor dat ik mij alleen nog meer wil bewijzenIk gebruikte hun twijfels als motivatie. Bij grote momenten als Tien Om Te Zien of het Sportpaleis denk ik daar geregeld aan terug.

 

Leestijd: Later lezen?

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Kansen zien en grijpen

Simon koos ervoor om zijn passie te volgen en het loonde. In 2020 stond hij met zijn boysband BOBBY op het punt om door te breken en kreeg hij door zijn groeiende social media following ook steeds meer aanvragen van merken: ”Ik heb er nooit echt voor gekozen om zelfstandige te worden, maar ik ben er eerder onbewust in gerold. Wat startte met zingen en kleinschalige optredens, groeide al snel uit tot iets groter. De volgende stap was logisch: student-zelfstandige worden. Samen met mijn ouders, heb ik al mijn opties en de verschillende ondernemingsvormen onderzocht en het oprichten van een vennootschap leek ons de juiste keuze. Zowel qua structuur als op financieel vlak.”

Stap voor stap

Simon was amper als zelfstandige uit de startblokken geschoten of het noodlot sloeg toe… Corona zorgde ervoor dat zomeroptredens van BOBBY in het water vielen. Toch bleef de jonge starter niet bij de pakken neerzitten: ”Plots kwam er heel veel tijd vrij en dat heeft mij ertoe gedwongen om out of the box te denken. Mijn vriendin is zo verslaafd aan avocado’s dat ik aan haar vroeg waarom ze het dan niet op haar kleren zette. En voilà, het idee voor Avo&Cado was geboren. Wat begon als een klein grapje, groeide uit tot een waar businessidee. Ik ging meteen onderzoeken of het haalbaar was om een kledinglijn op de markt te brengen. Verder stelde ik een businessplan op om na te gaan welke stappen er nodig waren om ons doel te bereiken. Want kleine stapjes kunnen grote gevolgen hebben. Kijk, nu zijn we een jaar later en onze droom is werkelijkheid geworden. Binnenkort gaat zelfs onze eerst winkel open.”

Samen sterk

Simon Eeraerts mag dan wel niet uit een familie van zelfstandigen komen, zijn ouders, broer en vriendin steunen hem onvoorwaardelijk: “Ze zijn mijn grootste supporters en zorgen ervoor dat bij mij het glas altijd halfvol is. Je omringen met mensen die je passies delen en op dezelfde golflengte zitten, dat is mijn advies voor andere zelfstandigen. Je kan zoveel opsteken van elkaar. Ik geloof niet dat ondernemen een solosport is.”

Zo maakte Simons vriendin, Stien Edlund, hem ook wegwijs op sociale media. Met vier miljoen volgers op TikTok mag ze zichzelf wel een expert noemen: ”Zij heeft mij geleerd om content maken. En omdat het, net als muziek, een creatief proces is, vond ik dat meteen ook leuk om te doen. Niet alles aan sociale media is positief, maar het creëert wel kansen. Als zelfstandige heb ik dan ook geleerd hoe belangrijk het is om er tijd in te steken.”

Blijven gaan

Wordt het Simon dan nooit allemaal teveel? “Dat ik er elke dag 200% voor ga, is zowel een zegen als een vloek. Ik daag mezelf graag continue uit. Daarom dat ik naast mijn muziek en kledingmerk ook besloten heb om communicatiewetenschappen te studeren. Toch heb ik het afgelopen jaar gevoeld dat ik op mijn limiet zat. Jezelf kennen is heel belangrijk als zelfstandige. Wees eerlijk over wat je zwakke en sterke punten zijn. Bij mij is dat leren om af en toe gas terug te nemen.”

Je omringen met mensen die je passies delen en op dezelfde golflengte zitten, dat is mijn advies voor andere zelfstandigen.

Simon Eeraerts, Zanger en co-founder Avo&Cado

Toekomstmuziek

Muziek of mode: hoe ziet Simon de toekomst? Vraag hem niet te kiezen, want de opportuniteiten liggen voor hem net in de onvoorspelbaarheid van zelfstandige zijn: “Bij je eigen zaak zit je echt in de driver seat, je kan er alle kanten mee uit. Ik hou er niet van om in een hokje geduwd te worden. Met mijn muziek wil ik mensen blijven samenbrengen. Daarom kijk ik heel hard op naar artiesten als Youngblood. En met Avo&Cado zou het een droom zijn om winkels over de hele wereld te openen. Ik geloof dat wanneer je jouw dromen uitspreekt en ernaar handelt, deze werkelijkheid worden.”

Deel dit ondernemersverhaal