Vorige

Het ondernemersleven is voor de doeners.

#Starters

Je mag nog zo’n prachtige visie hebben, als je niks doet, komen je ideeën niet verder dan een vage planfase. “Het leven is voor de doeners” is dan ook het adagio dat wordt belichaamd door Jonas Jolie. Inspiratie werd een ondernemersidee. Dat idee goot hij in concrete plannen. En die plannen, die voerde hij gewoon uit.

Resultaat: in enkele jaren tijd lanceerde hij een eigen merk van sportsupplementen dat zich onderscheidt door z’n toegankelijkheid, strenge normen en 100% Belgische insteek. Lees verder om Jonas Jolie en Het Systeem te leren kennen.

Leestijd: Later lezen?

Grensverleggende fundamenten

“Mijn passie is sport en dat is al heel lang zo.” Het is ook bij de liefde voor sport dat het verhaal van “Het Systeem” begint. Jonas Jolie is actief in de fitnesswereld sinds z’n vijftiende. Z’n studiekeuze viel dan ook niet toevallig op leerkracht Lichamelijke Opvoeding.

“De fundamenten van ‘Het Systeem’ zoals het er vandaag uitziet, legde ik al in mijn studententijd. Als student-ondernemer hielp ik als personal trainer mensen uit de regio terug in vorm geraken. Eens ik was afgestudeerd, deed ik verder in bijberoep. In het eerste jaar was dat nog bij mensen thuis of in de tuin, een jaar later opende ik een studio in Ninove. In 2020 zei ik het onderwijs vaarwel om voltijds ondernemer te worden.”

Voor Jonas was één ding heel duidelijk: hij wilde meer zijn dan een personal trainer. “Een trainer legt vooral de nadruk op het lichamelijke zoals kracht of uithouding. Ik wil ook een coach zijn die rekening houdt met het mentale. Dat laatste wordt te vaak verwaarloosd terwijl het zo belangrijk is voor onze motivatie. Om te starten, om door te zetten, om je grenzen te verleggen.”

De personal brand van Jonas Jolie

“Ik snapte al snel dat ik beter mijn eigen uithangsbord werd, als ik mijn langetermijnvisie wilde realiseren. Ik heb bijvoorbeeld affiches van mezelf opgehangen zodat mijn naam en mijn gezicht bekend werden in de streek. Daarnaast leverde mond-tot-mondreclame goed werk. Tevreden klanten spraken over mij en trokken zo nieuwe klanten aan.”

Het eerste hoofdstuk van zijn ondernemersverhaal typeert zich vooral door actie ondernemen. “Je zou het zelf impulsief kunnen noemen. Ik had een idee en voerde het direct uit. Soms zonder na te denken over de risico’s. Ik nam de boutade “better done than perfect” wel heel letterlijk. Nu ik ben gegroeid als ondernemer ben ik me meer bewust van de effecten van acties op mijn personal brand en ben ik er meer beschermend over.”

Een groeiend productengamma

Het centrale thema van “actie ondernemen” is nog steeds heel actueel bij Jonas. Meer nog: zonder zijn drang naar resultaten, zou “Het Systeem” er zo snel niet gekomen zijn. Al is ‘snel’ hier relatief; het heeft weldegelijk veel tijd en moeite gekost.

“Ik had al sinds mijn achttiende de droom om een eigen pre-workout drink te maken." Een dergelijk product creëren, vraagt niet alleen tijd en geduld maar ook kennis. Van de geldende Belgische normen rond cafeïnehoudende producten bijvoorbeeld. “België is zowat het strengste land in de EU voor energydranken. Want dat is wat een pre-workout drink is: een geconcentreerde energydrank op basis van poeder. Combineer dat met mijn hoge standaarden en je kan je voorstellen dat er heel veel testen en proeven de lancering van het product zijn voorafgegaan.”

Jonas had enkele voornemens voor zijn pre-workout: er mochten geen calorieën in zitten, het moest lekker zijn, en het moest de strenge Belgische normen volgen. “Ik heb me dan ook als een gek op de Belgische normeringen en de etiketten van de concurrentie gegooid. In mijn pre-workout zit maar 80 mg cafeïne per serving, die heel traag wordt afgegeven in het lichaam. In varianten van andere – niet-Belgische - producenten zit tot wel 300mg per serving. Daarop staan dan verplicht waarschuwingsetiketten die wijzen op het hoge cafeïnegehalte en op de aanbevolen serving. Dat heb je bij Het Systeem niet.”

Ook al was het niet de bedoeling, de pre-workout was het startshot voor vele andere producten zoals creatine supplementen, multivitaminen en proteïneshakes. Die verkoopt Jonas via zijn eigen webshop, gespecialiseerde verkooppunten in meer dan 30 locaties, en sinds kort ook in verschillende tankstations.

 

Ondernemer in vele gedaanten

Jonas onderscheidt zich door het fysieke en het mentale te verenigen. Door niet naar de hoogste doseringen te streven maar wel naar de meest efficiënte dosering binnen de geldende normeringen in België. Hij ziet de strenge wetgeving ook eerder als een troef: "Als je voldoet aan de Belgische normen, voldoe je gegarandeerd aan de normen van andere Europese landen.”

Daarnaast wil hij de fitnesswereld begrijpelijker maken voor wie er nog niet inzit. “Er zijn nog zoveel fabels te doorprikken als het over sport en voeding gaat. Met Het Systeem wil ik eerlijk communiceren in mensentaal en tonen wat de makkelijkste manier is om je doelen te bereiken. Ik vind die laagdrempelige communicatiestijl heel belangrijk. Je antwoordt dan precies op de vragen van mensen in taal die ze begrijpen, en dat geeft dan weer een positieve draai aan je personal brand.”

De focus op duurzame relaties opbouwen is een constante in het verhaal van Jonas Jolie en Het Systeem. Dat is dan ook de voornaamste les die hij aan startende ondernemers wil meegeven.

“Het is vooral belangrijk om jezelf niet te verliezen in je ambities. Passie drijft je maar niet elk project komt direct van de grond. Daarom is het als ondernemer belangrijk om ook op korte termijn doelen te stellen die je langetermijnvisie ondersteunen. Zoals een netwerk opbouwen. Je bouwt dat niet van vandaag op morgen op. Maar de contacten die je vandaag legt, zullen in de toekomst wel van pas komen.”

Deel dit ondernemersverhaal