Vorige

YuCopia: hét aankoopplatform voor zelfstandigen en kmo’s

#Starters

Olivier Glorieux, bezieler van YuCopia, maakte pas twee jaar geleden, op 45-jarige leeftijd, de sprong naar het zelfstandig ondernemerschap. Samen met zakenpartner Steve Pithie richtte hij YuCopia (initieel GoeCopia) op, en organiseerden ze groepsaankopen voor horecazaken. Na het nodige vallen en opstaan veranderden ze van koers en verlegden ze hun focus naar zelfstandigen en kmo’s.

Leestijd: Later lezen?

Vanuit je eigen noden krijg je de beste ideeën

Iedereen heeft ooit weleens gedacht: “Als ze dit zouden uitvinden, zou dat echt super handig zijn”. Wel, dat is exact hoe YuCopia is gestart. Steve, co-founder van YuCopia, had verschillende horecazaken in het Mechelse en zocht een digitale manier om groepsaankopen te doen. Zo is het idee rond YuCopia geboren.

Olivier, die al enkele jaren ervaring had in het ontwikkelen van producten, nam de proef op de som en onderzocht of het idee levensvatbaar was: “Ik ben gewoon naar buiten gegaan met wat naamkaartjes en flyers onder de arm. Vervolgens ging ik van deur tot deur om ons groepsaankoop-platform voor horecazaken voor te stellen. Daaruit bleek dat er wel een markt voor was. Na twee maanden wisten we het zeker: ons businessmodel is wel degelijk levensvatbaar.”

Van YuCopia 1.0 naar YuCopia 3.0

Eenmaal gelanceerd nam het verhaal van YuCopia (onverwacht) een vliegende start. Daar waren Steve en Olivier niet op voorzien: “Bij de lancering van YuCopia stond enkel onze motor live, zonder al te veel kleuren of franjes. Aangezien het toch maar een 30-tal bevriende bedrijven waren die het gingen testen maakte dat niet veel uit. In het begin moest het gewoon werken.”

YuCopia bleek een gat in de markt te zijn, want al snel kregen ze nationale persaandacht waardoor hun klantenbestand zienderogen groeide. Snel schakelen was de boodschap. Drie maanden later was er YuCopia 2.0 met meer aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en lay-out. Inmiddels staat de derde versie live, waarin zelfstandigen en kmo’s digitaal hun aankopen kunnen plaatsen, en dat aan prijzen van een multinational.

Bij de lancering van YuCopia stond enkel onze motor live, zonder al te veel kleuren of franjes. Het moest gewoon werken.

Gouden tips voor ondernemers

Olivier deelt maar al te graag nog enkele tips voor jonge en oude(re) ondernemers: “Ga naar buiten en vraag feedback. Het is leuk om te horen dat je werkt aan een product waar mensen potentieel in zien. Dit geeft extra motivatie en zorgt er ook voor dat je de markt leert kennen.”

Hij sluit af met misschien wel dé tip voor succesvolle ondernemers: “Durf hulp en advies te vragen. Dat klinkt zo vanzelfsprekend, maar mensen doen dat te weinig.”

Benieuwd naar het volledige verhaal van YuCopia?

Beluister de podcast ‘Ik wil starten’ en laat je inspireren door de verhalen van YuCopia, Deliveroo, RainPharma, Swapfiets en andere organisaties.

Beluister

Deel dit ondernemersverhaal