Vorige

Na regen komt zonneschijn: Dominique Bastin van RainPharma onderneemt met passie

#Zelfstandigen

De voedingssupplementen, eiwitshakes, en cosmeticalijn van het Belgische topmerk RainPharma kregen de jongste jaren steeds meer aanhangers. In de ik wil starten-podcast gingen we te luisteren in de interne keuken van bezieler Dominique Bastin.

Leestijd: Later lezen?

Wat je zelf doet, doe je beter

In 2006 werd RainPharma - toen nog ‘Rain’ - opgericht door Leuvenaar Dominique Bastin. Het bedrijf produceert eerlijke, no-nonsense producten voor een mooie huid, een gezond gewicht en een sterk lichaam. De basis voor die filosofie legde Dominique tijdens zijn studententijd. “Als student leefde ik behoorlijk ongezond. Toen ik last begon te krijgen van allerlei kwaaltjes, besefte ik dat ik zulke ongezonde levensstijl geen 100 jaar zou volhouden. Dus ging ik op zoek naar voedingssupplementen. Die moest ik in de Verenigde Staten bestellen, want in België waren deze nog niet beschikbaar.”

Als socioloog heeft Dominique een natuurlijke drive om de dingen beter te willen snappen, en ze beter te willen doen. “Wanneer ik naar de ingrediëntenlijsten van de voedingssupplementen keek, kwam ik algauw tot de conclusie dat dit intelligenter aangepakt kon worden. Met meer respect. Ik ben een doener, dus besloot ik zelf een lijn van voedingssupplementen te lanceren.

A man without a plan

Dominique Bastin startte met twee voedingssupplementen, die hij op de Belgische markt bracht. En hoewel de oorspronkelijke producten qua kwaliteit écht goed waren, zat niemand erop te wachten. “Het heeft 2 à 3 jaar geduurd eer ik mijn weg vond. Je denkt dat de hele wereld op je producten zit te wachten, maar dat is helaas niet zo. Ik had een mooi product gelanceerd, maar ik had geen idee hoe ik klanten moest aantrekken. Daar had ik vooraf niet over nagedacht. Ik vond een businessplan zever in pakskes. Intussen weet ik beter - en zijn we enorm gegroeid.

Ik had het ondernemen te gemakkelijk ingeschat, en gelukkig maar. Anders had ik nooit de sprong gewaagd. Beetje bij beetje begon het goed te lopen en verkochten we meer producten. Via mond-tot-mond reclame verwierven we meer naamsbekendheid.

Vertrouwen op buikgevoel

Dominique Bastin is afkomstig uit een familie van zelfstandigen. Geen grote ‘corporate ondernemers’ met uitgekiende ondernemingsplannen, maar ‘buikgevoelondernemers’. “Dat ben ik zelf ook 100%. Nu laat ik me vaker omringen door mensen die een corporate focus hebben. Zo kan RainPharma blijven groeien.

Of de tijden voor zelfstandigen veranderd zijn sinds hij gestart is? “Ik zeg nog altijd: go for it. Maar je moet wel bereid zijn om elke tegenslag met positivisme tegemoet te gaan. Laat je je snel uit je lood slaan? Dan start je beter niet als zelfstandige. Ik denk altijd: het komt wel goed. Als je het met passie doet, komt het altijd goed.”

Sterke basis en een langetermijnvisie

Voor Dominique is het belangrijk dat hij fier kan zijn op het merk RainPharma. “Ik ben sowieso niet gedreven door geld of luxe. Wanneer je onderneming groeit, hoeft dat daarom nog niet te betekenen dat je je authenticiteit moet verloochenen. Alles wat we doen, doen we met respect voor mensen.

Schoonheid zit niet alleen vanbinnen, dus voegde RainPharma naast voedingssupplementen ook cosmetica toe aan haar assortiment. Hoewel de producten in ons land zeer gegeerd zijn, zijn ze nog niet beschikbaar in het buitenland. “We werken uitsluitend samen met zelfstandige winkelpunten, waaronder apothekers, kinesisten en schoonheidsspecialisten. Het zijn mensen die écht voor RainPharma kiezen. We kiezen ervoor om gekozen te worden. Onze klanten zijn onze believers. Hen willen we dan ook behouden. Om die reden kiezen we er voorlopig niet voor om internationaal uit te breiden. We willen eerst een sterke basis op eigen bodem uitbouwen.

Benieuwd naar het volledige ondernemersverhaal van RainPharma?

Beluister de aflevering met oprichter Dominique Bastin via de ik wil starten podcast. In deze podcast gaan we op zoek naar de verhalen achter succesvolle ondernemers.

Luister

Deel dit ondernemersverhaal