Contact
Stuur ons een bericht
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
zelfstandigen.oostvlaanderen@acerta.be
Antwerpen
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
zelfstandigen.antwerpen@acerta.be
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
zelfstandigen.antwerpen@acerta.be
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
zelfstandigen.westvlaanderen@acerta.be
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
entrepreneur.brussels@acerta.be
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
independants.lln@acerta.be
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
zelfstandigen.vlaamsbrabant@acerta.be
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
zelfstandigen.oostvlaanderen@acerta.be
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
zelfstandigen.limburg@acerta.be
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
zelfstandigen.westvlaanderen@acerta.be
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
independants.namur@acerta.be
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
independants.namur@acerta.be
Lier
Berlaarsesteenweg 39/1, 2500 Lier
zelfstandigen.antwerpen@acerta.be
Louvain-La-Neuve
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
independants.lln@acerta.be
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
zelfstandigen.antwerpen@acerta.be
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
independants.namur@acerta.be
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
zelfstandigen.westvlaanderen@acerta.be
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
zelfstandigen.oostvlaanderen@acerta.be
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
zelfstandigen.westvlaanderen@acerta.be
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
zelfstandigen.oostvlaanderen@acerta.be
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
zelfstandigen.kempen@acerta.be
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Aalst Antwerpen Antwerpen-Wilrijk Brugge Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Charleroi Dendermonde Dilbeek Gent Hasselt Kortrijk Leuven Libramont Liège Lier Louvain-La-Neuve Mechelen Namur Oostende Oudenaarde Roeselare Sint-Niklaas Turnhout
Aalst
Leo De Béthunelaan 100, 9300 Aalst
09 264 12 66
Antwerpen
Brouwersvliet 33 B7, 2000 Antwerpen
03 740 78 78
Antwerpen-Wilrijk
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 78
Brugge
Baron Ruzettelaan 5 bus 2, 8310 Brugge
050 44 31 66
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123, 1000 Brussel
02 333 27 20
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
02 333 27 20
Charleroi
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
010 23 59 22
Dendermonde
Noordlaan 148, 9200 Dendermonde
09 264 12 66
Dilbeek
Ninoofsesteenweg 354 A, 1700 Dilbeek
02 333 27 28
Gent
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 66
Hasselt
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 34
Kortrijk
Meensesteenweg 2, 8500 Kortrijk
050 44 31 66
Leuven
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 52 28
Libramont
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
081 25 04 65
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
081 25 04 65
Lier
Berlaarsesteenweg 39/1, 2500 Lier
03 740 78 78
Louvain-La-Neuve
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
010 23 59 22
Mechelen
Battelsesteenweg 455 A1, 2800 Mechelen
03 740 78 78
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
081 25 04 65
Oostende
Vijverstraat 47, 8400 Oostende
050 44 31 66
Oudenaarde
Meersbloem-Melden 46 bus 35, 9700 Oudenaarde
09 264 12 66
Roeselare
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
050 44 31 66
Sint-Niklaas
Industriepark-Noord 27, 9100 Sint-Niklaas
09 264 12 66
Turnhout
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
014 40 02 50

Samenwerken met je sociaal secretariaat

Leestijd: Later lezen?

Personeel in dienst hebben, brengt best wat administratie met zich mee. Zeker als je je eerste werknemer in dienst neemt, is professionele ondersteuning bij je payroll en sociaal beheer geen overbodige luxe. Daarom doen 90% van de Belgische bedrijven een beroep op een sociaal secretariaat.

Wat mag je van je sociaal secretariaat verwachten?

Een sociaal secretariaat is een erkende dienstverrichter die je ondersteunt om je rol als werkgever correct en zorgeloos te vervullen. Niet alleen helpt ze je met alle verplichtingen die bij je werkgeverschap komen kijken, ze neemt een deel van je loons- en sociale administratie in handen, en geeft advies – wanneer je dat nodig hebt. Zo kan jij focussen op ondernemen en groeien – met minimale beslommeringen, en maximaal resultaat.

Ondersteuning loonadministratie en payroll

Een sociaal secretariaat doet de loonadministratie ten behoeve van werkgevers. Ze int sociale zekerheidsbijdragen en bedrijfsvoorheffing op de lonen die jij je medewerkers betaalt en zorgt ze voor een doelgerichte en kwaliteitsvolle informatieoverdracht naar de Belgische overheid in jouw naam en voor jouw rekening. Je sociaal secretariaat ondersteunt je met een dienstenpakket dat je volgens behoefte aantrekt. Zo kun jij met Acerta sociaal secretariaat samenwerken via Acerta Connect, de payroll-tool die je maandelijkse prestatie-opgave en loonverwerking vergemakkelijkt, of je loon- en personeelsadministratie geheel of deels aan ons toevertrouwen.

Het loon van je werknemer berekenen

Wanneer je sociaal secretariaat het loon van je werknemer berekent, houdt die naast het afgesproken maandloon rekening met:

  • de bedrijfsvoorheffing: het voorschot op de inkomstenbelastingen dat de Belgische overheid op beroepsinkomsten heft. Deze bestaat bijna uitsluitend uit inhoudingen op het loon die door de werkgevers aan de belastingdienst doorgestort worden .
  • vakantiegeld: enkel vakantiegeld is het inkomen dat je werknemer krijgt als hij betaald verlof neemt. Dubbel vakantiegeld is een bonus die je bovenop het enkel vakantiegeld stort.
  • Eindejaarspremie: een bonus die je jaarlijks aan je werknemer kunt betalen. Ze is niet wettelijk verplicht. Of je die dertiende maand moet betalen, hangt af van de geldende regeling in het paritair comité. Je sociaal secretariaat adviseert je hierin.

Daarnaast kun je ook een beroep doen op je sociaal secretariaat om bijzondere vergoedingen te laten berekenen. Wil jij bijvoorbeeld je werknemer zonder opzegtermijn ontslaan, dan ben je hem een opzeggingsvergoeding verschuldigd: zijn contractuele loon plus vakantiegeld, eindejaarspremie en extralegale voordelen die je tijdens de opzeggingsperiode nog zou betalen als hij bij je bleef werken. Overweeg je een medewerker in dienst te nemen en vraag jij je af wat dat kost? 

Sociale administratie, documenten en aangiftes

Het sociaal secretariaat steekt je een helpende hand toe om je sociale werkgeversverplichtingen te vervullen – naar je werknemer, maar ook naar overheidsinstanties.

Zij int de bijdragen voor de Rijksdienst Sociale Zekerheid en de bedrijfsvoorheffing, en stort die maandelijks voor je door. En ze neemt de administratie rond arbeidsongeschiktheid, ziekteverzuim, betaald educatief verlof, tijdskrediet, brugpensioen op zich.

Maandelijks genereert je dossierbeheerder de loonfiches voor je werknemers met erop een gedetailleerde loonberekening volgens de prestaties van die maand. Jaarlijks zorgt zij ook voor het fiscale loonattest dat je werknemer nodig heeft voor zijn belastingaangifte. Wil je een medewerker ontslaan, dan levert je sociaal secretariaat de correcte C4-documenten (ontslagformulier) aan.   

Ook je verplichte documenten en elektronische aangiften voor de overheid kun jij je sociaal secretariaat toevertrouwen:

  • De RSZ-berekeningen: de berekening van de sociale zekerheid die je te betalen hebt
  • De aangifte bedrijfsvoorheffing
  • Dimona-aangifte: onmiddellijke elektronische aangifte van aanwerving en uitdiensttreding
  • DmfA-aangifte: multifunctionele loon- en arbeidstijdgegevens aangifte
  • ASR-aangifte: de aangifte bij sociale risico’s als arbeidsongevallen, beroepsziekten, uitkeringen en werkloosheid

Om al deze administratie veilig en eenvoudig digitaal te beheren, biedt Acerta Doccle aan. Een veilige en eenvoudige digitale brievenbus waarin jouw werknemer documenten ontvangt, leest, bewaart en betaalt.

Sociaal juridisch advies voor de werkgever

Iemand aanwerven, of ontslaan en niet zeker hoe dat aan te pakken? Ga langs bij je sociaal secretariaat, bij een Acerta-kantoor in je buurt bijvoorbeeld. Want naast je loons- en personeelsadministratie correct beheren, krijg je hier als werkgever ook sociaal juridisch advies rond aanwerving, afwezigheden en ontslag. En wijzen we de weg naar de tegemoetkomingen en steunmaatregelen waarop je recht hebt.

Acerta sociaal secretariaat: totale ontzorging

In België zijn meerdere erkende sociale secretariaten. Acerta Sociaal Secretariaat ondersteunt je van a tot z met een volledig en toegankelijk aanbod op jouw maat. Je vindt bij ons alle expertise én een volledig aanbod onder één dak. Je bereikt ons de klok rond. En we groeien met je mee – óók bij de grote stap die je nu zet: van zelfstandige naar werkgever.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Succesvol ondernemen als zelfstandige? Dat is de juiste vragen stellen. Acerta is er voor al de antwoorden.

Bekijk al onze dossiers voor zelfstandigen Bekijk alle artikels over dit onderwerp