Vorige

Deconnecteren: vooral een kwestie van afspraken maken

27 juli 2021 Kristel Minten Werkgevers

Het is niet onlogisch dat ‘welzijn op het werk’ een van de belangrijkste hr-thema’s wordt voor de komende jaren. Thuiswerk heeft immers de grens tussen werk en privé vervaagd. Heel wat werknemers slagen er niet in om na de werkuren hun knop naar ‘vrije tijd’ om te draaien. Nochtans kunnen werkgevers hun medewerkers hierin ondersteunen, want deconnecteren is vooral een kwestie van afspraken maken.

Leestijd: Later lezen?

Vrees voor burn-out

Hoge werkdruk kan ervoor zorgen dat talentvolle medewerkers uitvallen of zelfs je onderneming verlaten. In een krappe arbeidsmarkt, met schaarste aan talentvolle medewerkers, valt dat scenario ongetwijfeld te vermijden. Uit onderzoek van Acerta blijkt dat bijna één op de vijf werknemers vreest binnenkort uit te vallen met een burn-out. Toch neemt slechts één op de drie bedrijven actie om de werkstress en psychologische belasting op de werkvloer te verminderen, en slechts 18 % neemt maatregelen opdat hun medewerkers kunnen deconnecteren. Dat blijkt uit een recente bevraging van Acerta.

Afspraken rond beschikbaarheid

Telewerken blijft een vaste waarde in de toekomst. Het plaats- en tijdsonafhankelijk werken zorgen er echter voor dat het niet meer zo duidelijk is wanneer mensen wel of niet aan het werk zijn. Welke collega’s werken wanneer? Hoe kan/mag een werknemer zijn werkdag afbakenen?

Plaats- en tijdsonafhankelijk werken betekent niet dat medewerkers altijd beschikbaar moeten zijn. Iedereen moet kunnen deconnecteren, recupereren en de batterijen terug opladen. Je medewerkers helpen deconnecteren doe je door goede afspraken te maken rond beschikbaarheid en bereikbaarheid, zodat iedereen weet wanneer hij/zij beschikbaar/bereikbaar moet zijn en daar geen twijfels over kunnen bestaan.

Denk ook tijdig na over de vakantieperiode en maak goede afspraken rond overdracht en back-ups. Op deze manier kunnen je medewerkers zonder zorgen op vakantie en kunnen ze zich een volledig loskoppelen van het werk.

Troef in een krappe arbeidsmarkt

Bedrijven beseffen het belang van ‘welzijn op het werk’, en duiden het ook aan als een van de belangrijkste hr-thema’s voor de komende jaren. 35 % van de werkgevers vreest zijn beste medewerkers te verliezen na de coronacrisis, waarbij 29 % van hen vermoedt dat de werkstress de reden hiervoor zal zijn.

Volgens de Self Determination Theory zijn er drie basisingrediënten voor gelukkige medewerkers: Autonomie, Betrokkenheid en Competentie (ABC). Door het thuiswerken staat de betrokkenheid onder druk. Hoewel de Belgische werknemers door het vele thuiswerken meer autonomie ervaren, voelen ze zich minder verbonden met hun organisatie, hun werkgever en hun collega’s. Leidinggevenden gaan daarom best samen met de medewerkers na op welke manier ze de betrokkenheid invulling kunnen geven in een hybride werkvorm.

Maak een succes van het hybride werken

Het nieuwe hybride werken is een combinatie van thuiswerk en werken op kantoor. Laat je begeleiden om deze nieuwe manier van werken tot een succes te maken, juridisch én praktisch.

Hybride werken

Deel dit artikel

ellips-kristel-minten

Geschreven door Kristel Minten

HR Projectmanager

Gerelateerde artikels

Jouw hr-inspiratie voor 2022
Werkgevers

Jouw hr-inspiratie voor 2022

08 december 2021 Chris Wuytens

We hebben met z’n allen een bijzondere periode beleefd. Bedrijven stonden voor talloze uitdagingen, maar er vielen ook opportuniteiten te rapen. De coronapandemie heeft onze werkorganisatie voorgoed veranderd, maar hoe die veranderingen eruit zien of eruit kunnen zien, mogen we zélf vormgeven. We bieden je een inspirerende vooruitblik.

Lees meer
Extra maatregelen in de strijd tegen het coronavirus
Werkgevers

Extra maatregelen in de strijd tegen het coronavirus

06 december 2021 Annelies Bries

Het overlegcomité kwam op 3 december 2021 vervroegd samen om bijkomende maatregelen te treffen in de strijd tegen het coronavirus. We bekijken welke impact dit mogelijks heeft op jou en je medewerkers.

Lees meer
Bijkomende maatregelen in strijd tegen coronavirus
Werkgevers

Bijkomende maatregelen in strijd tegen coronavirus

26 november 2021 Ellen Van Grunderbeek

Omdat de coronasituatie verder verslechtert, heeft het overlegcomité van 26 november 2021 een aantal maatregelen verstrengd. We geven je een overzicht van de bijkomende maatregelen die vanaf zaterdag 27 november of maandag 29 november ingaan.

Lees meer