Vorige

Drie keer meer bedienden ontvangen een thuiswerkvergoeding

01 april 2021 Ellen Van Grunderbeek Werkgevers

Thuiswerken brengt extra kosten met zich mee. Denk maar aan hogere energiekosten, een degelijke bureaustoel, tweede scherm, papier voor in de printer, enzoverder. De nieuwe regels rond onkostenvergoedingen bij thuiswerken creëren meer duidelijkheid voor de inrichting van een thuiskantoor. Sinds maart 2020 is het aantal bedienden dat een thuiswerkvergoeding ontvangt, verdriedubbeld.

Leestijd: Later lezen?

Verdrievoudiging aantal toegekende thuiswerkvergoedingen

De thuiswerkvergoeding dekt de bureaukosten en de kosten voor kantoorbenodigdheden, printer- en computermaterialen en nutsvoorzieningen die een medewerker thuis maakt om zijn job uit te oefenen. Een jaar na de start van het verplichte thuiswerk door corona, blijkt uit onze cijfers bij meer dan 260.000 werknemers uit de privésector dat drie keer meer bedienden een thuiswerkvergoeding krijgen.

Drie keer meer bedienden die een onkostenvergoeding ontvangen. Dat klinkt veel, maar je moet het in perspectief plaatsen: in januari 2020 ontvingen 0,6% van de bedienden een thuiswerkvergoeding, begin 2021 was dat 1,8%. Algemeen genomen blijft de onkostenvergoeding voor thuiswerken (voorlopig) dus eerder de uitzondering dan de regel.

Gemiddelde onkostenvergoeding bedraagt 68 euro per maand

Gemiddeld bedroeg die onkostenvergoeding in januari 2021 64,15 euro. In februari 2021 kende de hoogte van de vergoeding een lichte stijging, naar gemiddeld 68,51 euro. Daarmee ligt dit bedrag ongeveer op de helft van het wettelijke maximum, want een werkgever kan aan werknemers die structureel en op regelmatige basis thuiswerken een forfaitaire kantoorvergoeding van maximaal 129,48 euro toekennen. Voor de maanden april tot en met juni 2021 wordt dat bedrag nog opgetrokken naar 144,31 euro.

Aantal werkgevers dat thuiswerk registreert is beperkt

Door corona registreren steeds meer werkgevers de dagen waarop hun medewerkers thuiswerken. Het begint dan ook stilaan door te dringen dat thuiswerken ook in de toekomst een vaste waarde op de Belgische werkvloer zal blijven. En aangezien we meer en meer richting een hybride model evolueren, gaat die ‘werkvloer’ deels thuis zijn.

Reden te meer om een correcte en haalbare registratie van thuiswerk in te voeren. Alleen al qua mobiliteit is zulke registratie een absolute must: je kan toch onmogelijk de fietsvergoedingen correct uitbetalen, als je niet weet hoe vaak je medewerkers thuis of op kantoor hebben gewerkt?

Momenteel is het aandeel werkgevers dat thuiswerk registreert beperkt. Volgens het geregistreerde thuiswerk zou in februari slechts 6,6% van de bedienden in de privésector thuis hebben gewerkt. Natuurlijk weten we dat het feitelijke aantal veel hoger ligt - het werd gewoon niet geregistreerd.

Breng structuur in je thuiswerkbeleid

Natuurlijk is thuiswerken veel meer dan het registreren van thuiswerkdagen en toekennen van onkostenvergoedingen. Thuiswerken wordt de nieuwe manier van werken. Samen met jou stelt Acerta een thuiswerkbeleid op maat van je organisatie op.

Bekijk de thuiswerkpacks

Deel dit artikel

Geschreven door Ellen Van Grunderbeek

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Registratietool telewerk: hoe werkt het?
Werkgevers

Registratietool telewerk: hoe werkt het?

26 maart 2021 Nele Mertens

Strengere controles en verplichte registratie van niet-telewerkers, dat heeft het Overlegcomité beslist op woensdag 24 maart. In dit artikel leggen we je uit hoe de corona telewerkaangifte precies werkt.

Lees meer
Onkostenvergoeding bij thuis- en telewerk: nieuwe regels
Werkgevers

Onkostenvergoeding bij thuis- en telewerk: nieuwe regels

05 maart 2021 Ellen Lammens

Thuiswerk heeft al heel wat inkt doen vloeien tijdens de coronapandemie. Thuiswerk werd een verplichting, en de bestaande regels rond thuis- en telewerk waren ontoereikend voor deze nieuwe situatie. Op 26 februari 2021 heeft de fiscus een nieuwe circulaire gepubliceerd.

Lees meer
Wat als je medewerker een ongeval heeft tijdens het telewerken?
Werkgevers

Wat als je medewerker een ongeval heeft tijdens het telewerken?

15 februari 2021 Ellen Van Grunderbeek

Thuiswerken is een dagelijks realiteit voor heel wat mensen. Wat als je medewerker een ongeval heeft tijdens het telewerken?

Lees meer