Blijf op de hoogte van de sociale wetgeving
De sociale wetgeving verandert razendsnel. Als werkgever heb jij er alle belang bij zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van de vernieuwende regelgeving. Zo kun je je ook tijdig voorbereiden.
De versoepelde procedure voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht wordt binnenkort stopgezet. De procedure werd initieel ingevoerd vanwege de coronapandemie, en werd later uitgebreid vanwege de watersnood en het conflict in Oekraïne.
De minister van werk keurde begin maart een laatste keer een verlenging goed tot en met 30 juni 2022. Op het niveau van de regering zou nu een akkoord zijn om vanaf 1 juli weer over te stappen naar de gebruikelijke motieven en procedures om tijdelijke werkloosheid toe te passen.
Wanneer kan je als organisatie vanaf 1 juli nog beroep doen op tijdelijke werkloosheid (via de normale procedure)?
Beide vormen kan je toepassen voor je arbeiders en je bedienden
Aangezien de versoepelde procedure wordt stop gezet, zullen ook enkele verplichtingen herleven. Als je als werkgever tijdelijke werkloosheid moet toepassen, dan moet je rekening houden met onderstaande zaken:
Aangezien 1 juli niet ver af meer is, zou het mogelijk zijn dat er afwijkingen komen op de bestaande procedures. Zo kan de overstap naar de gewone procedure na ruim twee jaar van de versoepelde procedure zachter verlopen. Hoe dan ook moet de ministerraad zich vrijdag 3 juni nog buigen over een definitieve stopzetting. Acerta houdt je uiteraard verder op de hoogte.
Staat het al vast dat je gebruik zal moeten maken van tijdelijke werkloosheid vanaf 1 juli, dan neem je best zo snel mogelijk contact met ons op om alle formaliteiten voor economische werkloosheid in orde te brengen.
Heb je arbeiders in dienst, dan contacteer je bpo.service@acerta.be of 016/24.56.88. Gaat het om bedienden, dan kan je je laten begeleiden door cns.legal.consult@acerta.be (016/24.63.45). Je kan uiteraard ook steeds contact opnemen met je vertrouwd aanspreekpunt bij Acerta.
De sociale wetgeving verandert razendsnel. Als werkgever heb jij er alle belang bij zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van de vernieuwende regelgeving. Zo kun je je ook tijdig voorbereiden.
Wat verandert er voor werkgevers in april 2024?
De wetgeving verandert aan een snel tempo en als werkgever is het belangrijk dat je op de hoogte blijft en weet welke wijzigingen een impact kunnen hebben op jouw organisatie. Wij lijsten alle belangrijkste wijzigingen op voor april 2024.
Lees meerCollectief ontslag: hoe pak je dit aan als bedrijf?
Moet je bedrijf noodgedwongen overgaan tot ontslag? Er zijn heel wat vragen: wat moet je meteen in orde brengen, welke procedures moet je volgen en wat met je werknemers?
Lees meerEen ziektebriefje: hier let je best op als werkgever
Wanneer is een ziektebriefje ongeldig? Er zijn bepaalde verplichtingen rond het ziektebriefje. Zo moet die binnen een bepaalde termijn door je werknemer bezorgd worden en moet die ook een aantal cruciale zaken bevatten.
Lees meer