Vorige

Wat als je medewerker deeltijds wil werken?

07 maart 2022 Liselot Baert Werkgevers

In 2021 maakte zo’n 6,7 % van de werknemers gebruik van enige vorm van loopbaanonderbreking, waardoor ze tijdelijk niet of minder hebben gewerkt. Vooral het deeltijds tijdskrediet is een populaire vorm van loopbaanonderbreking, blijkt uit onderzoek van Acerta. Wil jouw medewerker graag deeltijds werken? We geven je een overzicht van de mogelijkheden en bijhorende formaliteiten.

Leestijd: Later lezen?

Tijdelijk of permanent deeltijds werken?

Er zijn verschillende mogelijkheden om deeltijds te werken. Een eerste vraag die je moet stellen aan je werknemer: gaat het om een tijdelijke of definitieve vermindering van de arbeidsduur? Dat kan je achterhalen door naar de reden te vragen. Heeft je medewerker nood aan meer rust omdat het even te druk is? Heeft je medewerker meer tijd nodig voor familie of kinderen? Is de job gewoonweg te zwaar? Op basis van het antwoord kunnen jullie besluiten om de prestaties definitief of tijdelijk te verminderen.

Tijdelijk deeltijds werken

Wanneer je medewerker tijdelijk deeltijds wil werken, dan kan dat bijvoorbeeld via tijdskrediet of thematisch verlof. Toch als je medewerker voldoet aan de nodige voorwaarden. Voor tijdskrediet en bepaalde vormen van thematisch verlof (bv: medische bijstand en ouderschapsverlof) zal je onder andere moeten zorgen voor een bijlage bij de arbeidsovereenkomst waarin je de nodige voorwaarden voor een deeltijdse tewerkstelling respecteert, zoals beschreven in de volgende titel voor de werknemers die definitief deeltijds werken. 

Als je medewerker geen beroep kan doen op tijdskrediet of een thematisch verlof, dan zijn er ook nog alternatieven, zoals onbetaald verlof of toegestane afwezigheid. Hiervoor hoef je het arbeidscontract niet aan te passen.

Definitief deeltijds werken

Het is ook mogelijk dat je medewerker definitief deeltijds wil werken. Dit vergt wél een aanpassing van het arbeidscontract. Je zal een deeltijdse arbeidsovereenkomst moeten opmaken, die schriftelijk afgesloten wordt. In dat contract zal je duidelijk moeten noteren hoeveel uren er (vast of gemiddeld) gewerkt moeten worden per week. Voor werknemers met een vast uurrooster zal het uurrooster opgenomen moeten worden in de arbeidsovereenkomst. Indien de werknemer met een variabel uurrooster werkt, dan wordt er verwezen naar de modaliteiten van bekendmaking van het uurrooster opgenomen in het arbeidsreglement.

Ga, onder andere, zeker ook na of de vaste deeltijdse uurroosters die de grenzen van de voltijdse uurroosters te buiten gaan, opgenomen zijn in het arbeidsreglement. Er is trouwens ook een minimale wekelijkse arbeidsduur voor deeltijdse werknemers: ze moeten minstens 1/3e van een voltijds tewerkstellingsregime binnen jouw organisatie (zelfde categorie) presteren. Hier bestaan enkele uitzonderingen op.

Schrijf je in voor onze opleiding: ‘Deeltijds werken van A tot Z’

Deeltijds werken impliceert een kleinere prestatiebreuk dan voltijds werken. Deze wordt verplicht in de overeenkomst opgenomen. Maar ken je ook het verschil tussen vrijwillig en onvrijwillig deeltijdse arbeid? Pas je de regels rond overuren en meeruren correct toe? En wat met de feestdagenreglementering?

Ontdek de opleiding

Deel dit artikel

Acerta_Liselot Baert

Geschreven door Liselot Baert

legal trainer consultant

Gerelateerde artikels

Langdurig zieke werknemers? Vermijd sancties
Werkgevers

Langdurig zieke werknemers? Vermijd sancties

18 mei 2022 Miet Vanhegen

Tijdens de ministerraad van 13 mei 2022 werden de verdere concrete plannen in de aanpak van het stijgende aantal langdurig zieken, goedgekeurd. Zo wil de regering in een volgende fase inzetten op responsabilisering van onder andere werkgevers en arbeidsongeschikte personen.

Lees meer
In drie stappen naar een succesvol vakantiebeleid
Werkgevers

In drie stappen naar een succesvol vakantiebeleid

11 mei 2022 Marijke Beelen

Iedereen heeft wel eens nood aan vakantie. Wist je dat een voltijdse werknemer recht heeft op 20 wettelijke vakantiedagen? Wil jij graag een succesvol vakantiebeleid in je organisatie? Volg dan deze stappen.

Lees meer
Wat verandert er voor werkgevers in april?
Werkgevers

Wat verandert er voor werkgevers in april?

31 maart 2022 Miet Vanhegen

De wet- en regelgeving verandert regelmatig, en dat heeft een invloed op jou als werkgever of op jouw medewerkers. Acerta geeft je daarom een overzicht van de sociaal-juridische wijzigingen die op de planning staan in april.

Lees meer