Vorige

Het recept voor gelukkige medewerkers

21 september 2020 Nele Ronsmans Werkgevers

Hoe zorg je ervoor dat je medewerker zich elke dag goed voelt op het werk? Nele Ronsmans, Senior Consultant bij Acerta, deelt met jou het recept voor gelukkige medewerkers.

Leestijd: Later lezen?

Zorg voor een goede ‘employee experience’

Van het sollicitatiegesprek tot de aanwerving, tot misschien zelfs een promotie of functiewijziging: elke medewerker legt als het ware een reis af binnen je bedrijf. Deze reis wordt ook wel de employee journey genoemd. Wanneer je medewerker die ‘reis’ als positief ervaart, dan zal dat zijn vruchten afwerpen. Bij een goede employee experience zal je medewerker immers gelukkiger zijn, meer betrokkenheid tonen én gemotiveerder en productiever zijn.

Hoe zorg je ervoor dat die employee experience goed verloopt? Door voldoende aandacht te schenken tijdens elke fase van de reis. Denk maar aan onboarding, talentontwikkeling, welzijn of zelfs het afscheid. Breng al deze processen goed in kaart, en zorg dat er nergens hiaten zitten.

Optimaliseer het ABC

Heb jij al gehoord van de zelfdeterminatietheorie? Deze theorie stelt dat werknemers drie basisbehoeftes hebben: Autonomie, Betrokkenheid en Competentie (ABC). Vervul je deze behoeften, dan zullen je medewerkers gemotiveerder en gelukkiger zijn.

Autonomie is het gevoel van psychologische vrijheid. Laat je medewerker mee beslissen, geef hem/haar keuzemogelijkheden.

Betrokkenheid gaat over positieve werkrelaties. Maak je team sterk en hecht, zorg voor een sfeer van vertrouwen en openheid.

Competentie gaat over het gevoel doeltreffend te zijn, talenten te kunnen benutten en zelfontwikkeling. Hiervoor kan je een cultuur van kennisdeling en zelfontwikkeling stimuleren.

Onderschat de rol van de leidinggevende niet

Uit onze Talent Pulse-bevraging blijkt dat het geluk van je medewerkers voor een groot stuk afhangt van de leidinggevende, meer bepaald van zijn/haar people management skills. Wanneer de leidinggevende inzet op de talenten van zijn medewerkers en oog heeft voor de ontwikkeling van het team, naar hun welzijn vraagt en duidelijk en transparant communiceert, dan zijn je medewerkers gelukkiger en minder geneigd om van job te veranderen. Je herkent hier natuurlijk ook de basisbehoeften uit de zelfdeterminatietheorie in. Wat je echter niet over het hoofd mag zien, is dat de leidinggevende een cruciale rol speelt in dit verhaal.

Hoe kan je je leidinggevende hierin sterker maken? In deze coronatijden wegen de communicatieve skills van de leidinggevende nu nog sterker door en voor veel leidinggevende was het aanpassen. Leidinggeven vanop afstand vereist nu eenmaal een andere aanpak.

Zet in op het welzijn van je medewerkers

Hoe gaat het met je medewerkers? Thuiswerk in combinatie met kinderen, werkdruk, moeilijke communicatie en sociaal isolement verhogen het risico op burn-out. Meer dan ooit is het nodig om de vinger aan de pols te houden met het oog op hun welzijn. Acerta helpt je graag.

Zorg voor welzijn

Deel dit artikel

Acerta_Nele Ronsmans

Geschreven door Nele Ronsmans

Senior Consultant Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Regels Vlaamse ondersteuningspremie (VOP) gewijzigd
Werkgevers

Regels Vlaamse ondersteuningspremie (VOP) gewijzigd

09 oktober 2020 Liselot Baert

Stel je een persoon met een door de VDAB erkende arbeidshandicap tewerk? Dan kan je bij de Vlaamse overheid een ondersteuningspremie (VOP) aanvragen. Vanaf 1 oktober 2020 wijzigen sommige regels.

Lees meer
Naar een duurzaam welzijnsbeleid in 6 stappen
Werkgevers

Naar een duurzaam welzijnsbeleid in 6 stappen

30 juni 2020 Hannelore Van Meldert

Door de coronacrisis moesten je organisatie en mensen zich van de ene dag op de andere een ‘nieuwe manier van werken’ eigen maken.

Lees meer
Veerkrachtige medewerkers? Denk aan hun welzijn
Werkgevers

Veerkrachtige medewerkers? Denk aan hun welzijn

25 mei 2020 Yves Plees

De coronacrisis brengt heel wat heftige emoties teweeg, zoals angst, stress en somberheid. Maar crisissen bieden ook kansen. Kansen om beter voor elkaar, en dus ook voor je medewerkers, te zorgen.

Lees meer