Vorige

Onboarding: goed begonnen is half gewonnen

23 april 2019 Werkgevers

Overkomt het jou wel eens dat een nieuwe medewerker, na een intensieve wervingsprocedure, er vervroegd weer de brui aan geeft? Dan ben je zeker niet alleen. Bijna 1 op 3 arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur wordt binnen het jaar alweer beëindigd. En in 60% van de gevallen komt dat initiatief van de werknemer. Een goede reden om je onboardingstrategie eens onder handen te nemen. Want goed begonnen is - ook op de werkvloer - half gewonnen.

Leestijd: Later lezen?

Onboarding loont altijd

Ons onderzoek van meer dan 35.000 arbeidsovereenkomsten van onbepaalde duur, toont aan dat in bijna 30% van de gevallen de overeenkomst vroegtijdig wordt beëindigd. Binnen het jaar is 1 op 3 contracten alweer stopgezet. Een te mijden scenario in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt. Het percentage vroege vertrekkers daalt met de omvang van de organisatie en arbeiders vertrekken net iets vaker dan bedienden. Toch is een doordacht onboardingproces in alle gevallen een win-win voor werkgever én werknemer. Het geeft jullie de kans een duurzame arbeidsrelatie te ontwikkelen, versnelt de productiviteit van je nieuwe medewerker en verhoogt de retentie waardoor je rekruteringskosten beperkt blijven.

Meer dan een warm onthaal

Onboarding gaat uiteraard veel verder dan je medewerker met open armen ontvangen. Een vlekkeloze eerste werkdag mag dan wel de ideale manier zijn om een goede eerste indruk te maken, maar een doeltreffend integratieproces ondersteunt je nieuwe medewerker vanaf zijn contractondertekening tot minstens de eerste drie maanden van zijn nieuwe job. En dat is nodig. Werknemers zijn ongeduldig en je tijd om je als werkgever positief te bewijzen is beperkt. Per vacature zijn er vandaag gemiddeld nog maar 4,2 kandidaten. Dat is historisch laag. Bovendien vinden interessante profielen snel werk. Slaat de balans dus niet snel genoeg in jouw voordeel door? Dan zal je nieuwe medewerker niet aarzelen om zijn conclusies te trekken en je vervroegd te verlaten.

De vele voordelen van onboarding

Een strategisch onboardingtraject ondersteunt je nieuwe medewerker op verschillende vlakken: collegiaal, jobinhoudelijk, administratief,… En dat werpt zijn vruchten af voor de hele organisatie. Je medewerker zal zich sneller geïntegreerd en betrokken voelen, wat de kans op vroegtijdig vertrek verkleint. Bovendien straalt een goede onboardingstrategie af op je employer brand. Medewerkers die zich van dag 1 geapprecieerd en thuis voelen, ontpoppen zich als vanzelf tot echte ambassadeurs. En dat verhoogt dan weer de kans om nieuwe talenten aan te trekken. Onboarding loont dus voor iedereen en op alle vlakken.

Onboarding e-gids

Samen goed beginnen is zeker winnen. De e-gids van Acerta licht onboarding tot in het kleinste detail toe.

Download de e-gids
Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Nieuwe werknemers verwelkomen, hoe doe je dat?
Werkgevers

Nieuwe werknemers verwelkomen, hoe doe je dat?

29 augustus 2019 Nele Vandendriessche

September geeft niet alleen het startsignaal voor het nieuwe schooljaar, het is ook vaak de startperiode van nieuwe medewerkers op de werkvloer. Als werkgever besteed je best voldoende aandacht aan het onthaal van je nieuwe medewerkers.

Lees meer
55-plussers als waardevolle medewerkers
Werkgevers

55-plussers als waardevolle medewerkers

19 juni 2019

Werknemers van 55 jaar of ouder zijn waardevolle medewerkers die niet uit het oog verloren mogen worden.

Lees meer
Jouw ex-medewerker keert misschien wel terug
Werkgevers

Jouw ex-medewerker keert misschien wel terug

17 juni 2019

Het komt soms hard aan wanneer je medewerker besluit om zijn professionele carrière verder te zetten bij een andere werkgever. In tijden van arbeidskrapte verlies je liever geen talent.

Lees meer