Vorige

4 generaties op het werk: hoe creëer je duurzame loopbanen?

02 februari 2023 Werkgevers
Britt Winnepenninckx

De babyboomers (BB) en generaties X, Y en Z zorgen voor een viergeslacht op de werkvloer. Vier fundamenteel verschillende generaties op de werkvloer: klikt het niet, dan botst het? Toch hebben ze meer gemeen dan je zou denken.

Leestijd: Later lezen?

Generatiedenken versus hokjesdenken

Vandaag wordt de werkende populatie in ons land vertegenwoordigd door de generaties BB, X, Y en Z. Allemaal werken ze samen, allemaal houden ze er andere werkwaarden en -attitudes op na. Die zie je ook terugkomen op de werkvloer:

benut de sterktes van alle generaties_acerta

BB, X, Y en Z zijn opgegroeid in een andere context en tijdsgeest, waardoor ze automatisch een andere kijk op de wereld hebben. En dat leidt soms (onterecht) tot hokjesdenken: over BB’ers wordt weleens gezegd dat ze inflexibel zijn, X’en zijn doeners, Y’en zijn prestatiegericht en Z’en leven 24/7 in een virtueel universum.

Age is just a number

Toch heb je waarschijnlijk nog nooit een millennial (gen Y) ontmoet die 100% overeenkomt met de kenmerken van zijn of haar generatie. Niet zo gek, want mensen zijn natuurlijk meer dan alleen hun leeftijd.

Uit onderzoek blijkt dat de individuele verschillen tussen mensen groter zijn dan de gelijkenissen binnen bepaalde generaties. Met individuele verschillen bedoelen we bijvoorbeeld: karakter, maar ook cultuur, gender, enzoverder. Geen enkele dertiger is exact dezelfde. Hierdoor is het perfect mogelijk dat iemand uit generatie Y meer aansluiting vindt bij een boomer.

Van BB, X, Y, Z naar A, B, C

Ook wanneer het over basisbehoeften gaat, delen generaties meer dan ze verschillen. Want die zijn in al die jaren niet veranderd. Dat jongeren vaak in de weer zijn met hun smartphone, betekent niet dat ze geen nood hebben aan verbondenheid. De nood is gewoon anders ingevuld. Die smartphone is een product van de context.

Volgens de Zelfdeterminatietheorie zijn mensen op een gezonde manier gemotiveerd om te werken, wanneer aan volgende drie basisbehoeften voldaan is:

benut de sterktes van alle generaties ABC_acerta

‘Boetseer’ duurzame loopbanen voor elke generatie

ABC geldt voor iedereen, maar de invulling verschilt van generatie tot generatie én van persoon tot persoon. De sleutel tot duurzame loopbanen ligt daarom in jobcrafting.

Via jobcrafting brengt de werknemer zelf wijzigingen aan in zijn of haar job. Het gaat over kleine aanpassingen, die een groot verschil kunnen maken. En dit op verschillende vlakken: taakinhoud, relationeel, werktijden, locatie, enzoverder.

Met jobcrafting:

  • blijven je werknemers voor een langere tijd op een zinvolle manier werken, omdat het werk beter aansluit bij hun voorkeuren;
  • worden de kwaliteiten, interesses en talenten van je werknemers beter ingezet, waardoor ook de productiviteit toeneemt;
  • blijft de continuïteit van je organisatie verzekerd;
  • vind en bind je makkelijker talent;
  • investeer je in een ‘tijdloos’ hr-beleid, waarbij je in zekere mate een ‘vast kader’ hanteert, zonder weg te glijden in hokjesdenken.

Generatiebewust en toekomstgericht rekruteren

Bovendien kan je jobcrafting gebruiken als troef in je werving- en selectieprocedure. Daarnaast is het ook noodzakelijk om je rekruteringsstrategie af te stemmen op de verschillende generaties die je wil bereiken. Probeer je daarom zo goed mogelijk te verplaatsen in de leefwereld van elke leeftijdscategorie. Zo willen mensen met meer ervaring graag hun verhaal doen, terwijl generaties Y en Z liever kort kennismaken via videocalling.

Anders verwoord: verruim je blik door de bril van de ander op te zetten. En wanneer je die bril draagt, kan je in de verte misschien al een glimp van de eerstvolgende generatie opvangen. Binnen enkele jaren druppelen de eerste afgestudeerden van generatie Alpha binnen in onze bedrijven. Nog meer dan hun ‘voorgangers’ zullen zij belang hechten aan zelfontplooiing en de mogelijkheid om te kunnen sleutelen aan hun loopbanen.

Extra expertise nodig voor jouw rekrutering?

Kamp je met capaciteitsproblemen voor het aanwerven van personeel? Mis je de juiste skills en professionele aanpak? Of vertrekt jouw recruiter op zwangerschapsverlof? Wat de reden ook is, de consultants van Acerta Consult springen bij waar en wanneer nodig.

Laat je ondersteunen

Deel dit artikel

Geschreven door Britt Winnepenninckx

Experte Talent bij Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Vacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?

28 juni 2024
Alexander Claassens

Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.

Lees meer
Werkgevers

Duurzame manieren om je huidige werknemers te behouden

26 juni 2024
Miet Vanhegen

Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?

Lees meer
Werkgevers

Hoe vaak denken werknemers nog aan een carrièreswitch?

21 mei 2024
Jochen Bessemans

Enkele jaren geleden speelden heel wat werknemers met het idee om hun job volledig om te gooien en in te ruilen voor een andere. Uit onze recente bevraging blijkt dit vandaag niet meer het geval. Wat zijn de redenen om wel of niet te switchen en hoe kan je hier als werkgever op inspelen?

Lees meer