Vorige

Vijf opportuniteiten voor kmo’s om de War for Talent te winnen

15 juni 2021 Werkgevers
Liesbet Coninx

De kmo’s in ons land zijn optimistisch. Maar liefst 46 % zal in de komende 6 maanden nieuwe mensen aanwerven. 65 % van de kleine en middelgrote werkgevers geeft echter aan dat de juiste mensen vinden een grote uitdaging vormt. Dat blijkt uit de allereerste kmo werkbarometer van Acerta, ETION en VKW Limburg. Nog een opvallend resultaat? Er zijn ook heel wat opportuniteiten voor kmo’s om hun personeelsbeleid te optimaliseren.

Leestijd: Later lezen?

Kmo’s groeien, ook na corona

De kmo’s in België kijken positief naar de toekomst na (meer dan) een jaar corona: liefst 46% zal in de komende 6 maanden nieuwe werknemers aanwerven. 17% van de kmo’s stelt zich afwachtend op. Staan er aanwervingen gepland, dan zijn ze wel duurzaam: er wordt vooral gedacht aan vaste contracten van onbepaalde duur en vaste contracten van bepaalde duur.

Aanwerving bijkomende personeel_acerta

Streepje voor in de strijd om talent?

Hoewel veel kmo’s goede intenties hebben, meent 65 % dat het moeilijk zal worden om geschikt personeel te vinden, zo blijkt uit de eerste kmo werkbarometer. Gelukkig zijn er ook opportuniteiten voor kmo’s blootgelegd, die je kunnen helpen de strijd om talent te winnen.

Opportuniteit 1: Ga voor een optimaal loonbeleid

Er zijn heel wat extralegale voordelen, die budgetneutraal zijn, die je kan aanbieden aan je (toekomstige) medewerkers. Bij grotere bedrijven is een flexibele verloning veel voorkomend, bij kmo’s opvallend minder. Een gemiste kans, want dat kan ook perfect op maat van een kmo. Zonder zware administratieve lasten dus. De voordelen? Je trekt er vlotter nieuw talent mee aan en verhoogt je medewerkerstevredenheid. Een flexibele verloning is zeker het overwegen waard.

Opportuniteit 2: Kijk eens bij de concullega’s

Wil je als kmo een competitief loon voorstellen aan je kandidaten? Dan is het nuttig om te weten wat je concullega’s te bieden hebben. 66% van de respondenten uit de kmo werkbarometer erkent daar echter geen weet van te hebben, 37% zou dat inzicht wel graag hebben.

Opportuniteit 3: Werf aan op potentieel

Uit de kmo werkbarometer blijkt ook dat een goede fit met de bedrijfscultuur (89,6%) belangrijker wordt geacht dan een 100% match met het gezochte profiel (63,7%). Wanneer profielen schaars zijn, kan de zoektocht naar die ene witte raaf lang duren. En dat beseffen de meeste kmo’s maar al te goed. Daarom hechten ze tegenwoordig meer waarde aan teamspirit, ingesteldheid en leerbereidheid dan aan technische vaardigheden.

Opportuniteit 4: Evalueer systematisch

Evaluatiegesprekken zijn een belangrijk onderdeel van je hr-beleid, ook bij nieuwkomers. Deze gesprekken laten immers toe om terug te blikken op de afgelopen periode, maar ook om vooruit te kijken naar de toekomst. Feedback en feedforward zorgen voor gemotiveerde medewerkers en een hogere retentie binnen je organisatie. Uit de kmo-werkbarometer blijkt nochtans dat evaluatiegesprekken bij 53 % van de kmo’s niet systematisch worden georganiseerd. Er is voor veel organisaties dus nog ruimte om hierin te groeien.

Opportuniteit 5: Haal een hr-expert in huis

Een fulltime dedicated hr-verantwoordelijke is niet altijd een haalbare kaart voor kmo’s (12%). Meestal is hr een deeltaak van een medewerker, dat is 39% van de gevallen zo. Nochtans kan een doordacht hr-beleid je helpen om de ‘War for Talent’ te winnen. Bovendien hoef je niet perse een hr-verantwoordelijke aan te werven, je kan je ook laten ondersteunen door hr-experts van Acerta.

Individueel potentieel, jouw resources van morgen

De arbeidskrapte doet ons anders naar talent kijken. Een goede zaak, want inzetten op potentieel en beweging is een duurzame aanpak. De leuze luidt dan ook 'hire for potential and train for skills'.

Deel dit artikel

Geschreven door Liesbet Coninx

 Liesbet Coninx, Managing Director Payroll Services bij Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Vacature zoekt ideale kandidaat: al aan job branding gedacht?

28 juni 2024
Alexander Claassens

Bedrijven zoeken gretig naar de beste manier om hun vacature tot bij de juiste doelgroep te krijgen. In een zee van jobaanbiedingen moet je meer dan ooit opvallen. Al aan job branding gedacht? Het is de perfecte manier om te zorgen dat jouw vacature op korte termijn resultaten boekt. We leggen je uit hoe dat werkt en hoe je het aanpakt.

Lees meer
Werkgevers

Duurzame manieren om je huidige werknemers te behouden

26 juni 2024
Miet Vanhegen

Opvallende cijfers: 72% van de werkende Belgen zou hun huidige werkgever verlaten mocht zich een interessante opportuniteit voordoen. Hoe kan je als bedrijf inzetten op retentie en hoe zorg je voor een stimulerende werkomgeving waarin je huidige werknemers zich kunnen (blijven) ontwikkelen?

Lees meer
Werkgevers

Hoe vaak denken werknemers nog aan een carrièreswitch?

21 mei 2024
Jochen Bessemans

Enkele jaren geleden speelden heel wat werknemers met het idee om hun job volledig om te gooien en in te ruilen voor een andere. Uit onze recente bevraging blijkt dit vandaag niet meer het geval. Wat zijn de redenen om wel of niet te switchen en hoe kan je hier als werkgever op inspelen?

Lees meer