Vorige

Wat als je medewerker deeltijds wil werken?

26 september 2022 Werkgevers
Liselot Baert

In 2021 maakte zo’n 6,7 % van de werknemers gebruik van enige vorm van loopbaanonderbreking, waardoor ze tijdelijk niet of minder hebben gewerkt. Vooral het deeltijds tijdskrediet is een populaire vorm van loopbaanonderbreking, blijkt uit onderzoek van Acerta. Wil jouw medewerker graag deeltijds werken? We geven je een overzicht van de mogelijkheden en bijhorende formaliteiten.

Leestijd: Later lezen?

Tijdelijk of permanent deeltijds werken?

Er zijn verschillende mogelijkheden om deeltijds te werken. Een eerste vraag die je moet stellen aan je werknemer: gaat het om een tijdelijke of definitieve vermindering van de arbeidsduur? Dat kan je achterhalen door naar de reden te vragen. Heeft je medewerker nood aan meer rust omdat het even te druk is? Heeft je medewerker meer tijd nodig voor familie of kinderen? Is de job gewoonweg te zwaar? Op basis van het antwoord kunnen jullie besluiten om de prestaties definitief of tijdelijk te verminderen.

Tijdelijk deeltijds werken

Wanneer je medewerker tijdelijk deeltijds wil werken, dan kan dat bijvoorbeeld via tijdskrediet of thematisch verlof. Toch als je medewerker voldoet aan de nodige voorwaarden. Voor tijdskrediet en bepaalde vormen van thematisch verlof (bv: medische bijstand en ouderschapsverlof) zal je onder andere moeten zorgen voor een bijlage bij de arbeidsovereenkomst waarin je de nodige voorwaarden voor een deeltijdse tewerkstelling respecteert, zoals beschreven in de volgende titel voor de werknemers die definitief deeltijds werken. 

Als je medewerker geen beroep kan doen op tijdskrediet of een thematisch verlof, dan zijn er ook nog alternatieven, zoals onbetaald verlof of toegestane afwezigheid. Hiervoor hoef je het arbeidscontract niet aan te passen.

Definitief deeltijds werken

Het is ook mogelijk dat je medewerker definitief deeltijds wil werken. Dit vergt wél een aanpassing van het arbeidscontract. Je zal een deeltijdse arbeidsovereenkomst moeten opmaken, die schriftelijk afgesloten wordt. In dat contract zal je duidelijk moeten noteren hoeveel uren er (vast of gemiddeld) gewerkt moeten worden per week. Voor werknemers met een vast uurrooster zal het uurrooster opgenomen moeten worden in de arbeidsovereenkomst. Indien de werknemer met een variabel uurrooster werkt, dan wordt er verwezen naar de modaliteiten van bekendmaking van het uurrooster opgenomen in het arbeidsreglement.

Ga, onder andere, zeker ook na of de vaste deeltijdse uurroosters die de grenzen van de voltijdse uurroosters te buiten gaan, opgenomen zijn in het arbeidsreglement. Er is trouwens ook een minimale wekelijkse arbeidsduur voor deeltijdse werknemers: ze moeten minstens 1/3e van een voltijds tewerkstellingsregime binnen jouw organisatie (zelfde categorie) presteren. Hier bestaan enkele uitzonderingen op.

Schrijf je in voor onze opleiding: ‘Deeltijds werken van A tot Z’

Deeltijds werken impliceert een kleinere prestatiebreuk dan voltijds werken. Deze wordt verplicht in de overeenkomst opgenomen. Maar ken je ook het verschil tussen vrijwillig en onvrijwillig deeltijdse arbeid? Pas je de regels rond overuren en meeruren correct toe? En wat met de feestdagenreglementering?

Ontdek de opleiding

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Deel dit artikel

Liselot Baert2_acerta

Geschreven door Liselot Baert

legal trainer consultant

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Wat als je werknemer vastzit op zijn vakantiebestemming?

22 juli 2024
Dries Rutten

De zomer is volop aan de gang en dat betekent voor veel werknemers maar één ding: vakantie! Het kan echter voorvallen dat een werknemer pas later terugkeert dan voorzien door externe factoren buiten zijn of haar wil om. Een vertraagde vlucht of extreem noodweer kunnen ervoor zorgen dat een werknemer niet tijdig het werk kan hervatten. Wat doe je da...

Lees meer
Werkgevers

Wat verandert er voor werkgevers vanaf 1 juli 2024?

24 juni 2024
Amandine Boseret

Vanaf 1 juli verandert er opnieuw heel wat op sociaal-juridisch vlak. Deze wijzigingen kunnen een impact hebben op jou als werkgever en op jouw werknemers. Als je hiervan op tijd op de hoogte bent, kan je de nieuwe regels correct toepassen. In dit artikel vind je een beknopt overzicht van de belangrijkste veranderingen die vanaf 1 juli ingaan.

Lees meer
Werkgevers

Loopbaanonderbreking vroeger beëindigen: weldra minder nadelen

29 mei 2024
Amandine Boseret

Binnenkort moeten werknemers geen uitkeringen meer terugbetalen wanneer ze vroegtijdig hun loopbaanonderbreking stopzetten. Er gelden nog steeds wel een aantal voorwaarden.

Lees meer