Vorige

Wat als je medewerker deeltijds wil werken?

26 september 2022 Werkgevers
Liselot Baert

In 2021 maakte zo’n 6,7 % van de werknemers gebruik van enige vorm van loopbaanonderbreking, waardoor ze tijdelijk niet of minder hebben gewerkt. Vooral het deeltijds tijdskrediet is een populaire vorm van loopbaanonderbreking, blijkt uit onderzoek van Acerta. Wil jouw medewerker graag deeltijds werken? We geven je een overzicht van de mogelijkheden en bijhorende formaliteiten.

Leestijd: Later lezen?

Tijdelijk of permanent deeltijds werken?

Er zijn verschillende mogelijkheden om deeltijds te werken. Een eerste vraag die je moet stellen aan je werknemer: gaat het om een tijdelijke of definitieve vermindering van de arbeidsduur? Dat kan je achterhalen door naar de reden te vragen. Heeft je medewerker nood aan meer rust omdat het even te druk is? Heeft je medewerker meer tijd nodig voor familie of kinderen? Is de job gewoonweg te zwaar? Op basis van het antwoord kunnen jullie besluiten om de prestaties definitief of tijdelijk te verminderen.

Tijdelijk deeltijds werken

Wanneer je medewerker tijdelijk deeltijds wil werken, dan kan dat bijvoorbeeld via tijdskrediet of thematisch verlof. Toch als je medewerker voldoet aan de nodige voorwaarden. Voor tijdskrediet en bepaalde vormen van thematisch verlof (bv: medische bijstand en ouderschapsverlof) zal je onder andere moeten zorgen voor een bijlage bij de arbeidsovereenkomst waarin je de nodige voorwaarden voor een deeltijdse tewerkstelling respecteert, zoals beschreven in de volgende titel voor de werknemers die definitief deeltijds werken. 

Als je medewerker geen beroep kan doen op tijdskrediet of een thematisch verlof, dan zijn er ook nog alternatieven, zoals onbetaald verlof of toegestane afwezigheid. Hiervoor hoef je het arbeidscontract niet aan te passen.

Definitief deeltijds werken

Het is ook mogelijk dat je medewerker definitief deeltijds wil werken. Dit vergt wél een aanpassing van het arbeidscontract. Je zal een deeltijdse arbeidsovereenkomst moeten opmaken, die schriftelijk afgesloten wordt. In dat contract zal je duidelijk moeten noteren hoeveel uren er (vast of gemiddeld) gewerkt moeten worden per week. Voor werknemers met een vast uurrooster zal het uurrooster opgenomen moeten worden in de arbeidsovereenkomst. Indien de werknemer met een variabel uurrooster werkt, dan wordt er verwezen naar de modaliteiten van bekendmaking van het uurrooster opgenomen in het arbeidsreglement.

Ga, onder andere, zeker ook na of de vaste deeltijdse uurroosters die de grenzen van de voltijdse uurroosters te buiten gaan, opgenomen zijn in het arbeidsreglement. Er is trouwens ook een minimale wekelijkse arbeidsduur voor deeltijdse werknemers: ze moeten minstens 1/3e van een voltijds tewerkstellingsregime binnen jouw organisatie (zelfde categorie) presteren. Hier bestaan enkele uitzonderingen op.

Schrijf je in voor onze opleiding: ‘Deeltijds werken van A tot Z’

Deeltijds werken impliceert een kleinere prestatiebreuk dan voltijds werken. Deze wordt verplicht in de overeenkomst opgenomen. Maar ken je ook het verschil tussen vrijwillig en onvrijwillig deeltijdse arbeid? Pas je de regels rond overuren en meeruren correct toe? En wat met de feestdagenreglementering?

Ontdek de opleiding

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Deel dit artikel

Liselot Baert2_acerta

Geschreven door Liselot Baert

legal trainer consultant

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Wat verandert er voor werkgevers in april 2024?

28 maart 2024
Miet Vanhegen

De wetgeving verandert aan een snel tempo en als werkgever is het belangrijk dat je op de hoogte blijft en weet welke wijzigingen een impact kunnen hebben op jouw organisatie. Wij lijsten alle belangrijkste wijzigingen op voor april 2024.

Lees meer
Werkgevers

Collectief ontslag: hoe pak je dit aan als bedrijf?

20 maart 2024
Glenn van Oevelen

Moet je bedrijf noodgedwongen overgaan tot ontslag? Er zijn heel wat vragen: wat moet je meteen in orde brengen, welke procedures moet je volgen en wat met je werknemers?

Lees meer
Werkgevers

Een ziektebriefje: hier let je best op als werkgever

08 maart 2024
Miet Vanhegen

Wanneer is een ziektebriefje ongeldig? Er zijn bepaalde verplichtingen rond het ziektebriefje. Zo moet die binnen een bepaalde termijn door je werknemer bezorgd worden en moet die ook een aantal cruciale zaken bevatten.

Lees meer