Bedrijf in moeilijkheden?
Het zijn geen gemakkelijke tijden. Ontdek hoe je als bedrijf financiële ademruimte kan creëren.
Het zijn uitdagende tijden voor jou als werkgever, maar ook je medewerkers hebben vandaag financiële uitdagingen. Die uitdagingen kunnen aanleiding geven tot angst en bezorgdheid, wat een negatieve impact kan hebben op het psychosociale welzijn. Hoe herken je medewerkers met financiële problemen? En hoe kan je in je organisatie daarmee omgaan?
Praten over geldzorgen is veelal taboe. De kans is klein dat je medewerker zelf zal aanhalen dat hij/zij financiële problemen heeft. Probeer alert te zijn op signalen, bepaalde gedragsveranderingen, die er bij geldproblemen kunnen zijn. Bijvoorbeeld:
Heb je een vermoeden dat je medewerker financiële problemen heeft? Probeer dan een open gesprek aan te gaan, waarbij je veronderstellingen en (voor)oordelen achterwege laat. We geven je een leidraad voor je gesprek:
Je hoeft dus geen oplossingen aan te reiken tijdens dit gesprek. Je biedt een luisterend oor, en soms is dat al voldoende.
In andere gevallen kan het nodig zijn dat je je medewerker doorverwijst naar instanties en/of ondersteunende diensten. Volg zeker ons webinar: ‘Hoe bespreek je financiële en persoonlijke problemen met je medewerkers?’ voor meer tips en advies.
Je kan je medewerkers ook zelf een (financieel) duwtje in de rug te geven. Enkele ideeën:
Wil je alle mogelijkheden verkennen? Contacteer legal.consult@acerta.be of plan rechtstreeks een 1-op-1 gesprek met een legal expert via deze link.
Het zijn geen gemakkelijke tijden. Ontdek hoe je als bedrijf financiële ademruimte kan creëren.
Kennelijk onredelijk ontslag voor contractanten in de overheid
Contractanten in de openbare sector zullen vanaf nu ook beschermd zijn tegen kennelijk onredelijk ontslag. Op 1 mei 2024 treedt deze wet in werking. Ontdek wat je moet weten als werkgever.
Lees meerHoe zorg je voor een optimale work-lifebalans op de werkvloer?
Het mentaal welzijn van je werknemers zijn van groot belang en hier preventief op inzetten is een goede zaak. Hoe zorg je nu voor een optimaal evenwicht tussen werk en privé?
Lees meerDe verkiezingen komen eraan: wat moet er nog beslist worden?
In de aanloop naar de verkiezingen op 9 juni 2024 zijn er nog wat arbeidsdossiers die moeten afgewerkt worden en dus nog wat beslissingen die genomen moeten worden. Wat is de impact hiervan als werkgever?
Lees meer