Vorige

Wat als je medewerker financiële problemen heeft?

30 november 2022 Werkgevers
Ellen Van Grunderbeek

Het zijn uitdagende tijden voor jou als werkgever, maar ook je medewerkers hebben vandaag financiële uitdagingen. Die uitdagingen kunnen aanleiding geven tot angst en bezorgdheid, wat een negatieve impact kan hebben op het psychosociale welzijn. Hoe herken je medewerkers met financiële problemen? En hoe kan je in je organisatie daarmee omgaan?

Leestijd: Later lezen?

Wees alert

Praten over geldzorgen is veelal taboe. De kans is klein dat je medewerker zelf zal aanhalen dat hij/zij financiële problemen heeft. Probeer alert te zijn op signalen, bepaalde gedragsveranderingen, die er bij geldproblemen kunnen zijn. Bijvoorbeeld:

  • Je medewerker eet niet langer samen met andere collega’s.
  • Je medewerker is stiller dan normaal.
  • Je medewerker komt minder (met zijn privéwagen) naar kantoor.

(h)erken en doorbreek het taboe

Heb je een vermoeden dat je medewerker financiële problemen heeft? Probeer dan een open gesprek aan te gaan, waarbij je veronderstellingen en (voor)oordelen achterwege laat. We geven je een leidraad voor je gesprek:

  1. Benoem de gedragsverandering.
    Ik merk dat je de laatste tijd niet meer mee gaat eten.
  2. Geef aan waarom je daarover in gesprek wil gaan.
    Ik maak me daarom zorgen over je.
  3. Bied veiligheid en vertrouwelijkheid, zorg dat niemand kan meeluisteren.
    Als er iets is, en je wilt het delen met mij, dan beloof ik je dat dat tussen ons blijft.
  4. Luister actief naar het antwoord.
    Stel bijkomende vragen ter verduidelijking, ga in interactie (knikken), vat samen, maak oogcontact en neem tijd voor het gesprek.
  5. Let op de lichaamstaal.
    Vertellen zijn ogen hetzelfde verhaal als zijn woorden? Bijvoorbeeld “Ja hoor, alles oké”, terwijl je medewerker oogcontact vermijdt.

Je hoeft dus geen oplossingen aan te reiken tijdens dit gesprek. Je biedt een luisterend oor, en soms is dat al voldoende.

Wijs de weg naar ondersteuning

In andere gevallen kan het nodig zijn dat je je medewerker doorverwijst naar instanties en/of ondersteunende diensten. Volg zeker ons webinar: ‘Hoe bespreek je financiële en persoonlijke problemen met je medewerkers?’ voor meer tips en advies.

Geef je medewerkers een financiële duw in de rug

Je kan je medewerkers ook zelf een (financieel) duwtje in de rug te geven. Enkele ideeën:

  • gratis soep en/of dranken of een fruit-, groenten- of notenmand op de werkvloer;
  • korting op producten/diensten die je als bedrijf zelf verkoopt/fabriceert;
  • een voorschot op de eindejaarspremie;
  • een gratis lening of een lening aan verminderde rentevoet;
  • extralegale voordelen zoals een maaltijd- of ecocheque;

Wil je alle mogelijkheden verkennen? Contacteer legal.consult@acerta.be of plan rechtstreeks een 1-op-1 gesprek met een legal expert via deze link.

Bedrijf in moeilijkheden?

Het zijn geen gemakkelijke tijden. Ontdek hoe je als bedrijf financiële ademruimte kan creëren.

Raadpleeg onze FAQ

Deel dit artikel

Geschreven door Ellen Van Grunderbeek

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Loopbaanonderbreking vroeger beëindigen: weldra minder nadelen

29 mei 2024
Amandine Boseret

Binnenkort moeten werknemers geen uitkeringen meer terugbetalen wanneer ze vroegtijdig hun loopbaanonderbreking stopzetten. Er gelden nog steeds wel een aantal voorwaarden.

Lees meer
Werkgevers

Loontransparantie: van richtlijn naar beleid

24 mei 2024
Dries Rutten

Binnen anderhalf jaar treedt de Europese richtlijn in werking. Wat betekent dit concreet voor bedrijven en hoe transparant zijn werkgevers vandaag al?

Lees meer
Werkgevers

Hoe de (zomer)vakantie goed organiseren?

22 mei 2024
Marijke Beelen

De zomervakantie kondigt zich aan en dat betekent dat agenda’s op elkaar moeten worden afgestemd. Hoe pak je dat als werkgever het beste aan? Welke soorten afwezigheid kunnen werknemers opnemen?

Lees meer