Wat moet je weten over het recht op deconnectie?
Werknemers zijn digitaal steeds meer bereikbaar, waardoor het moeilijk(er) is om het werk los te laten. Eind 2022 werd daarom het recht op deconnectie opgenomen in de arbeidsdeal. Wat is het recht op deconnectie? Wat houdt het in voor werkgevers? We leggen het uit.
Wat is het recht op deconnectie?
Het recht om deconnectie gaat om afspraken die binnen de onderneming vastgelegd worden over het gebruik van digitale hulpmiddelen buiten de werkuren.
Voor welke bedrijven geldt een recht op deconnectie?
Wanneer er twintig of meer werknemers tewerkgesteld zijn, geldt er een recht op deconnectie.
Hoe moet het recht op deconnectie vastgelegd worden?
Het recht op deconnectie moet vastgelegd worden in een collectieve arbeidsovereenkomst op ondernemingsniveau. Is er geen collectieve arbeidsovereenkomst, dan moeten de modaliteiten en de uitvoering van de maatregelen opgenomen worden in het arbeidsreglement.
Wanneer binnen de sector een algemeen verbindend verklaarde cao wordt afgesloten over deconnectie, dan vervalt de verplichting om op ondernemingsniveau hieromtrent een collectieve arbeidsovereenkomst af te sluiten of bepalingen hieromtrent op te nemen in het arbeidsreglement.
Welke afspraken moeten er gemaakt worden binnen het recht op deconnectie?
Praktische modaliteiten & afspraken
Elke onderneming moet de praktische modaliteiten uitwerken die het recht op deconnectie waarborgen.
Om te werken aan een beter evenwicht tussen werk- en privéleven, moet expliciet benadrukt worden dat de werknemer het recht heeft om zich buiten de werkuren (verloven, rusttijden, weekend, avond…) niet te connecteren door middel van professionele digitale hulpmiddelen (mobiele telefoon, e-mails, enz.).
Het kan gaan over:
- richtlijnen om e-mails of oproepen niet te beantwoorden buiten de werkuren;
- het blokkeren van toegang tot de servers buiten de werkuren;
- het activeren van een afwezigheidsbericht en een verwijzingsboodschap in geval van onbeschikbaarheid;
- het gebruik van een automatische handtekening die de niet-noodzakelijkheid van een onmiddellijk antwoord benadrukt;
- …
Sensibiliseringsacties
De werkgever moet eveneens vormings- en sensibiliseringsacties voorzien over het verstandig gebruik van digitale hulpmiddelen en de risico’s die verbonden zijn aan overmatige connectie, en dit zowel gericht naar de werknemers toe als naar het leidinggevend personeel.
Welke gevolgen heeft de arbeidsdeal voor jouw bedrijf?
Om deze nieuwe wetswijzingen vlot en juridisch correct te implementeren in jouw onderneming bieden we jou vier DIY-pakketten met blanco documenten aan. Uiteraard kan je op de legal experten van Acerta Consult steeds beroep doen voor advies en ondersteuning. Maak hiervoor een afspraak via onze afsprakentool (eerste 15 min gratis).
Bron: Hoofdstuk 8 van het wetsontwerp houdende diverse arbeidsbepalingen, nr. 55/2810.
Artikel geschreven door
Juridisch adviseur Kenniscentrum