Vorige

Nammm: drink outside the box

#Starters

Dankzij innovatieve ondernemers zoals Sofie Dobbelaere vinden gezondheid en duurzaamheid elkaar steeds vaker. Met een schonere planeet en een beter welzijn als drijfveer krijgen plantaardige alternatieven een groter platform in het winkelrek en in online shops. Nammm, bijvoorbeeld. Vernieuwend, duurzaam, voedzaam maar bovenal buitengewoon lekker!

Leestijd: Later lezen?

Chufa, een Spaans knolgewas

“Het verhaal van Nammm kreeg vorm op vakantie in Spanje. In mijn lievelingsstreek, Valencia, is chufa het basisingrediënt voor een populair drankje: Horchata. Het was precies dat knolletje, de chufa, die mijn idee voor Nammm de finale vorm gaf.”

Om dat idee te leren kennen, moeten we even terug in de tijd. Sofie Dobbelaere, osteopaat en orthomoleculair therapeut, zag bij haar patiënten heel wat voedingsintoleranties terugkeren die voor fysieke klachten zorgden. Het moedigde haar aan om verder onderzoek te doen naar de rol van voeding.

“Ik was verrast door de ingrediënten van alternatieven voor koemelk bijvoorbeeld. Niet alleen omdat ze vaak boordevol toegevoegde suikers zitten en er heel wat E-nummers aan worden toegevoegd. Maar ook omdat de verhouding tussen water en noten, soja of haver volledig uit balans leek. Heel vaak 90% water voor amper 5% noten.”

Aangemoedigd door haar ondernemende partner, begon ze te experimenteren met noten om zelf een duurzaam en voedzaam plantaardig alternatief voor koemelk te creëren. Een aanvaardbaar gehalte aan noten bleek heel duur. De chufa, een knol met een aangename, nootachtige smaak loste het prijsprobleem meteen op. Nammm was geboren.

Poeder als basis

Toen Sofie Nammm begon te ontwikkelen, had ze geen idee van de uitkomst. “Soms is het een kwestie van de eerste stap te durven nemen en te zien waar je uitkomt. Je volledig voorbereiden op iets is een illusie. Onderweg zijn er altijd onverwachte factoren die je weg beïnvloeden. Je idee krijgt meer vorm, je komt mooie mensen tegen… Nammm was er nooit geweest had ik uit schrik geen actie durven ondernemen.”

Die mentaliteit is ook de reden waarom Sofie een ambitieuze toekomstvisie heeft. Naast België richt ze ook haar pijlen op Nederland en Scandinavië.

“Ik wil af van wat ik “de kruideniersmentaliteit” noem. Door te groeien in Europa en daarbuiten en door meer smaken op de markt te brengen. Een primeur: tegen de zomer van 2024 komen we met enkele nieuwe smaken! Ik geloof erg in het potentieel van Nammm. Er is een grote markt voor. Nu is het aan mij om het nog competitiever te maken.”

Prebiotisch, meer dan een hype

“Namm is een prebiotisch drankje. Dat wil zeggen dat het enorm voedzaam is voor de goede bacteriën in je darmen. In de Verenigde staten is het momenteel een hype. Daar groeit de markt met 15% per jaar. Prognoses stellen dat die groei nog tot minstens 2030 zal aanhouden.”

Verwar prebiotica niet met probiotica. Dat laatste staat voor producten waaraan goede bacteriën zijn toegevoegd. Prebiotica bevatten zelf geen bacteriën maar ondersteunen een gezond microbioom. Dat heeft op zich enorm veel gezondheidsvoordelen.

“Het is precies dat wat ik zag in mijn praktijk: fysieke klachten gelinkt aan voedingsintoleranties. Voornamelijk lactose- en glutenintoleranties passeerden de revue in de vorm van bijvoorbeeld lage rugpijn. Door voedingsgewoonten aan te passen verminderden bepaalde klachten.”

Geduld, volharding en goede ondersteuning

Een traject als dat van Sofie en Nammm, vraagt veel geduld en volharding. “Nammm ontwikkelen tot wat het nu is, was een werk van vele jaren. Ook al ben ik het gezicht, ik heb enorm veel hulp gekregen. Van mijn partner bijvoorbeeld, die me pushte om een stapje verder te gaan. Maar ook van vrienden die ondernemers zijn en me inspireerden met hun verhalen.”

Daarnaast benoemt Sofie ook Acerta als belangrijke hulplijn bij het ontstaan van Nammm.

“Als startend ondernemer word je met enorm veel to do’s en informatie overstelpt. Gelukkig kon ik rekenen op het advies van Acerta om in te schatten met welke kosten ik moest rekening houden, vanaf wanneer ik sociale bijdragen moest incalculeren… Ik voelde me op een positieve manier gestimuleerd en gesteund. Voor een starter is dat draagvlak onbetaalbaar!”

Deel dit ondernemersverhaal