Vorige

BOOBOOK: kmo ontdekt de voordelen van het cafetariaplan

#Werkgevers

Is het cafetariaplan - een systeem van opties waarmee medewerkers hun loonpakket zelf kunnen invullen - wel haalbaar voor een kmo? Net wel, zegt Nicole Huyghe van Boobook, een kmo met 15 medewerkers. Zij zette samen met Acerta zo’n plan uit. De medewerkers van Boobook kunnen daar nu al of niet gebruik van maken. En Boobooks hrm is klaar voor verdere groei.

Leestijd: Later lezen?

Kmo zoekt fair en flexibel systeem van verlonen

Nicole Huyghe, Managing Director Boobook: “In een kleine onderneming is het haalbaar om op individuele vragen individueel in te gaan. Dat is dan ook hoe het tot voor kort ging. Maar die ad hoc-aanpak had toch ook zijn nadelen. Ik kreeg verschillende verzoeken over verschillende voordelen, hoe weeg je dan het ene voordeel tegen het andere? Wij willen hier uiteraard wel fair met elkaar omgaan. Tegelijk willen we dat de mensen ook de waardering krijgen die ze verdienen. En we tellen nu 15 medewerkers, maar als we verder groeien, hoe beheersbaar blijft het dan? Ik vond dus dat er nood was aan een systeem. Vandaar het cafetariaplan.”

Met Acerta pragmatisch door de vele cafetaria-opties gefietst

Nicole Huyghe: “Boobook was al klant van Acerta Payroll. “Laat het cafetariaplan ook daar, die gaan dat goed doen”, werd me ingefluisterd en ik heb bij Acerta mijn oor te luisteren gelegd. En zij hun oor bij mij, want we hebben grondig doorgesproken wat er zoal in een cafetariaplan op maat van Boobook niet mocht ontbreken. De opties zijn bijna eindeloos, maar we zijn daar van beide kanten heel pragmatisch in geweest. We hebben snel knopen doorgehakt. Waardoor we nu, zo’n vijf maanden na het idee, het plan up & runninghebben. De opties die we hebben weerhouden voor ons cafetariaplan zijn:

  • fietsen
  • extra kinderbijslag
  • extra pensioensparen
  • hospitalisatie/tussenkomst medische verzekeringen voor werknemer/gezinsleden
  • extra vakantiedagen (max. 3).”

Opties voor de kmo-medewerkers ...

Nicole Huyghe: “Een week voor Acerta hier de introductie van ons cafetariaplan kwam geven, heb ik mijn medewerkers alle informatie in tekst bezorgd. Ik wilde er immers zeker van zijn dat alle vragen meteen tijdens Acerta’s sessie konden worden gesteld en beantwoord. En dat er bij zoiets vragen komen, is evident. Zeker als je weet dat we hier met analisten te maken hebben (lacht). Ik heb ook tegen mijn mensen gezegd dat ze er niet moeten instappen als ze er niet in geloven of als het hen geen voordeel biedt. Want een cafetariaplan is een voorstel, geen verplichting. Wie alles bij het oude wil laten, kan dat ook.”

... zelfde kost voor de kmo

Nicole Huyghe: “Ik heb er geen zicht op wie wat kiest en dat hoeft ook niet. Essentieel voor mij is dat de loonkost exact dezelfde blijft en die garantie geeft het cafetariaplan mij. Wat mijn mensen voor zichzelf een voordeel vinden, is verder helemaal hun keuze. Via de online tool kunnen ze zelf al dan niet ingaan op de verschillende opties. De simulaties op de portal helpen om keuzes te maken. Doordat de medewerkers zelf hun opties mogen kiezen, voelen ze zich bovendien gewaardeerd.”

Kmo met het cafetariaplan klaar voor verdere groei

Nicole Huyghe: “Ik kan bevestigen dat het opstellen van dit cafetariaplan heel vlot is gelopen. En dat ik blij ben dat we nu een systeem hebben dat de loonkost voor Boobook vastlegt en dat tegelijk loonpakketten voor de mensen flexibel houdt. Dat is een hele geruststelling en een stabiele basis voor verdere groei.”

Boobook is een team van experten in data driven strategic consulting, gebaseerd op customer analytics en storytelling; al sinds 2002. Boobook focust op het begrijpbaar en inzetbaar maken van consumentendata, wat hun klanten helpt de juiste strategische beslissingen te nemen.
https://boobook.world/

 

Deel dit ondernemersverhaal