Vorige

Managers werken vaker van thuis dan vroeger

11 oktober 2022 Werkgevers
Sabine Goossens

In de huidige hybride werkcontext kan iets meer dan de helft (54%) van de werknemers thuiswerken, zo blijkt uit een bevraging van Acerta bij een 2000-tal werknemers. Ook managers werken vaker van thuis uit  dan vroeger: 86% van het hoger management en 74% van het middenkader doet anno 2022 regelmatig aan thuiswerk. Niet onlogisch, want de hybride werkorganisatie heeft tal van voordelen. En hoewel de energiecrisis de nieuwe trend mogelijks wat zal terugschroeven, zal hybride werken niet helemaal verdwijnen. Welke valkuilen vermijd je best?

Leestijd: Later lezen?

Nieuwe werkcontext, nieuwe manier van leidinggeven

Een team vanop afstand aansturen, vergt een andere aanpak. In tijden van arbeidskrapte is het belangrijker dan ooit om medewerkers te blijven motiveren, ondanks de fysieke afstand. En dat blijkt ook uit de bevraging: volgens werknemers zijn dit de drie belangrijkste kwaliteiten van een leidinggevende vandaag:

  • Vertrouwen geven (47%)
  • Motiveren (31%)
  • Inspireren en richting geven (29%)

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Deconnecteren moet je leren

Het werk loslaten na de werkuren (deconnecteren) lijkt niet voor iedereen een evidentie te zijn, ook niet voor leidinggevenden. Liefst 79% van de leidinggevenden hebben problemen om het werk los te laten na de werkuren. Nochtans hebben leidinggevenden ook een voorbeeldfunctie, en zal het ‘niet kunnen deconnecteren’ hoogstwaarschijnlijk ook afstralen op het team. Het is meer dan ooit belangrijk om de leidinggevenden te coachen, en indien nodig, een nieuwe manier van leidinggeven aan te leren.

Jouw inspiratie voor een hybride werkcontext

Hybride werken kan een ongelofelijke win-win worden als je het goed aanpakt. Ontdek onze tips en advies in onze whitepaper of podcast.

Deel dit artikel

Sabine Goossens_acerta

Geschreven door Sabine Goossens

Hr project manager

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Lastige gesprekken voeren als leidinggevende

29 november 2023
Jochen Bessemans

Als leidinggevende moet je soms ook iets minder aangename gesprekken aangaan: een werknemer die zich misdraagt of slecht presteert. Hoe pak je dit het beste aan? Zijn er zaken die je beter wel of niet zegt?

Lees meer
Werkgevers

Telewerken in het buitenland: wat met sociale zekerheid?

27 juni 2023
Christophe Hameeuw

Vanaf 1 juli 2023 is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om beperkt telewerk vanuit het buitenland toe te laten, zonder dat hierdoor de sociale zekerheid in het gedrang komt.

Lees meer
Werkgevers

Hoge energiefacturen en stijgende inflatie: wat kunnen bedrijven doen?

08 september 2022
Ellen Van Grunderbeek

Stijgende gas- en energieprijzen confronteren werkgevers en werknemers met hoge energierekeningen. Bedrijven zoeken naar oplossingen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Wat kan en mag op juridisch vlak?

Lees meer