Jouw inspiratie voor een hybride werkcontext
Hybride werken kan een ongelofelijke win-win worden als je het goed aanpakt. Ontdek onze tips en advies in onze whitepaper of podcast.
In de huidige hybride werkcontext kan iets meer dan de helft (54%) van de werknemers thuiswerken, zo blijkt uit een bevraging van Acerta bij een 2000-tal werknemers. Ook managers werken vaker van thuis uit dan vroeger: 86% van het hoger management en 74% van het middenkader doet anno 2022 regelmatig aan thuiswerk. Niet onlogisch, want de hybride werkorganisatie heeft tal van voordelen. En hoewel de energiecrisis de nieuwe trend mogelijks wat zal terugschroeven, zal hybride werken niet helemaal verdwijnen. Welke valkuilen vermijd je best?
Een team vanop afstand aansturen, vergt een andere aanpak. In tijden van arbeidskrapte is het belangrijker dan ooit om medewerkers te blijven motiveren, ondanks de fysieke afstand. En dat blijkt ook uit de bevraging: volgens werknemers zijn dit de drie belangrijkste kwaliteiten van een leidinggevende vandaag:
Het werk loslaten na de werkuren (deconnecteren) lijkt niet voor iedereen een evidentie te zijn, ook niet voor leidinggevenden. Liefst 79% van de leidinggevenden hebben problemen om het werk los te laten na de werkuren. Nochtans hebben leidinggevenden ook een voorbeeldfunctie, en zal het ‘niet kunnen deconnecteren’ hoogstwaarschijnlijk ook afstralen op het team. Het is meer dan ooit belangrijk om de leidinggevenden te coachen, en indien nodig, een nieuwe manier van leidinggeven aan te leren.
Hybride werken kan een ongelofelijke win-win worden als je het goed aanpakt. Ontdek onze tips en advies in onze whitepaper of podcast.
Thuiswerkbeleid opnieuw evalueren: zo pak je het aan
De meeste werkgevers zien hun werknemers in de toekomst terug wat vaker naar kantoor komen. Maar hoe kijken werknemers hier naar? Een nieuw thuiswerkbeleid of een aangepaste versie ervan komt niet van vandaag op morgen.
Lees meerLastige gesprekken voeren als leidinggevende
Als leidinggevende moet je soms ook iets minder aangename gesprekken aangaan: een werknemer die zich misdraagt of slecht presteert. Hoe pak je dit het beste aan? Zijn er zaken die je beter wel of niet zegt?
Lees meerTelewerken in het buitenland: wat met sociale zekerheid?
Vanaf 1 juli 2023 is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om beperkt telewerk vanuit het buitenland toe te laten, zonder dat hierdoor de sociale zekerheid in het gedrang komt.
Lees meer