Meer tips om tijd te besparen én sterker te staan als ondernemer?
Lees onze 24 tips voor succesvol ondernemen.
Ondernemen? Dat is honderd dingen tegelijk doen, elke dag opnieuw. Kleine en grote beslissingen nemen, bijvoorbeeld. Sommige neem je alleen, andere vertrouw je toe aan je teamleden. Maar een straf team uitbouwen en onderhouden vraagt ook de nodige organisatie – lees: het kost tijd en energie. In deze blog geven we je alvast vier tips waarmee je op dat vlak tijd kunt besparen, zodat je beter kunt focussen op het ondernemen zélf.
Een sterk personeelsbeleid zet in op mensen: hoe beter ze zich kunnen ontwikkelen, hoe beter ze zullen presteren. Dit vraagt uiteraard de nodige inspanningen van jou als werkgever. Roep daarom tijdig de hulp in om je personeelsbeleid deels of volledig en voor een langere termijn uit te besteden.
Voor iedere medewerker betaal je patronale bijdragen. Maar voor sommige medewerkers heb je recht op een korting op deze bijdrage of een subsidie. Laat je daarom adviseren door je sociaal secretariaat over de mogelijkheden of volg als bedrijfsleider een opleiding van een halve dag over de verschillende subsidies.
Hoe groter je onderneming en hoe meer mensen er aan de slag zijn, hoe complexer je payroll. Beheer ze daarom via een goed uitgebouwde applicatie zoals Acerta Connect. Die is eenvoudig te koppelen aan je eigen hr-systemen en tijdsregistratie. En als je toch met een vraag zit, dan staat het Acerta-team klaar om ze te beantwoorden.
Het is bijzonder arbeidsintensief om de aan- en afwezigheden en onkostennota’s van je medewerkers manueel te verwerken. Maak het jezelf makkelijk: laat je medewerkers zelf hun tijdsregistraties invoeren met de Acerta-tool genaamd Employee Self Service (ESS). Een win-win: je medewerkers zijn meer betrokken bij het hele proces én de administratieve werklast voor je hr-departement wordt verlicht.
Lees onze 24 tips voor succesvol ondernemen.
Toxisch leiderschap: wat zijn de gevolgen voor je team?
Het bewind van een toxische leider in je organisatie heeft vaak enorm negatieve gevolgen voor het team. Toch is herstel mogelijk, op voorwaarde dat je dit stapsgewijs aanpakt.
Lees meerLastige gesprekken voeren als leidinggevende
Als leidinggevende moet je soms ook iets minder aangename gesprekken aangaan: een werknemer die zich misdraagt of slecht presteert. Hoe pak je dit het beste aan? Zijn er zaken die je beter wel of niet zegt?
Lees meerManagers werken vaker van thuis dan vroeger
In de huidige hybride werkcontext kan iets meer dan de helft (54%) van de werknemers thuiswerken, zo blijkt uit een bevraging van Acerta bij een 2000-tal werknemers.
Lees meer