Hoe bereken je je loon als zelfstandig vrij beroeper?
Je ondernemersbloed kriebelt en je eigen kantoor of praktijk starten is voor jou een logische keuze. In tegenstelling tot werknemers in loondienst krijg je als zelfstandig vrij beroeper niet zomaar elke maand een vast loon op je rekening gestort. Maar hoe zit dat dan?
In je financieel plan staat hoeveel kosten je maakt en hoeveel inkomsten je genereert. Op die manier kan je berekenen hoeveel inkomsten overblijven voor jouw loon. Omgekeerd zou je ook kunnen vertrekken van het nettobedrag dat je wil overhouden om zo te berekenen hoeveel inkomsten je (minstens) moet genereren. Opgelet: in beide gevallen gaat het hier om een schatting. Je bespreekt je loon best met je boekhouder of accountant. Wij geven je alvast een paar basisbegrippen mee zodat je niet uit de lucht komt gevallen.
Omzet, kosten en winst?
Jouw omzet is het totale bedrag dat je van je klanten of patiënten ontvangt. Synoniemen hiervoor zijn opbrenst, verkopen of zijn inkomsten. Jouw kosten zijn de beroepskosten, die je hebt gemaakt om je omzet te realiseren. Kosten kan je onderverdelen in variabele en vaste kosten.
- Variabele kosten moet je maken om je dienst (of product) te kunnen aanbieden aan je klanten of patiënten. Hoe meer je werkt of verkoopt, hoe hoger die kosten zullen liggen.
- Vaste kosten of bedrijflasten komen regelmatig terug, op maandelijkse of jaarlijkse basis. Deze kosten zijn eigen aan het bedrijf en aan zijn werking, zoals de huur, sommige verzekeringen en sociale bijdragen. Hoeveel je werkt of verkoopt, heeft geen invloed op deze kosten.
De gouden regel is: jouw winst = je inkomsten – al je beroepskosten. De winst kan nog onderverdeeld worden in bruto en netto bedrijfswinst. Je bruto bedrijfswinst of brutomarge bereken je door van je inkomsten je variabele kosten af te trekken. Je netto bedrijfswinst becijfer je door je inkomsten te verminderen met zowel je variabele als vaste kosten én de belastingen.
Hoe zit dat met je loon?
De berekening van je loon hangt af van de ondernemingsvorm waarvoor kiest:
- start je op als eenmanszaak? Dan wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de inkomsten van je kantoor of praktijk en je eigen inkomsten. Jouw omzet is dus het totale bedrag dat je je klanten aanrekent. Om jouw winst van het boekjaar te berekenen moet je van jouw netto bedrijfswinst voor belastingen je personenbelasting aftrekken (deze hangt af van je inkomsten en gezinssituatie). Je belastingsaangifte kan je dan weer verminderen met bepaalde beroepskosten (persoonlijke of gezinsuitgaven).
Tip: zorg voor afzonderlijke bankrekeningen om het overzicht te bewaren. - richt je een vennootschap op? Dan word je loon van bedrijfsleider beschouwd als een vaste kost, die maandelijks terugkeert. Jouw totale loonkost = je brutoloon + je bedrijfsvoorheffing + je sociale bijdragen. Op je brutoloon worden persoonsbelastingen berekend. Als bedrijfsleider heb je twee opties:
– Of je betaalt je sociale bijdragen zelf. Hierdoor daalt je loon en betaal je bijgevolg minder personenbelasting.
– Ofwel betaalt de vennootschap je sociale bijdragen en trekt deze af als beroepskost waardoor de vennootschapsbelasting daalt. Jij betaalt dan wel meer personenbelasting.
Om jouw winst van het boekjaar te berekenen moet je je netto bedrijfswinst voor belastingen verminderen met je vennootschapsbelastingen (33% van de nettowinst voor belastingen).
Wat zijn beroepskosten?
Beroepskosten kunnen worden terugbetaald als je kan staven dat ze verband houden met je beroep. Zo kan je specifieke kledij, zoals een sweater met het logo van je kantoor of praktijk, die je draagt tijdens de beoefening van je beroep wel inbrengen, maar kledij die je ook privé draagt niet. We maken een onderscheid tussen volledig en deels aftrekbare kosten. Een bedrijfswagen is bijvoorbeeld gedeeltelijk aftrekbaar: je kan de kosten van een auto voor 75% inbrengen en ze worden voor 25% verworpen. Zelfstandige vrij beroepers kunnen kiezen voor een forfaitaire aftrek van beroepskosten, gebaseerd op je omzet verminderd met je sociale bijdragen. Hoe groter je omzet, hoe hoger het percentage dus. Het gaat hier om een wettelijk forfait, dat je niet moet staven met bewijzen. Opgelet: het forfait ligt vaak lager dan je werkelijke beroepskosten. Weeg dus goed je opties af!
Kies je voor een vennootschap? Dan is Acerta de goedkoopste oplossing voor jouw personeelsadministratie. Samen met je boekhouder zorgen we bovendien voor jouw optimale loon als bedrijfsleider.