Ga naar de inhoud

Egeda - Een betere nachtrust met de KMO Coach van Acerta

Vorige

Egeda - Een betere nachtrust met de KMO Coach van Acerta

Hier staat inhoud die gebruik maakt van marketing-cookies.
Aanvaard marketing-cookies om deze inhoud te tonen.

Kmo’s staan vandaag voor heel wat hr-uitdagingen. Bij Egeda in Herentals stelden ze zich één duidelijke vraag: hoe blijft ons hr-beleid mee evolueren, zonder dat we alles zelf moeten blijven doen? Het antwoord vonden ze bij hun vertrouwde hr-partner.

Wat 75 jaar geleden begon met sanitair en installatiematerialen is vandaag een familiebedrijf met 25 medewerkers dat ook ventilatie en vloerverwarming aanbiedt. Davy De Cock, manager en onder andere verantwoordelijk voor hr, vertelt: “Het Egeda-team bestaat uit verschillende profielen: mensen op de baan die ook verantwoordelijk zijn voor de verkoop, collega’s in het magazijn met een arbeidersstatuut en medewerkers op de binnendienst. Die verschillende statuten vormen samen de eerste hr-uitdaging."

Constant veranderende wetgeving

Naast de diversiteit aan functies verandert ook de wetgeving constant. En dat is onze tweede uitdaging: we krijgen voortdurend vragen van onze medewerkers. Vraagstukken waar we een antwoord op moeten bieden, maar die niet altijd even evident zijn. We werkten al geruime tijd met Acerta voor onze payroll. Toen onze hr-collega een jaar geleden op pensioen ging, hebben we ons de vraag gesteld of we al onze hr-activiteiten nog zelf moesten doen. Na de jarenlange payroll-samenwerking zijn we ook op andere vlakken gaan samenwerken met Acerta.  

Altijd volledig geïnformeerd

De eerste vraag die we stelden aan Acerta was om ons hr-beleid onder de loep te nemen en een draaiboek op te stellen. Sindsdien komt onze KMO Coach elke maand langs om ons te ondersteunen bij de hr-activiteiten die we hebben uitbesteed. Voor Egeda zijn er twee voordelen. Eén: we zijn volledig ontzorgd, we hoeven niet bij te benen met elke laatste wetsontwikkeling. En twee: het is uiteindelijk goedkoper om af en toe over een inhouse expert te beschikken dan een voltijdse hr-medewerker in dienst te hebben. Die zou trouwens ook externe vragen moeten stellen.  

Vlotte samenwerking

Doorheen de week bundelen we de vragen van onszelf en van onze medewerkers. Wanneer de KMO Coach hier is, dan worden die behandeld. Als er tussentijds toch iets urgents opduikt, bellen wij op dat moment naar onze vaste contactpersoon.

Betere nachtrust

Na één jaar is de samenwerking zeker positief. Ik zou het elke kmo aanraden om in vraag te stellen hoe je met je payroll en je hr-beleid omgaat. Je moet je durven afvragen: moeten we alles zelf doen of kunnen we een deel uitbesteden en hoe vind je daar de juiste samenwerking ? Voor Egeda is het een hele geruststelling te weten dat we bijblijven met de laatste wetgeving en evoluties. Zo slapen wij een beetje beter.”

Benieuwd hoe wij jouw KMO kunnen ondersteunen?

Deel dit ondernemersverhaal