Vorige

Bedrijf in moeilijkheden? Zo creëer je financiële ademruimte

10 juni 2022 Ellen Van Grunderbeek Werkgevers

De coronapandemie, het conflict in Oekraïne, stijgende (energie)prijzen, een groeiende faillissementsgolf… Het zijn woelige tijden, en misschien bevindt jouw bedrijf zich ook in woelig water? Met deze tips creëer je financiële ademruimte.

Leestijd: Later lezen?

1. Op zoek naar verborgen kosten

Onze eerste tip: detecteer en analyseer jouw verborgen kosten. Misschien maakt jouw bedrijf wel kosten die helemaal niet (meer) nodig zijn? We geven enkele voorbeelden.

Overuren

Presteren je medewerkers veel overuren? Dan check je best of die overuren wel echt nodig zijn en of je geen oplossing kan vinden om het werk efficiënter te organiseren. Probeer overuren tot een minimum te beperken, zodat je minder overloon moet betalen.

Flexibele contracten

Zet je vaste medewerkers optimaal en maximaal in, zodat je eventuele contracten met freelancers en interim-medewerkers kan afbouwen. Je kan trouwens makkelijk de planning bijhouden van je flexibele werkkrachten via deze tool.

Langdurig zieken

Onder het motto ‘Voorkomen is beter dan genezen’ zet je best in op een preventief verzuimbeleid, met aandacht voor het welzijn van je medewerkers.

2. Slimmer verlonen

Een loonbeleid met een aantrekkelijk nettoloon voor en op maat van je medewerkers en zo laag mogelijke patronale kosten is een win-win. Je houdt immers meer over om te investeren in je organisatie, en je krijgt er geëngageerde en tevreden medewerkers voor in de plaats. Maar wat zijn je opties?

Denk– naast het vast loon waarbij je de barema’s respecteert – zeker aan extralegale voordelen die vaak parafiscaal interessant zijn, zoals maaltijdcheques, ecocheques, een groepsverzekering, onkostenvergoeding, de resultaatsgebonden bonus (cao 90), winstpremie, innovatiepremie en privégebruik van GSM. Wil je zicht krijgen op hoe deze zaken invloed hebben op je loonkost? Maak een voorspelling met onze budgettool.

Je kan je medewerkers ook de mogelijkheid bieden om een deel van hun loon om te zetten in extra vakantiedagen. Zo heb jij geen extra loonkost, maar genieten jouw werknemers wel van wat meer vrije tijd.

Je medewerkers kunnen ook bereid zijn hun bijdrage te leveren, in de wetenschap dat er daardoor geen of minder ontslagen moeten vallen. Zo kan je een bonusvrij jaar inlassen of in wederzijds akkoord een (tijdelijke) loonverlaging overeenkomen. Het management kan zelf het goede voorbeeld geven.

3. Arbeidstijd aanpassen

Ook op vlak van arbeidstijd kan je afspraken maken met je medewerkers. Zo kan je polsen of individuele medewerkers bereid zijn om – al dan niet tijdelijk – minder uren per week te werken. 

Daarnaast is een collectieve arbeidsduurvermindering een optie. Door bijvoorbeeld de voltijdse arbeidsduur in de onderneming te verlagen van 38 uur tot 35 uur per week, blijven je medewerkers als voltijdse medewerkers sociale rechten opbouwen, maar presteren ze wel minder uren per week en zal je loonkost dus ook dalen. Overleg met de vakbonden of de medewerkers is vereist en het arbeidsreglement moet aangepast worden.

4. Beroep doen op tijdelijke werkloosheid

Tijdelijke werkloosheid werd in het leven geroepen om economische schokken op te vangen, en om te voorkomen dat je medewerkers moeten ontslaan wanneer er minder werk is. Je medewerkers ontvangen dan een tijdelijke werkloosheidsuitkering. Door op die manier de loonkost te drukken, kan je eventuele ontslagbeslissingen wat vooruitschuiven. De versoepelde procedure loopt nog tot en met 30 juni 2022. Na die datum zijn er wijzigingen te verwachten.

5. Je medewerkers delen

Nog een andere optie is het uitwisselen van medewerkers, intern (tussen divisies) of extern (met andere bedrijven). We geven enkele voorbeelden:

  • Je kan je medewerkers flexibel inzetten tussen afdelingen, afhankelijk van waar er meer/minder werk is.
  • Is er te weinig werk voor je personeel? Dan kan je je medewerkers tijdelijk delen met andere werkgevers die net nood hebben aan een extra paar handen (of vice versa).
  • Heb je functies waar transitie zich opdringt, dan kan je op middellange termijn werk maken van loopbaantransities om je talenten regelmatig te heroriënteren.
  • Kan je bepaalde profielen niet meer (voltijds) in dienst houden, denk dan na over meer permanente deelsituaties.
  • Zijn er openstaande vacatures in je onderneming? Dan probeer je deze eerst intern in te vullen.

Het delen van medewerkers geeft je de kans om woelige tijden te overbruggen, terwijl je talentvolle medewerkers aan jouw bedrijf gebonden blijven.

Wat als (collectief) ontslag de enige uitweg is?

Heb je bovenstaande tips toegepast, maar moet je toch overgaan tot ontslag? Dan gelden de klassieke ontslagregels. Heb je een erkenning als onderneming in moeilijkheden of in herstructurering, dan kan je – bij een ontslag met het betalen van een opzeggingsvergoeding – de opzeggingsvergoeding uitbetalen in maandelijkse termijnen.

Moet je meerdere medewerkers laten gaan, houd er dan rekening mee dat er sprake kan zijn van collectief ontslag of meervoudig ontslag. Je leest er hier meer over.

Correct ontslag met aandacht voor je mensen

Denk je aan (collectief) ontslag om je onderneming veilig en duurzaam richting toekomst te loodsen? Niet zo snel: misschien kunnen we samen een alternatieve oplossing vinden. Kan het toch écht niet anders? Dan zorgen we er mee voor dat alles zo menselijk mogelijk én juridisch correct verloopt.

Ik overweeg ontslag

Deel dit artikel

ellen-van-grunderbeek-ellips.png

Geschreven door Ellen Van Grunderbeek

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Arbeidsdeal: wat staat er in het akkoord?
Werkgevers

Arbeidsdeal: wat staat er in het akkoord?

06 juli 2022 Annelies Bries

De ministerraad geeft in tweede lezing haar akkoord over de arbeidsdeal. De bedoeling van de arbeidsdeal is om zo veel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. De nadruk ligt op flexibiliteit voor werknemer en werkgever. Wat staat er in het akkoord? Welke maatregelen kunnen we verwachten? We geven je hieronder een overzicht. De maatregelen moeten w...

Lees meer
Wat verandert er in juli voor werkgevers?
Werkgevers

Wat verandert er in juli voor werkgevers?

28 juni 2022 Miet Vanhegen

De wet- en regelgeving verandert regelmatig, en dat heeft een invloed op jou als werkgever of op jouw medewerkers. Acerta geeft je daarom een overzicht van de sociaal-juridische wijzigingen die op de planning staan in juli 2022.

Lees meer
Op vakantie met de bedrijfswagen: veelgestelde vragen
Werkgevers

Op vakantie met de bedrijfswagen: veelgestelde vragen

23 juni 2022 Ellen Van Grunderbeek

De zomervakantie is in aantocht. Wat als je medewerker op vakantie vertrekt met zijn bedrijfswagen en… een ongeval heeft? Of hij wil een bagagerek installeren? En mag je medewerker zijn tankkaart in het buitenland gebruiken? Acerta beantwoordt enkele veelgestelde vragen.

Lees meer