Vorige

Derdebetalersregeling: minder kosten voor het treinabonnement van je werknemers

20 november 2019 Nele Mertens Werkgevers

Heb je al gehoord van de derdebetalersregeling? Met deze gunstregeling draagt de NMBS een stuk van de kost voor de treinabonnementen van je werknemers. Nu de nadruk steeds meer op duurzame mobiliteit ligt, is deze regeling best interessant voor werkgevers. Nele Mertens, juridisch adviseur bij Acerta, legt uit wat de verplichtingen van de werkgever zijn bij woon-werkvergoedingen en hoe de derdebetalersregeling in elkaar zit.

Leestijd: Later lezen?

Is een tussenkomst woon-werkverkeer verplicht?

Als werkgever moet je de kosten van je werknemers die zich met het openbaar vervoer naar het werk begeven vergoeden. In de collectieve arbeidsovereenkomst 19/9 van de Nationale Arbeidsraad kan je dit nalezen. Hoeveel de tussenkomst precies bedraagt, is wettelijk geregeld. Bovendien vragen sommige sectoren een hogere tussenkomst dan de tussenkomst opgelegd in cao 19/9.

Voor andere vormen van woon-werkverkeer is er in principe geen verplichte tussenkomst, maar in bepaalde sectoren moet je wél voor andere vervoersmiddelen een tussenkomst betalen.

Wat is de derdebetalersregeling?

Ben je als werkgever actief in een sector die een volledige tussenkomst voor het woon-werkverkeer met de trein verplicht? Of is je onderneming actief in een sector waar je moet instaan voor minstens 80 procent van de kost van het woon-werkverkeer met de trein? Wist je dan al dat er manieren zijn om deze kost wat lichter te maken? Dit kan door het sluiten van een derdebetalersovereenkomst.

De derdebetalersregeling is een systeem waarbij een andere partij optreedt als betaler voor een kost die iemand anders normaal moet dragen. In dit geval gaat het over de werknemer die naar het loket van het treinstation gaat om zijn treinabonnement aan te kopen. Vaak betaalt de werknemer dat bedrag, waarna hij of zij het bedrag aan de werkgever terug vraagt. Maar je kan als werkgever via een formulier zélf betalen aan de NMBS, waardoor je in sommige gevallen als werkgever geniet van een staatstussenkomst. Ontdek alle mogelijkheden op de website van de NMBS.

Gratis woon-werkverkeer

De meest voordelige formule is wanneer je als werkgever instaat voor 80 procent van de prijs van het abonnement. De staat legt dan de overige 20 procent bij. Het resultaat is een win-winsituatie voor iedereen:

  • Je onderneming betaalt maar 80 procent van de werkelijke prijs
  • Je onderneming betaalt geen administratiekosten
  • Je werknemer heeft helemaal geen kosten meer
  • Het is een auto minder op de weg

Maar ook wanneer je als werkgever instaat voor 80, 90 of zelfs 100 procent van de kosten, doe je voordeel met de derdebetalersregeling.

Ontdek de spelregels rond mobiliteit

Stem je mobiliteitsbeleid af op de behoeften van je medewerkers dankzij onze opleiding ‘Van mobiliteitsbudget tot fietsvergoeding: alle regels in de praktijk’

 

 

Meer info

Deel dit artikel

Nele Mertens

Geschreven door Nele Mertens

Juridisch adviseur

Gerelateerde artikels

Verliezen werknemers die tijdelijk werkloos waren in 2021 hun vakantierechten?
Werkgevers

Verliezen werknemers die tijdelijk werkloos waren in 2021 hun vakantierechten?

22 oktober 2021 Nele Mertens

In 2020 was er een gelijkstelling van de niet gewerkte dagen tijdelijke werkloosheid. Ondertussen is er ook nieuws over de vakantierechten van werknemers die in 2021 tijdelijk werkloos waren.

Lees meer
Akkoord over begroting: welke beslissingen zijn genomen?
Werkgevers

Akkoord over begroting: welke beslissingen zijn genomen?

13 oktober 2021 Miet Vanhegen

De regering heeft een akkoord bereikt over de begroting. Arbeidsmarkthervormingen en fiscale wijzigingen zijn voorzien. Welke maatregelen zijn relevant voor werkgevers? We sommen ze voor jullie op.

Lees meer
Sectorale onderhandelingen 2021-2022
Werkgevers

Sectorale onderhandelingen 2021-2022

12 oktober 2021 Leen Smeets

Om de twee jaar onderhandelen de sectoren over nieuwe sectorale akkoorden. Wat is een sectoraal akkoord? Zijn er grenzen aan een sectoraal akkoord? Wat met de coronapremie? We geven een antwoord op de belangrijkste vragen over de sectorale onderhandelingen van 2021-2022.

Lees meer