Vorige

Derdebetalersregeling: minder kosten voor het treinabonnement van je werknemers

20 november 2019 Nele Mertens Werkgevers

Heb je al gehoord van de derdebetalersregeling? Met deze gunstregeling draagt de NMBS een stuk van de kost voor de treinabonnementen van je werknemers. Nu de nadruk steeds meer op duurzame mobiliteit ligt, is deze regeling best interessant voor werkgevers. Nele Mertens, juridisch adviseur bij Acerta, legt uit wat de verplichtingen van de werkgever zijn bij woon-werkvergoedingen en hoe de derdebetalersregeling in elkaar zit.

Leestijd: Later lezen?

Is een tussenkomst woon-werkverkeer verplicht?

Als werkgever moet je de kosten van je werknemers die zich met het openbaar vervoer naar het werk begeven vergoeden. In de collectieve arbeidsovereenkomst 19/9 van de Nationale Arbeidsraad kan je dit nalezen. Hoeveel de tussenkomst precies bedraagt, is wettelijk geregeld. Bovendien vragen sommige sectoren een hogere tussenkomst dan de tussenkomst opgelegd in cao 19/9.

Voor andere vormen van woon-werkverkeer is er in principe geen verplichte tussenkomst, maar in bepaalde sectoren moet je wél voor andere vervoersmiddelen een tussenkomst betalen.

Wat is de derdebetalersregeling?

Ben je als werkgever actief in een sector die een volledige tussenkomst voor het woon-werkverkeer met de trein verplicht? Of is je onderneming actief in een sector waar je moet instaan voor minstens 80 procent van de kost van het woon-werkverkeer met de trein? Wist je dan al dat er manieren zijn om deze kost wat lichter te maken? Dit kan door het sluiten van een derdebetalersovereenkomst.

De derdebetalersregeling is een systeem waarbij een andere partij optreedt als betaler voor een kost die iemand anders normaal moet dragen. In dit geval gaat het over de werknemer die naar het loket van het treinstation gaat om zijn treinabonnement aan te kopen. Vaak betaalt de werknemer dat bedrag, waarna hij of zij het bedrag aan de werkgever terug vraagt. Maar je kan als werkgever via een formulier zélf betalen aan de NMBS, waardoor je in sommige gevallen als werkgever geniet van een staatstussenkomst. Ontdek alle mogelijkheden op de website van de NMBS.

Gratis woon-werkverkeer

De meest voordelige formule is wanneer je als werkgever instaat voor 80 procent van de prijs van het abonnement. De staat legt dan de overige 20 procent bij. Het resultaat is een win-winsituatie voor iedereen:

  • Je onderneming betaalt maar 80 procent van de werkelijke prijs
  • Je onderneming betaalt geen administratiekosten
  • Je werknemer heeft helemaal geen kosten meer
  • Het is een auto minder op de weg

Maar ook wanneer je als werkgever instaat voor 80, 90 of zelfs 100 procent van de kosten, doe je voordeel met de derdebetalersregeling.

Ontdek de spelregels rond mobiliteit

Stem je mobiliteitsbeleid af op de behoeften van je medewerkers dankzij onze opleiding ‘Van mobiliteitsbudget tot fietsvergoeding: alle regels in de praktijk’

Meer info

Deel dit artikel

Nele Mertens

Geschreven door Nele Mertens

juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Spelregels tijdskrediet en thematisch verlof: RVA wijzigt zijn standpunt
Werkgevers

Spelregels tijdskrediet en thematisch verlof: RVA wijzigt zijn standpunt

10 januari 2020 Annelies Bries

In januari 2019 publiceerde RVA een infoblad met de regels die werkgevers en werknemers moeten respecteren tijdens een periode van tijdskrediet of thematisch verlof. Na aandringen van werkgeversorganisaties heeft RVA zijn standpunten en het infoblad herzien.

Lees meer
Wat zijn de belangrijkste sociaaljuridische veranderingen in 2020?
Werkgevers

Wat zijn de belangrijkste sociaaljuridische veranderingen in 2020?

17 december 2019 Annelies Bries

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat kan je, als werkgever, verwachten in 2020? Naar jaarlijkse gewoonte heeft de wetgever ervoor gekozen om een aantal sociaal- en arbeidsrechtelijke wijzigingen te laten ingaan bij de start van het nieuwe jaar.

Lees meer
Strijd tegen stress via een recht op deconnectie?
Werkgevers

Strijd tegen stress via een recht op deconnectie?

29 november 2019 Nele Vandendriessche

Puilt jouw inbox regelmatig uit van de e-mails? Je bent zeker niet alleen. Nochtans zorgt een uitpuilende mailbox, en de talloze onderbrekingen die ermee gepaard gaan, voor heel wat stress bij je medewerkers.

Lees meer