Vorige

Helft medewerkers presteert thuis meer uren dan op de werkvloer

19 mei 2021 Hannelore Van Meldert Werkgevers

Thuiswerken werkt. En voor sommige werknemers, lijkt het zelfs beter te werken dan de ‘oude manier’ van werken. Ongeveer de helft van de Belgen geeft aan thuis productiever te zijn dan op kantoor. Maar er is ook reden tot ongerustheid: 64% zegt dat de werkdruk nu hoger ligt. Dat zijn de voornaamste bevindingen uit een onderzoek van hr-dienstverlener Acerta en jobsite StepStone bij meer dan 3.000 werknemers.

Leestijd: Later lezen?

Thuiswerken = meer én langer werken

Of thuiswerken op de productiviteit van de Belgische werknemers weegt? Integendeel: 49% van de thuiswerkende Belgen geeft aan in zijn thuiskantoor productiever te zijn in vergelijking met werken op de bedrijfsvloer. Een derde is ongeveer even productief, 15% schat dat hij/zij minder werk verzet.

Bovendien kloppen we massaal meer uren: 49% van de medewerkers presteert meer uren dan toen we nog naar kantoor mochten, 41% evenveel en amper 7% is minder aan het werk dan op kantoor. Het misverstand dat iedereen thuis maar lekker lummelt, wordt hiermee van tafel geveegd.

Minder verloren tijd

We zijn productiever dan ooit tevoren. Redenen daarvoor zijn: het flexibel kunnen indelen van de werktijd en het wegvallen van reistijd en afleiding. Dankzij thuiswerken kunnen medewerkers hun dagen zelf invullen. En wanneer je zelf je dagen kan invullen, denk je eerder in functie van ‘Wat wil ik vandaag afwerken?’ dan ‘Wat kan ik afwerken in mijn aanwezige uren?’.

Deze vrijgekomen tijd wordt bijgevolg ingevuld door meer tijd achter de werklaptop te spenderen. Daarnaast doen medewerkers extra hard hun best: het zijn onzekere tijden, waardoor velen vrezen voor hun job.

Work-life balance uit evenwicht

Er schuilen echter ook gevaren in thuiswerk. Want niet alleen de productiviteit is gestegen, ook de werkdruk is toegenomen. Bijna twee op de drie (64%) werkende Belgen ervaart tijdens het thuiswerken een grotere werkdruk dan voor corona.

Dat de nadruk in bedrijven door het thuiswerken meer op resultaten in plaats van aanwezigheid ligt, zit hier wellicht voor iets tussen. Op zich is het een goede zaak dat werkgevers nu meer focussen op output, en dat ze hun werknemers autonomie en vrijheid geven om hun werkdagen in te vullen. Tegelijkertijd is het de taak van de leidinggevende en/of manager om ervoor zorgen dat hun teamleden niet tegen een muur aanlopen.

Thuiswerkbeleid op maat van werknemers

Thuiswerken bracht de voorbije maanden heel wat teweeg. Hoe dan ook krijgt het fenomeen een vaste plek op ‘de nieuwe werkvloer’. Tenminste, als je erin slaagt je bedrijfsdoelen en -cultuur af te stemmen op de individuele noden van je medewerkers.

Vroeger was thuiswerken - in bedrijven die het reeds toelieten - voor iedere werknemer hetzelfde. Nu dreigen we in herhaling te vallen, maar in de omgekeerde richting: bedrijven zullen verwachten dat hun medewerkers op een aantal vaste dagen op kantoor aanwezig zijn. Toch valt een thuiswerkbeleid niet uniform te organiseren, en is het duurzamer om het hybride werken af te stemmen op de behoeften van je medewerkers. Zo kunnen bijvoorbeeld eenvoudige afspraken omtrent beschikbaarheid bewegingsruimte creëren voor de medewerker, om in deze nieuwe omgeving om te gaan met allerlei online en offline prikkels en om nieuwe gewoontes te ontwikkelen die passen bij het hybride werken.

Thuiswerkendagen en verlofaanvragen automatiseren?

Met de Employee Self Service tool (ESS) van Acerta registreren je medewerkers zelf hun thuiswerkdagen en verlofaanvragen, terwijl jij op ieder moment het overzicht en de controle bewaart. Kortom: minder administratie, meer tijd.

Ontdek ESS

Deel dit artikel

Ellips Hannelore Van Meldert

Geschreven door Hannelore Van Meldert

Senior Consultant Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Jouw hr-inspiratie voor 2022
Werkgevers

Jouw hr-inspiratie voor 2022

08 december 2021 Chris Wuytens

We hebben met z’n allen een bijzondere periode beleefd. Bedrijven stonden voor talloze uitdagingen, maar er vielen ook opportuniteiten te rapen. De coronapandemie heeft onze werkorganisatie voorgoed veranderd, maar hoe die veranderingen eruit zien of eruit kunnen zien, mogen we zélf vormgeven. We bieden je een inspirerende vooruitblik.

Lees meer
Extra maatregelen in de strijd tegen het coronavirus
Werkgevers

Extra maatregelen in de strijd tegen het coronavirus

06 december 2021 Annelies Bries

Het overlegcomité kwam op 3 december 2021 vervroegd samen om bijkomende maatregelen te treffen in de strijd tegen het coronavirus. We bekijken welke impact dit mogelijks heeft op jou en je medewerkers.

Lees meer
Bijkomende maatregelen in strijd tegen coronavirus
Werkgevers

Bijkomende maatregelen in strijd tegen coronavirus

26 november 2021 Ellen Van Grunderbeek

Omdat de coronasituatie verder verslechtert, heeft het overlegcomité van 26 november 2021 een aantal maatregelen verstrengd. We geven je een overzicht van de bijkomende maatregelen die vanaf zaterdag 27 november of maandag 29 november ingaan.

Lees meer