Herstarten na de (strenge) lockdown? Focus op de gezondheid van je medewerkers
Het ‘relance’ plan van de regering geeft bedrijven zicht op de nabije toekomst en de heropening van hun business. Verschillende fases zijn aangekondigd, met elk specifieke voorwaarden. Als werkgever moet je de verantwoordelijkheid nemen voor de gezondheid van je werknemers, zonder inbreuk te doen op hun privacy. Een delicaat evenwicht.
Preventiemaatregelen: de basis
Er zijn verschillende maatregelen die de werkgever kan nemen tegen de verspreiding van het coronavirus:
- Anderhalve meter afstand voorzien
- Verschillende ‘ploegen’ voorzien
- Werkplekken scheiden door bv. schermen te plaatsen
- Gebruik mondmaskers
- Rug-aan-rug werken in de plaats van face-to-face
- Werkplekken regelmatig en goed ontsmetten
- …
Gebruik de praktische tips uit de gids ‘Veilig aan het werk’ als inspiratiebron voor je eigen social distancing policy. Zo zijn je preventiemaatregelen voor iedereen helder en kan je je werknemers er ook op aanspreken.
Temperatuur meten
Met het oog op preventie en welzijn van je medewerkers mag je de temperatuur van je werknemers meten. Wat niet mag, is die gegevens ergens registreren. De arbeidsarts (bij voorkeur), de werknemer zelf of eventueel een vertrouwenspersoon kan de koorts meten. Indien er koorts is, mag je werknemer niet werken. Je verwijst hem of haar dan door naar de arbeidsarts.
Werknemers die koorts hebben (of andere coronasymptomen) zijn trouwens sowieso verplicht om thuis te blijven. Zij moeten de werkgever verwittigen en hun afwezigheid aantonen met een ziektebriefje. Ze zijn echter niet verplicht om hun symptomen te vermelden, dat is medische privé-informatie. Eventueel kan je vragen dat werknemers een besmetting vertrouwelijk melden aan de bedrijfsarts.
Sommige werkgevers willen zelfs een COVID-19 test laten uitvoeren bij hun werknemers. Acerta raadt dit echter niet aan. In sommige sectoren, waar het medisch risico inherent is aan de job, kan het testen wél.
Geen namen bekendmaken
Stel er is een medewerker besmet met corona, mag je dit dan bekendmaken? Het antwoord is duidelijk: je mag geen namen bekendmaken, maar je mag wel zeggen dat er een besmetting is geweest.
Hetzelfde geldt voor werknemers met besmette gezinsleden. Zij zijn niet verplicht dit de melden aan de werkgever, zolang ze zelf geen symptomen hebben. Indien zij zelf wel symptomen hebben, moeten ze thuis blijven, de werkgever verwittigen en met een ziektebriefje van de dokter hun afwezigheid aantonen.
Sommige werkgevers leggen een verplichte periode van quarantaine op ter preventie van verspreiding (bv. bij werknemers die tijdens de coronacrisis waren gaan skiën in Noord-Italië). De werknemer moet dan een ziektebriefje voorzien, of er kan een andere regeling getroffen worden (tijdskrediet, inhaalrust, opname vakantie…).
Klaar voor een nieuwe start?
Acerta helpt je bij de heropstart van je onderneming na de coronalockdown. Check ons relanceplan en/of schrijf je in voor ons online debat op 15 mei over 'Veilig en gezond naar de werkvloer', met Marc Van Ranst, prof. dr. virologie KU Leuven, Valérie Vervliet, adviseur Welzijn op het werk van het kabinet Minister Muylle en co-auteur van de generieke gids, Lode Godderis, prof.dr. aan het centrum voor omgeving en gezondheid van de KU Leuven en directeur onderzoek bij IDEWE en Miet Vanhegen, doctoraatsonderzoeker KU Leuven, Instituut voor Arbeidsrecht.
Geschreven door Annelies Baelus
Director Legal, Reward & opleidingen bij Acerta.