Vorige

Thuiswerkbeleid opnieuw evalueren: zo pak je het aan

20 maart 2024 Werkgevers
Ellen Van Grunderbeek

Vier jaar na de eerste coronalockdown willen heel wat bedrijven in ons land het thuiswerk terugschroeven, zo blijkt uit onze recente bevraging. 31% zou hun werknemers structureel meer naar kantoor willen laten komen, terwijl 1 op de 4 werknemers net liever vaker van thuis uit wil werken. Je thuiswerkbeleid periodiek evalueren is hoe dan ook een goede zaak, maar je let best toch op enkele belangrijke aspecten.

Leestijd: Later lezen?

Terugschroeven thuiswerk

Werken van thuis en werken op kantoor, het hybride werken heeft de voorbije jaren zijn dienst goed bewezen en veel bedrijven én werknemers vonden hierin een goed evenwicht. Eind vorig jaar schroefden enkele bedrijven het thuiswerk al terug en die trend lijkt zich ook dit jaar verder te zetten. Momenteel hanteren de meesten een hybride model waarbij men gemiddeld 3 dagen op kantoor werkt en 2 dagen van thuis werkt. En daar lijken zowel werkgever als werknemer zich beiden in te vinden. Kijken we echter naar de toekomstverwachtingen, dan liggen deze een heel stuk uit elkaar: bijna een derde van de werkgevers wil structureel thuiswerken verminderen terwijl slechts 5% van de werknemers daar voor openstaat.

Thuiswerk 2.0

Een nieuw thuiswerkbeleid vraagt tijd en komt met enkele vragen en uitdagingen: hoe zorg je dat er genoeg productiviteit is wanneer er van thuis wordt gewerkt? Is er voldoende betrokkenheid en ruimte voor samenwerking wanneer je niet zo vaak fysiek aanwezig bent?

Thuiswerk vraagt vertrouwen bij werkgevers en leidinggevenden. Zij moeten hun werknemers voldoende autonomie geven om hun werk zelf in te vullen. Vanuit het ABC-model dat we bij Acerta Consult sterk uitdragen, is autonomie een van de drie basisbehoeften bij elke werknemer. Wat zijn de andere twee? Verbondenheid en Competentie. Wanneer je deze drie basisbehoeften vervult, zorgt dit voor een optimaal functioneren, welbevinden en groei van de werknemer.

Na de plotse boost die thuiswerk kreeg vier jaar geleden, is het niet zo vreemd dat het bedrijfsbeleid rond thuiswerk opnieuw wordt geëvalueerd. Maar pak dit vooral correct aan:

  • Ga voor een open dialoog;
  • Hanteer een constructieve communicatie.

Sleutelen aan jouw thuiswerkbeleid?

Maak goede afspraken: juridisch én praktisch. De experten van Acerta Consult helpen je met een beleid dat vooruitkijkt.

Ontdek ons aanbod

Deel dit artikel

Geschreven door Ellen Van Grunderbeek

Juridisch adviseur bij Acerta

Gerelateerde artikels

Werkgevers

Telewerken in het buitenland: wat met sociale zekerheid?

27 juni 2023
Christophe Hameeuw

Vanaf 1 juli 2023 is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om beperkt telewerk vanuit het buitenland toe te laten, zonder dat hierdoor de sociale zekerheid in het gedrang komt.

Lees meer
Werkgevers

Managers werken vaker van thuis dan vroeger

11 oktober 2022
Sabine Goossens

In de huidige hybride werkcontext kan iets meer dan de helft (54%) van de werknemers thuiswerken, zo blijkt uit een bevraging van Acerta bij een 2000-tal werknemers.

Lees meer
Werkgevers

Hoge energiefacturen en stijgende inflatie: wat kunnen bedrijven doen?

08 september 2022
Ellen Van Grunderbeek

Stijgende gas- en energieprijzen confronteren werkgevers en werknemers met hoge energierekeningen. Bedrijven zoeken naar oplossingen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Wat kan en mag op juridisch vlak?

Lees meer