Thuiswerkverplichting verdwijnt, hybride werken blijft
Zorg voor goede juridische én praktische afspraken, en maak van het hybride werken een succes.
Positief nieuws: de coronabarometer kleurt geel. Hierdoor behoren sommige coronamaatregelen – die al twee jaar toegepast werden – tot de verleden tijd. We nemen afscheid van het coronatelewerk, je medewerkers hoeven dus niet meer verplicht te telewerken. Welke andere spelregels zijn wel/niet van toepassing met code geel? We geven je een overzicht.
Sinds 7 maart 2022 is coronatelewerk niet langer de regel. Wat wil dat zeggen?
Heb je nog vragen over de afschaffing van het coronatelewerk? Raadpleeg onze FAQ hierover.
Afscheid nemen van het coronatelewerk, wil weliswaar niet eenvoudigweg zeggen afscheid nemen van telewerk. De hybride werkorganisatie combineert het beste van twee werelden, en ook de overheid is daarvan overtuigd. Het overlegcomité heeft bedrijven en overheidsdiensten uitgenodigd om, in overleg met de sociale partners, een structureel regime voor telewerk te verankeren
Het tijdperk van coronatelewerk is afgelopen, maar preventieve maatregelen op de werkvloer zijn er wél nog. De nieuwe Generieke Gids, die op 7 maart in werking treedt, introduceert een nieuwe aanpak. Deze nieuwe aanpak is niet enkel gericht op de coronapandemie, maar ook op eventuele toekomstige epidemieën en pandemieën. De bijzondere preventiemaatregelen variëren daarom in functie van de ernst van de epidemie of van de pandemie in de onderneming en in de samenleving. Daartoe worden zij ingedeeld in drie fases:
We starten op 7 maart automatisch in de waakzaamheidsfase, tenzij je zelf als onderneming, een bepaalde sector of een bevoegde overheid zou beslissen tot het activeren van een hogere fase.
In de fase ‘Waakzaamheid’ moeten binnen ondernemingen beschermingsmaatregelen genomen worden op vlak van hygiëne en ventilatie van binnenruimtes (en controle via CO2-meting). Ook social distancing moet zo goed als mogelijk gerespecteerd worden. Het gebruik van een mondmasker is aanbevolen als afstand houden niet mogelijk is.
In deze fase is het belangrijk dat je als werkgever, volgens de behoeften en noden in de onderneming, samen met de bevoegde diensten voor preventie en bescherming op het werk en het sociaal overleg, nagaat welke concrete maatregelen precies moeten worden genomen.
Daarnaast moet je je medewerkers informeren over de genomen maatregelen en voorzien een passende opleiding. Ook derden (zoals aannemers of uitzendkrachten) moeten hierover tijdig geïnformeerd worden.
Zorg voor goede juridische én praktische afspraken, en maak van het hybride werken een succes.
Thuiswerkbeleid opnieuw evalueren: zo pak je het aan
De meeste werkgevers zien hun werknemers in de toekomst terug wat vaker naar kantoor komen. Maar hoe kijken werknemers hier naar? Een nieuw thuiswerkbeleid of een aangepaste versie ervan komt niet van vandaag op morgen.
Lees meerTelewerken in het buitenland: wat met sociale zekerheid?
Vanaf 1 juli 2023 is het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om beperkt telewerk vanuit het buitenland toe te laten, zonder dat hierdoor de sociale zekerheid in het gedrang komt.
Lees meerManagers werken vaker van thuis dan vroeger
In de huidige hybride werkcontext kan iets meer dan de helft (54%) van de werknemers thuiswerken, zo blijkt uit een bevraging van Acerta bij een 2000-tal werknemers.
Lees meer