Cafetariaplan: dit zijn de populairste keuzes en voordelen
Flexibel verlonen zit in de lift. Steeds meer organisaties ontdekken het cafetariaplan als een slimme manier om hun loonbeleid af te stemmen op de individuele noden van medewerkers. In zo’n cafetariaplan krijgen werknemers namelijk zelf inspraak in de samenstelling van hun verloningspakket. Daarbij kunnen ze een keuze maken uit verschillende extralegale voordelen, rekening houdend met hun persoonlijke situatie en voorkeuren. Uit onze recente onderzoekscijfers blijkt dat het cafetariaplan stevig ingeburgerd is in België: een groot deel van de werknemers maakt er gebruik van. In dit artikel gaan we in op de voordelen ervan en bekijken we wat vandaag de populairste keuzes zijn.
Wat is een cafetariaplan?
De ene droomt van meer vakantie, de andere van een nieuwe smartphone of extra pensioenopbouw. Via een cafetariaplan geef je werknemers de mogelijkheid om een deel van het loonpakket flexibel in te vullen, naargelang de eigen wensen en persoonlijke situatie. En dat is niet onbelangrijk: 43% van de werknemers geeft immers aan dat de aanwezigheid van een cafetariaplan mee speelt in de keuze voor een werkgever.
Als werkgever bepaal je zelf welke voordelen je aanbiedt en welke loonelementen in aanmerking komen om te flexibiliseren. Het kan gaan om een deel van het brutoloon (boven barema), de eindejaarspremie of een bonus, die werknemers (gedeeltelijk) kunnen omzetten in extralegale voordelen zoals een fiets, een smartphone of extra vakantiedagen. Op die manier sluit hun loonpakket beter aan bij wat zij op dat moment in hun leven het meest waarderen.
Pensioensparen: de absolute nummer één
Maar wat zijn nu de populairste keuzes? Met stip op nummer één staat pensioensparen. Belgen blijken jaar na jaar vooral voor financiële zekerheid te kiezen. Dit jaar besliste bijna 1 op de 4 werknemers (24%) om een deel van hun loonpakket in hun toekomst te investeren. Zo’n extra spaarpotje geeft werknemers gemoedsrust en het vooruitzicht om op een financieel comfortabele manier hun oude dag in te gaan. Als werkgever doe je er dus goed aan oplossingen te bieden die inspelen op lange termijn zekerheid, naast de meer onmiddellijke voordelen zoals een smartphone.
Multimedia op nummer twee
Toch blijken ook die onmiddellijke voordelen wel in trek. Multimedia-opties – denk aan een smartphone of pc – worden door maar liefst 22% van de werknemers gekozen en staan daarmee op de tweede plaats. Deze keuze is wel iets minder populair geworden tegenover vorig jaar. Dat is niet zo vreemd, want zo’n toestel is meestal een duurzame keuze en gaat een hele tijd mee. Wie dus vorig jaar voor een nieuwe smartphone of tablet koos, kan diezelfde keuze dit jaar niet opnieuw maken.
Extra vakantiedagen: meer ruimte voor balans
De aankoop van extra vakantiedagen vervolledigt de top 3: 18% van de werknemers koos voor wat extra verlof in 2025. Dat hoeft niet te verbazen, want een gezonde werk-privébalans staat hoger op de agenda dan ooit. Dankzij een cafetariaplan krijgen medewerkers de kans hun verlofrecht uit te breiden en zo meer ruimte te creëren voor rust, gezin of persoonlijke projecten. Voor werkgevers is dit dan weer een krachtige manier om het mentaal welzijn van hun teams te ondersteunen. En dat loont, want uitgeruste medewerkers zijn productiever, loyaler en tevredener, waardoor je ook weer investeert in duurzame loopbanen.
Warranten
Net buiten de top drie vinden we de warranten, al zijn deze beursgenoteerde aandelenopties wel dé sterkste stijger in 2025. 1 op de 7 (14,5%) werknemers opteerde voor dit voordeel – een duidelijke stijging tegenover vorige jaren. De keuze voor warranten bevestigt opnieuw de voorkeur van Belgische werknemers voor financiële zekerheid en lange termijn opbouw. Voor werkgevers is dit een interessante piste, want warranten zijn fiscaal interessant.
Voordelen voor beide partijen
Waarom zou je als werkgever nu werk maken van een cafetariaplan? In een krappe arbeidsmarkt blijft het cruciaal om je als werkgever te onderscheiden. Een cafetariaplan is daarbij een krachtig instrument: het geeft werknemers keuzevrijheid en autonomie, terwijl jij je loonbeleid aantrekkelijk en beheersbaar houdt. Het resultaat? Minder personeelsverloop én meer kans op het aantrekken van nieuwe talenten.
Voordelen voor de werkgever:
- Sterke employer branding: je profileert je als moderne en aantrekkelijke werkgever;
- Innovatief loonpakket, afgestemd op de noden van je organisatie;
- Geen extra loonkost, enkel een slimme herverdeling;
- Je bepaalt zelf de spelregels en de mate van flexibilisering;
- Motiverend en duurzaam loonbeleid dat bijdraagt aan retentie en instroom.
Ook voor de werknemer zijn er diverse voordelen:
- Inspraak en autonomie in de manier waarop hij verloond wordt;
- Een flexibel loonpakket, dat meegroeit met de levensfase waarin hij zich bevindt;
- Een betere work-lifebalans;
- Meer koopkracht dankzij keuzes die écht aansluiten bij de noden;
- Meer motivatie en engagement, wat dan weer leidt tot een hogere productiviteit.
Een cafetariaplan is dus meer dan een trend: het is een duurzame manier om medewerkers keuzevrijheid te geven én je organisatie futureproof te maken.
Zelf aan de slag met een motiverend cafetariaplan?
De experten van Acerta Consult begeleiden je bij het samenstellen van een pakket dat perfect aansluit bij de noden van je organisatie én van je werknemers. Wil je meer weten over de mogelijkheden van flexibel verlonen? Download dan onze whitepaper.
Artikel geschreven door
hr-expert bij Acerta Consult