Ga naar de inhoud
Terug naar overzicht

Tijdsregistratie verplicht vanaf 2027?

In de marge van het begrotingsakkoord, zou de regering besloten hebben dat bedrijven vanaf 1 januari 2027 een systeem moeten hebben waarmee de gewerkte uren van werknemers kunnen geregistreerd worden. 

Hoe zal de tijdsregistratie eruit moeten zien?

Hoe dergelijke tijdsregistratie er concreet moet uitzien is nog niet duidelijk. De komende periode zal er nog gewerkt worden aan wetgeving en zal de concrete invulling van de tijdsregistratieverplichting getekend worden. 

Als de lijn van de Europese rechtspraak wordt gevolgd, zal het niet verplicht zijn om te werken met een effectieve ‘prikklok’, maar volstaat elk systeem dat objectief, betrouwbaar en toegankelijk is. We vernemen dat de intentie is om digitale systemen en registratie achteraf ook mogelijk te maken. 

Waarom wordt tijdsregistratie verplicht?

Tijdregistratie kwam de voorbije jaren op Europees niveau én Belgisch niveau aan bod:

Europese rechtspraak

Het Europees Hof van Justitie oordeelde op 14 mei 2019 en nogmaals op 19 december 2024 dat elke lidstaat binnen de Europese Unie ervoor moet zorgen dat werkgevers een objectief, betrouwbaar en toegankelijk systeem opzetten om de dagelijkse arbeidstijd van werknemers te registreren. Volgens het Hof is dit de enige manier om te garanderen dat de voorschriften uit de Europese richtlijn over arbeidstijd (richtlijn 2003/88), die onder andere gaan over het maximum aantal uren dat een werknemer op dag- en weekbasis mag worden tewerkgesteld, worden nageleefd.

Belgische rechtspraak

In de daaropvolgende jaren volgenden diverse arresten en vonnissen van Belgische rechters. In 2020 volgde een opmerkelijk arrest van het Arbeidshof in Brussel, waarin stond dat, in navolging van de Europese rechtspraak, elke werkgever de verplichting heeft om een objectief, betrouwbaar én toegankelijk systeem op te zetten waarmee de dagelijkse arbeidstijd van iedere werknemer wordt geregistreerd. Maar andere rechters oordeelden dat er geen dergelijke verplichting was zo lang die niet uitdrukkelijk is voorgeschreven in de Belgische wetgeving. 

Adviezen sociale partners

In 2022 al vroeg de toenmalige regering het advies van de sociale partners, dit zijn werkgevers- en werknemersorganisaties, die vertegenwoordigd zijn in de Nationale arbeidsraad (NAR). Hun advies werd dit jaar opnieuw gevraagd in de marge van het voornemen van de huidige regering om de mogelijkheid van accordeonroosters in te voeren, want daar was er al een voornemen van de regering om, waar mogelijk, tijdsregistratie toe te passen. In de beide adviezen was het duidelijk dat werkgevers- en werknemersorganisaties hier andere meningen over hebben. Men kwam niet tot een eensgezind advies.

Dit hele proces heeft er nu uiteindelijk toe geleid dat de regering de beslissing heeft genomen om tijdsregistratie in te voeren in navolging van die Europese rechtspraak. 

Hoe zit het op dit moment?

Op dit moment is er nog geen algemene verplichting tot tijdsregistratie (lees er hier meer over), hoewel er in de volgende gevallen ook nu al het gebruik van een tijdsregistratiesysteem wordt opgelegd:

  • Het verplicht gebruik van een tijdsregistratiesysteem bij glijdende uurroosters. Sinds 1 juli 2024 zijn er bovendien uitdrukkelijk straffen opgenomen in het sociaal strafwetboek wanneer je geen correcte tijdsregistratie toepast bij glijdende uurroosters.
  • De verplichte registratie van alle afwijkingen op het normale uurrooster van deeltijdse werknemers in een afwijkingsregister. Dit afwijkingenregister kan de werkgever vervangen door gebruik te maken van een tijdsregistratiesysteem.
  • In bepaalde sectoren wordt een vorm van tijdsregistratie opgelegd (bv. transportsector).
    Hoe moet het nu verder?

Op dit moment is er nog geen concrete informatie over hoe het toekomstige tijdsregistratiesysteem er moet uitzien. Zodra dit duidelijker wordt, houden wij je verder op de hoogte zodat je je tijdig kan voorbereiden

Deel dit nieuws

Gerelateerde artikels