Het Koninklijk Besluit dat de referentie CO2 -uitstoot voor het inkomstenjaar 2020 bevat werd gepubliceerd. Deze referentie-uitstoot is nodig om het belastbaar voordeel in natura voor een firmawagen (bedrijfswagen) in 2020 te kunnen berekenen.
Berekeningsformule voordeel alle aard
Sinds 1 januari 2012 wordt het voordeel in natura berekend op basis van volgende formule:
cataloguswaarde x 6/7 x CO2-coëfficiënt.
Die CO2-coëfficiënt is een percentage dat afhangt van de uitstoot van de firmawagen. De jaarlijks gepubliceerde CO2-uitstoot komt overeen met een standaardpercentage van 5,5%. De uitstoot van een concrete firmawagen wordt hiermee vergeleken. Elke gram CO2 die de ter beschikking gestelde wagen meer (of minder) uitstoot dan de standaard, zorgt voor een stijging (of een daling) van het percentage met 0,1.
Het percentage schommelt steeds tussen 4% en 18% (onder- en bovengrens).
Referentie CO2-uitstoot voor 2020
Er wordt een onderscheid gemaakt naargelang het type brandstof waarop de wagen rijdt.
Diesel | Benzine, LPG of aardgas/CNG | |
---|---|---|
2020 | 91 g/km | 111 g/km |
2019 | 88 g/km | 107 g/km |
Hoe bereken je het voordeel alle aard in 2020 ?
De berekening verschilt afhankelijk van het type wagen:
- dieselwagen :
cataloguswaarde x 6/7 x [5,5 + (0,1 x (CO2-uitstoot - 91))] % - benzinewagen, LPG, aardgas/CNG:
cataloguswaarde x 6/7 x [5,5 + (0,1 x (CO2-uitstoot - 111))] %
Voorbeeld:
Een werkgever stelt zijn werknemer een dieselwagen met CO2-uitstoot van 135 g/km ter beschikking.
De formule om het CO2-percentage te bepalen is de volgende in 2020:
[5,5% + (0,1 x (135 – 91)) % = 9,9%.
Indien geen gegevens bekend zijn over de uitstoot van de wagen, gaat men uit van een forfaitair gehalte van 195 g/km voor een wagen met een dieselmotor en 205 g/km voor een wagen met een benzine-, LPG- of aardgas/CNG motor.
Minimumbedrag
Elk jaar moet rekening worden gehouden met een minimum voordeel van alle aard. Zo bedroeg het voordeel voor inkomstenjaar 2019 minstens 1.340 euro. Het bedrag voor 2020 bevestigen wij nog.
Als het voordeel niet kosteloos wordt toegestaan en de werknemer een bijdrage moet betalen aan zijn werkgever, wordt die bijdrage in mindering gebracht van het geraamde voordeel.
Nieuwe testmethode beïnvloedt referentie CO2-uitstoot
De CO2-uitstoot van de wagens die in het voorgaande jaar als nieuw ingeschreven werden, is een van de parameters bij het bepalen van de referentie C02-uitstoot. Voor 2020 wordt gekeken naar de wagens die ingeschreven werden in de periode van 1 oktober 2018 tot 30 september 2019.
Sinds kort wordt een nieuwe methode gebruikt om de CO2-uitstoot van wagens te testen. Deze methode (de WLTP-methode) zorgt in de meeste gevallen voor een beduidend hogere CO2-uitstoot dan de vroegere testmethode (de NEDC-methode). Dit heeft ook een impact op de berekening van het belastbaar voordeel van alle aard. Tot eind december 2020 mag je voor deze berekening echter nog steeds een gunstigere NEDC 2.0-waarde gebruiken wanneer die op het gelijkvormigheidsattest (tabel, code 49.1) voorkomt.
Bron:
Koninklijk besluit van 3 december 2019 tot wijziging van het KB/WIB 92, op het stuk van de voordelen van alle aard voor het persoonlijk gebruik van een kosteloos ter beschikking gesteld voertuig (1), BS 11 december 2019.