Vorige

Van computerleek naar computergeek met Acerta

#Werkgevers

Al twintig jaar lang. Zo lang komen klanten van heinde en ver mosselen eten bij hun geliefde restaurant ‘De Waterhoek’ in Lubbeek. En al even zo lang zijn de zaakvoerders Carine Hendrickx en Kris Van Meerbeek klant bij Acerta. Tot hun grote tevredenheid trouwens. Maar toen besloten ze om de overstap naar digitaal te maken …

Leestijd: Later lezen?

Restaurant De Waterhoek is bij de klanten altijd gekend geweest als ‘De Visvijver’. Niet zonder reden: de eetruimte binnen en het mooie, grote buitenterras kijken uit over 2 mooie, grote vijvers. Vroeger werd er nog in gevist, tegenwoordig gaat het vooral om de rust en het uitzicht. Zodat de klanten zich voluit kunnen concentreren op hun culinaire plezier. Mosselen staan met stip op nummer één. ‘Omdat Kris ze zo lekker kan klaarmaken,’ weet Carine. Hoewel de chefkok zelf zich nog altijd afvraagt wat er zo bijzonder is aan ‘zijn’ mosselen…

Hulp, een computer!

De Waterhoek werkt met 3 vaste medewerkers, maar tijdens het weekend of tijdens de drukke zomerdagen schakelen ze regelmatig extra hulp in. Het is een hele klus om alle uren bij te houden en de lonen tijdig en correct uit te betalen. Kris en Carine deden hun loonadministratie al twintig jaar op papier, met Acerta als sociaal secretariaat. Tot Carine een klein jaar geleden besloot dat het tijd was geworden om papier vaarwel te zeggen en in te tekenen op Acerta Connect. “Ik ging les volgen in groep,” vertelt ze. “Maar ik begon al snel te panikeren. Ik werk wel af en toe met de computer, maar ik heb het nooit echt geleerd. En de les ging me veel te snel. Ik begreep er niks van. En toch wilde ik vooruit …”

Loonverwerking zonder moeite

“Ik heb mijn moed écht in mijn twee handen moeten pakken,” gaat Carine verder. “En dan heb ik naar Acerta gebeld. Ik kan er echt niet aan uit, zei ik, die Acerta Connect op computer is veel te moeilijk voor mij, ik weet niet wat ik moet doen.” Acerta kwam met een nieuw voorstel: er zou iemand langskomen tot in Lubbeek om Carine door heel het proces te loodsen. Tot ze het echt in de vingers had. Helemaal gratis, want dit zit mee inbegrepen in de service.

Deze gedetailleerde uitleg was ook wel nodig, want na twintig jaar is het niet zo eenvoudig om bepaalde gewoontes af te leren. En in het begin was Carine voortdurend bang dat er iets zou mislopen. Maar de specialiste van Acerta verzekerde haar dat ze zich geen zorgen moest maken: zelfs als er iets fout ging, kon het achteraf nog wel gewijzigd worden.

“De Acerta-medewerkster heeft mij echt stap voor stap door het hele proces gepraat,” zegt Carine. “En ik heb alles in mijn eigen woorden opgeschreven. Je moet immers een hele reeks codes invullen en kennen. Maar die staan nu netjes in mijn boekje, en ik moet dat gewoon volgen. De rest gaat vanzelf. Ik ben er echt heel tevreden over.”

Laat bpost maar staken, Acerta Connect is er!

Onlangs, met de staking van bpost, konden Carine en Kris nog eens de voordelen van Acerta Connect ondervinden. “Als de lonen berekend zijn, stuurt Acerta de loonbrieven per post. Ik vond dat makkelijker zo. Maar nu met de staking hebben ze me gebeld om uit te leggen hoe ik via Acerta Connect de lonen kon opvragen en de loonbrieven zelf afprinten. Dat vond ik wel erg handig, want ik wil mijn personeel graag op tijd kunnen uitbetalen, bpost of geen bpost. En nu heb ik dus eigenlijk geleerd dat ik dat heel makkelijk zelf kan doen. Ook als er overuren zijn bijvoorbeeld, dat kan je allemaal makkelijk zelf in het systeem zetten. Ja, ik leer elke dag nog bij!”

Wil je je lonen ook graag elektronisch laten berekenen?

Vraag om een demo van Acerta Connect en bekijk de mogelijkheden.

Deel dit ondernemersverhaal