Hr-beleid organiseren
Een performant hr-beleid ondersteunt de uitdagingen van je organisatie. Medewerkers zijn de steunpilaren in je bedrijf en moeten ervoor zorgen dat de bedrijfsdoelstellingen worden gerealiseerd. De bouwstenen van je hr-beleid – zoals verlonen, rekruteren en opleiden, stem je daarom af op wat de organisatie nodig heeft.
Hr project en transformatiemanager
Heb je onvoldoende expertise in huis om je hr-beleid vorm te geven? Dringend nood aan extra handen om je hr-team te ondersteunen? Of zoek je iemand die het klappen van de zweep kent om veranderingen te begeleiden? Wij stellen onze kennis en experts ter beschikking om je hr-beleid te evalueren, om het samen met jou vorm te geven of om het toekomstgericht te transformeren. Je kan onze experts tijdelijk of voor lange termijn inhuren.
Hr Dynamic Balance
Hoe is het met je hr-beleid gesteld? Loopt je payroll op wieltjes? Is je administratie in orde en inzichtelijk? Zijn je medewerkers tevreden over hun loon, functie, groeipad en welzijn? Vaak sta je zelf te dicht bij je bedrijf om te beoordelen of je hr-beleid helemaal up-to-date is. Vertrouw op onze specialisten: met een onafhankelijke audit lichten ze je hele hr-omgeving door en brengen ze die glashelder in kaart.
Dynamic Balance Assessment & Design
Verhoogde wendbaarheid, schaarste op de arbeidsmarkt, digitalisering, levenslang leren, enzovoort. Het vraagt veel van onze ondernemingen. Ook als hr-departement heb je er mee te maken en speel je een cruciale rol om die uitdagingen in je onderneming aan te gaan. Hoe organiseer je jouw afdeling zodat je dit kan blijven waarmaken.
Met het dynamic balance assessment, een beproefde methodologie, lichten we de organisatie en werking van je hr-departement door. We bekijken het geheel: je personeel en hun vaardigheden, je processen hoe je die organiseert en de systemen en tool die je hierin ondersteunen.
Zo weet je waar je staat: je krijgt inzicht in je processen, je IT-landschap en je mensen en voor elk van deze onderdelen krijg je een duidelijke inschaling.
Functieclassificatie
Een loonbeleid voor je organisatie bepalen, hoe begin je daaraan? Om je daarbij te ondersteunen, formuleerden we een wetenschappelijk onderbouwde functieclassificatie-methode. Die vertrekt van een basisloon dat wordt bepaald door de toegevoegde waarde die een medewerker in een specifieke functie aan je onderneming levert. Van daaruit bepaal je de relatieve toegevoegde waarde van alle functies in je bedrijf. Aan het einde van de rit heb je een precieze functiewaardering en -classificatie.
Protocol door de vakbonden goedgekeurd
Om de functieweging op punt te stellen, werkte Acerta een protocol uit dat door de vakbonden werd gevalideerd en goedgekeurd. In het protocol zijn de procedures voor functieclassificatie, de oprichting van de begeleidingscommissie en het verloop van de beroeps- en onderhoudsprocedure vastgelegd. Omdat de methodologie de steun heeft van de vakorganisaties, wordt ze gemakkelijker in je organisatie aanvaard.
Dynamische functieweging
Je bedrijf en de arbeidsmarkt veranderen voortdurend. Met onze dynamische functieclassificatie kun je vlotjes functies toevoegen of inhoudelijk wijzigen, of er nieuwe waarderingen aan toekennen. Acerta stelt samen met jou een plan op voor de nodige onderhoudsprocedures. Zo zijn je functiebeschrijvingen, hun waardering en classificatie altijd up-to-date.
Onze experts helpen je om die processen te stroomlijnen en zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Eenduidige bedrijfspolicy
Duidelijke afspraken zijn de bouwstenen voor een goede verstandhouding met je werknemers. Je legt die afspraken best schriftelijk vast in een bedrijfspolicy. Zo vermijd je discussies, handelt iedereen consequent en kun je passende sancties nemen bij overtredingen.
In een policy bepaal je bijvoorbeeld de voorwaarden voor de toekenning en het gebruik van bedrijfswagens, gsm’s en ander kantoormateriaal. Ook regels rond het internet, privacy, thuiswerken en onkostenvergoedingen worden vaak in een policy gegoten.
De consultants van Acerta ondersteunen je bij het opmaken van policies – met oog voor de specifieke noden van je bedrijf. Soms volstaat een standaardpolicy, in andere gevallen heb je behoefte aan een beleid op maat. Je rekent bij ons sowieso op een volledig, helder en juridisch bindend document.


Acerta hr-experts inschakelen
Je hr-zaken organiseren, betekent ook beslissen hoe je jouw hr en payroll inricht. Acerta heeft voor alle hr-domeinen specialisten in huis, die volgens specifieke methodes je beleid analyseren en de risico’s identificeren. Vertrouw je hr en payroll gerust toe aan Acerta. We detacheren onze experts naar je bedrijf, of helpen je vanop afstand.
Acerta hr-experts in huis
Om je personeelsbeheer in goede banen te leiden met oog voor je mensen en je bedrijfsdoelstellingen, is externe expertise geen overbodige luxe. Ook als je eigen specialisten tijdelijk uitvallen en er een plotse toevloed is van werk. Of wanneer je voor ingrijpende veranderingen staat. Een derde met kennis van zaken biedt de uitkomst. Reken op Acerta als je partner voor interim-management. Onze gespecialiseerde teamleden helpen je met raad en daad.
Hr outsourcen naar Acerta
In plaats van een Acerta-specialist in huis te nemen, kun je ook hr-taken deels of volledig aan ons uitbesteden voor langere termijn. Zo hou je meer tijd over om je te focussen op je kerntaken, in de wetenschap dat je payroll en/of personeelsbeleid in goede handen is.
Subsidie via de kmo-portefeuille
Advies overs hr-beleid kan in aanmerking komen voor subsidies via de kmo-portefeuille. Informeer zeker bij je consultant.
Meer informatie