4 hr-trends om rekening mee te houden

15 maart 2022
Leestijd: Later lezen?

Niet elke hr-trend die we hieronder toelichten is nieuw. Toch zullen ze nog even relevant en actueel blijven. Plaats daarom deze thema’s helemaal bovenaan je agenda.

1. Hybride werkorganisatie

In het begin was het even wennen, maar intussen werken we op grote schaal hybride. Er zijn immers heel wat voordelen verbonden aan deze ‘new way of working’, voor elke betrokken partij: je medewerkers kunnen hun werk- en privéleven beter op elkaar afstemmen, het fileleed op de Belgische wegen is verminderd, als werkgever bespaar je energiekosten op je kantoren, ... klinkt goed, toch?

Wellicht is het je al opgevallen dat er heel wat komt kijken bij een waterdicht hybride beleid. Want de vorm die het aanneemt, kan per organisatie en zelfs per werknemer verschillen.

De hybride werkvloer werd de afgelopen periode grondig onder de loep genomen. Daaruit kunnen we concluderen dat een geslaagd hybride beleid op volgende drie pijlers berust:

  1. Het wordt gedragen door je medewerkers en teams
  2. Het is ingebed in je organisatie
  3. Het is wettelijk in orde

De concrete invulling die de drie pijlers krijgen, is afhankelijk van jouw specifieke situatie. Wil je dit jaar écht werk maken van een succesvol hybride beleid? Onze specialisten delen graag hun expertise met je.

2. Mentaal en fysiek welzijn

Een bedrijf is niets zonder blije en gezonde medewerkers. Je besteedt dus best de nodige aandacht aan het mentale en fysieke welzijn van je personeel.

Steeds meer bedrijven gaan op dat vlak verder dan enkel de wettelijke verplichtingen. Ze stellen bijvoorbeeld een uitgebreid welzijnsplan op - op maat van hun bedrijf en de noden van hun medewerkers. Het voordeel: gemotiveerder, productiever en trouwer personeel. Het ziekteverzuim is bovendien aanzienlijk lager bij bedrijven die welzijn hoog in het vaandel dragen. Een win-win dus.

3. Aandacht voor potentieel

Rekruteringscriteria veranderden de laatste jaren sterk. Vandaag gaat het niet meer enkel om zogenaamde hard skills - meetbare en tastbare zaken zoals diploma’s en relevante werkervaring. Ook soft skills, en vooral de ontwikkelbaarheid van competenties, worden steeds belangrijker.

Waarom? Omdat wendbaarheid, flexibiliteit en ontwikkelbaarheid onmisbaar zijn binnen geoliede teams. Het is immers niet genoeg als een medewerker veel kennis en vaardigheden bezit. Hij moet ook helder communiceren, graag willen bijleren en vlot kunnen samenwerken, zowel intern als extern. Dat is de enige manier waarop je team van elkaar leert en je duurzame klantrelaties opbouwt.

De diploma’s en ervaring van je medewerkers zijn belangrijk, maar het is de ontwikkelbaarheid van potentieel dat ervoor zorgt dat jouw organisaties mee kan naar de toekomst.

4. Duurzaam hr-beleid

Duurzaamheid is een breed begrip. Probeer je ervoor te zorgen dat je medewerkers op lange termijn gelukkig en gezond aan het kunnen werk blijven? Goed bezig, want je maakt werk van duurzame inzetbaarheid. Ga je voluit voor een digitale en performante hr-administratie? Strak plan! Door te investeren in duurzame bedrijfsprocessen, kan je organisatie vlot inspelen op toekomstige uitdagingen en veranderingen.

Maar duurzaamheid reikt veel verder. Denk bijvoorbeeld aan de klimaatdoelstellingen: bedrijven en werkgevers vervullen een sleutelrol in het terugdringen van de CO2-uitstoot, bv. door een energie-efficiënte hybride werkorganisatie te realiseren en/of groene voordelen aan te bieden via een cafetariaplan. Zo zetten we samen onze schouders onder een duurzame toekomst - en verzekeren we niet alleen onze eigen generatie, maar ook toekomstige generaties van een aangename en leefbare (werk)omgeving.

Wist je dat een groene bril in je voordeel speelt bij aanwervingen? Het al dan niet hebben van een klimaatbeleid kan doorslaggevend zijn in de keuze van een (nieuwe) werkgever. Meer en meer werknemers maken zich zorgen over het klimaat én willen graag aan de slag in een organisatie die zich hiervoor op een positieve manier inzet. Via een klimaatvriendelijk hr-beleid vervul je dus niet alleen je ‘maatschappelijke rol’, maar versterk je ook je employer brand. En het kan jou ook behoorlijk wat kosten besparen.

Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp