Contact
Bel een kantoor
Kies een kantoor
Antwerpen Brabant Wallon Brussel Louizalaan Brussel/Bruxelles Hainaut Kempen Liège Limburg Luxembourg Namur Oost-Vlaanderen Vlaams-Brabant West-Vlaanderen
Antwerpen
Groenenborgerlaan 16, 2610 Antwerpen-Wilrijk
03 740 78 40
Brabant Wallon
Rue Fond Cattelain 2, 1435 Louvain-la-Neuve, Mont-Saint-Guibert
02 474 01 06
Brussel Louizalaan
Louizalaan 123A, 1050 Brussel
02 474 01 06
Brussel/Bruxelles
Buro & Design Center (BDC), Heizel Esplanade PB 65, 1020 Brussel-Heizel
Of kom met het openbaar vervoer. Meer info vind je op mivb.be

02 474 01 06
Hainaut
Espace Sud, Esplanade Magritte 5, 6010 Charleroi
02 474 01 06
Kempen
Parklaan 46 bus 110, 2300 Turnhout
03 740 78 40
Liège
Parc Artisanal 11-13, 4671 Liège
02 474 01 06
Limburg
Kunstlaan 16, 3500 Hasselt
011 24 94 57
Luxembourg
Avenue Herbofin 1 B, 6800 Libramont
02 474 01 06
Namur
Chaussée de Liège 140-142, 5100 Namur
02 474 01 06
Oost-Vlaanderen
Kortrijksesteenweg 1131, 9051 Sint-Denijs-Westrem
09 264 12 40
Vlaams-Brabant
Diestsepoort 1, 3000 Leuven
016 24 53 24
West-Vlaanderen
Ter Reigerie 11, 8800 Roeselare
09 264 12 40

Steeds meer thuiswerk

Leestijd: Later lezen?

Thuiswerk komt steeds meer voor. Sterker nog: in veel sectoren verwachten (potentiële) medewerkers zelfs dat ze gedeeltelijk thuis kunnen werken. Dat is niet erg, mits je erop voorbereid bent. De manier waarop je medewerkers met jou en elkaar communiceren verandert als niet iedereen op dezelfde plek werkt. Zorg dus altijd voor een goede digitale werkomgeving, met betrouwbare tools voor videomeetings en samenwerking. Let er ook op dat je medewerkers zich verbonden blijven voelen met elkaar en je bedrijf. Betrokkenheid is de sleutel tot succesvol thuiswerk.

Mentaal en fysiek welzijn

Steeds meer ondernemers beseffen dat een bedrijf niets is zonder goede en gezonde medewerkers. Jij besteedt dus best de nodige aandacht aan het mentale en fysieke welzijn van je personeel. Steeds meer bedrijven gaan op dat vlak verder dan enkel de wettelijke verplichtingen. Ze stellen bijvoorbeeld een uitgebreid welzijnsplan op – op maat van hun bedrijf en de noden van hun medewerkers. Het voordeel: gemotiveerder, productiever en trouwer personeel. Het ziekteverzuim is bovendien aanzienlijk lager bij bedrijven die welzijn hoog in het vaandel dragen. Een win-win dus.

Doordachte onboarding

Nieuwe medewerkers krijgen uiteraard een warm onthaal. Je stelt ze voor aan alle collega’s, laat zien hoe het koffiezetapparaat werkt en loodst ze naar hun werkplaats. Klinkt deze vorm van onboarding jou bekend in de oren? Toch ga je anno 2020 best een stapje verder. Een fijne eerste werkdag is een goede start, maar voor een succesvolle samenwerking op lange termijn doorloop je toch beter een doordacht onboardingtraject:

  • Het bevordert langdurige samenwerking, waardoor je tijd en geld bespaart op rekrutering
  • Je medewerker is sneller ingewerkt en productief op het verwachte niveau
  • Hij voelt zich meer betrokken
  • Een goede onboarding heeft een positief effect op je employer brand

Meer aandacht voor potentieel

Rekruteringscriteria veranderden de laatste jaren sterk. Vandaag gaat het niet meer enkel om zogenaamde hard skills – meetbare en tastbare zaken zoals diploma’s en relevante werkervaring. Ook soft skills, en vooral de ontwikkelbaarheid van competenties, worden steeds belangrijker. Waarom? Omdat wendbaarheid, flexibiliteit en ontwikkelbaarheid onmisbaar zijn binnen geoliede teams. Het is immers niet genoeg als een medewerker veel kennis en vaardigheden bezit. Hij moet ook helder communiceren, graag willen bijleren en vlot kunnen samenwerken – zowel intern als extern. Dat is de enige manier waarop je team van elkaar leert en je duurzame klantrelaties opbouwt. De diploma’s en ervaring van je medewerkers zijn belangrijk, maar het is de ontwikkelbaarheid van potentieel dat ervoor zorgt dat jouw organisaties mee kan naar de toekomst.
Op zoek naar meer antwoorden?

Op zoek naar meer antwoorden?

Als werkgever snel een correct en overzichtelijk antwoord vinden op je hr en payroll-vragen? Daar zorgt Acerta graag voor.

Bekijk al onze dossiers voor werkgevers Bekijk alle artikels over dit onderwerp