Vorige

‘Online’ redt Brusselse retailer Cosmeticary tijdens lockdowns

20 mei 2021 Zelfstandigen

Drie lockdowns en een onzekere toekomst. Het voorbije jaar kreeg de lokale economie het hard te verduren. Jean Rausin, oprichter van de cosmeticazaak Cosmeticary, weet er alles van. Al 15 jaar bieden hij en zijn team huidverzorgingsproducten en make-up aan in hartje Brussel, in goede en kwade dagen. Gelukkig bouwde hij de voorbije jaren hard aan zijn online aanwezigheid en schakelde hij tijdens de lockdowns actief over op de onlinebesteldienst Click & Collect. Met succes.

-In samenwerking met Wordline

Leestijd: Later lezen?

Cosmeticary website, van online vitrine naar verkoopkanaal

17 maart 2020: heel het land gaat in lockdown en alle niet-essentiële winkels moeten sluiten. Noodgedwongen zet Jean Rausin een aantal winkelmedewerkers op tijdelijke werkloosheid. Gelukkig was Cosmeticary toen al enkele jaren online actief met onder andere een eigen webshop. “Aanvankelijk zagen we een website eerder als een online vitrine, aanvullend op onze fysieke winkel en social media. Niet echt als verkoopkanaal dus. Anderhalf jaar geleden vernieuwden we onze site. Voor de eerste lockdown stond slechts 20% van onze producten hierop. Gelukkig slaagden we erin om met de hulp van een stagiaire ons volledige aanbod op twee weken tijd online te zetten.”

Het belang van een online community

Een webshop was voor Jean niet voldoende. Daarom creëerde hij tien jaar geleden ook al een Instagram account om te connecteren met nieuwe en bestaande klanten.  Een beslissing waar hij zoveel jaren later nog steeds de vruchten van plukt, zeker tijdens een lockdownperiode.

Onze online community was er al. Dat heeft ons tijdens die eerste lockdown gered.

In de winkel adviseren Jean en zijn medewerkers welke producten en ingrediënten het best passen bij het huidtype van de klant, om ze dan vervolgens samen met de klant aan te brengen. Nu dit niet meer kan, zetten ze dit advies gewoon verder via Instagram in de vorm van minitutorials. “De beauty tutorials van Nina waren al populair: volgers reageerden, contacteerden ons, vroegen om advies via videocalls en zorgden voor mond-tot-mondreclame. Dat heeft ons tijdens die eerste lockdown gered: onze online community was er al.”

Online bestellen via Click & Collect

Eind oktober volgt dan een tweede lockdown. Cosmeticary sluit opnieuw haar deuren. Anders dan bij de eerste lockdown, mogen klanten nu online bestellen, betalen én de dag erna hun bestellingen afhalen in de winkel via Click & Collect. Een krachtige dienst zo blijkt, die de zaak van Jean mee draaiende houdt. “Click & Collect is handig wanneer je in de buurt woont of niet makkelijk postpakketjes kan aannemen. Door de lockdown is het systeem populair geworden. We verkopen vooral producten via Click & Collect waarvoor de vraag groot is. Klanten zijn namelijk bang dat het product uitverkocht is voor ze in de winkel raken.”

30% van onze verkoop gebeurt nu via Click & Collect tegenover 1% voor de lockdown.

Eeuwige positivo

“We krijgen nog altijd veel aanvragen via onze online community, maar we merken toch dat het anders is. Iedereen zit er een beetje door. Ook de financiële steun die we tijdens de eerste lockdown kregen van de overheid valt nu weg.” Toch blijft Jean positief: “We zijn de voorbije 7 jaar altijd al goed doorgekomen, ondanks terroristische aanslagen en de invoering van het voetgangersgebied. Intussen zijn we op alles voorbereid en proberen we zoveel mogelijk van het leven én onze job te genieten.”

Heb je ook een webshop en wil je je klanten vlot, snel en veilig laten betalen? Bekijk hier de betaaloplossingen van Worldline. 

Ontdek de betaaloplossing die bij je past

Ontdek de betaaloplossing die bij je past

Beantwoord enkele vragen en wij leiden jou naar de betaaloplossing aangepast aan jouw zaak.

Doe de test!

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Bijberoeper? Deze 3 tools geven jou meer vat op je zelfstandige activiteit
Zelfstandigen

Bijberoeper? Deze 3 tools geven jou meer vat op je zelfstandige activiteit

20 juli 2021 Els Schellens

Of je nu al een hele tijd aan de slag bent als bijberoeper, of van plan bent om binnenkort te starten: het statuut van bijberoep kan best complex zijn. Volgende tools kunnen jou helpen meer grip te krijgen op je zelfstandige activiteit.

Lees meer
Starten met personeel? Vergeet je arbeidsongevallenverzekering niet
Zelfstandigen

Starten met personeel? Vergeet je arbeidsongevallenverzekering niet

28 juni 2021 Katrien Jonckheer

Ben je zelfstandige en werf je binnenkort je eerste werknemer(s) aan? Vergeet dan je arbeidsongevallenverzekering niet. Acerta geeft een antwoord op enkele veelgestelde vragen over de arbeidsongevallenverzekering.

Lees meer
Wim Ballieu, de man achter Balls & Glory, gaat back to the roots met dark kitchen concept
Zelfstandigen

Wim Ballieu, de man achter Balls & Glory, gaat back to the roots met dark kitchen concept

15 juni 2021

Van witloofrolletjes met hesp tot hachis parmentier: met Wims Deli, een gloednieuw concept zonder restaurant, brengt Wim Ballieu klassieke ovenschotels opnieuw tot leven in de woonkamer van z’n klanten. Wat overblijft, is pure nostalgie. “Ik ga terug naar de roots: gewoon lekker eten waar mensen samen van kunnen genieten.”

Lees meer