Vorige

De weg naar een klimaatvriendelijk hr-beleid

18 januari 2022 Kathelijne Verboomen Werkgevers

Bedrijven hebben een belangrijke rol te spelen als we de klimaatdoelstellingen willen halen. Als we de bal enkel in het kamp van de regering leggen, dan zal dat niet volstaan om het tij te doen keren. Welke rol kan je als werkgever precies spelen? We geven je vijf vernieuwende ideeën voor een klimaatvriendelijk hr-beleid dat zowel het klimaat als je medewerkers helpt. 

Leestijd: Later lezen?
Optie 1: Geef je medewerkers een ‘renovatievergoeding of -lening’

We moeten de CO2-uitstoot zo veel mogelijk terugdringen. De vergroening van de mobiliteit is daar een eerste stap in, maar ook het (beter) isoleren van huizen en het installeren van warmtepompen en zonnepanelen zullen bijdragen aan het reduceren van onze CO2-uitstoot. Dergelijke installaties en renovaties zijn natuurlijk allesbehalve goedkoop. Werkgevers kunnen werknemers stimuleren en ondersteunen in dat proces. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen met de isolatie- en/of renovatiekosten d.m.v. een renovatievergoeding of -lening.

Optie 2: Regel een groepsaankoop voor gas en elektriciteit, zonnepanelen, warmtepompen en/of zonneboilers

Je kan je medewerkers ook laten intekenen op een groepsaankoop voor gas en elektriciteit, die je als werkgever organiseert. Nu de energiekosten de pan uit rijzen én de terugkerende teller bij zonnepanelen afgeschaft zal worden, is een groepsaankoop met vaste prijs meer dan interessant.

Niet alleen voor gas en elektriciteit kan je een groepsaankoop voorzien, ook voor zonnepanelen, warmtepompen en zonneboilers is dat mogelijk. Je zal de aankoopprijs sterk kunnen doen dalen, waardoor je ook de drempel om zo’n toestel aan te schaffen verlaagt voor je medewerkers.

Optie 3: Bied een verzekering aan tegen klimaat- en waterschade

De gevolgen van de klimaatopwarming waren heel reëel voor tal van mensen dit jaar. De waterschade in Wallonië was ongezien. Je kan als werkgever nieuwe verzekeringen aanbieden, zoals tegen klimaat- of waterschade.

Optie 4: Pas je arbeidsorganisatie aan

Je kan ook je arbeidsorganisatie aanpassen, zodat er energie-efficiënt gewerkt kan worden. Kijk met een creatieve en innovatieve blik naar arbeidsroosters, naar flexibele werkregelingen en naar plaats- en tijdonafhankelijk werken.

Plaats- en tijdonafhankelijk werken is trouwens niet nieuw meer. Door de coronapandemie is thuiswerk ondertussen al goed ingeburgerd vandaag. Hybride werken is de toekomst van de arbeidsorganisatie.

Optie 5: Stel ‘groene voordelen’ voor in je flexibel loonbeleid

Het flexibel loonbeleid is een welgekend begrip in de bedrijfswereld. Je kan beloningsvormen voorstellen die bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. Dat bestaat trouwens al, denk maar aan de fietslease, een elektrische bedrijfswagen of het mobiliteitsbudget.

Je kan ook opteren voor een loonbonus gekoppeld aan duurzame doelstellingen. Je werknemers kunnen die bonus dan krijgen als ze een bepaalde groene doelstelling behalen. Denk maar aan een welbepaalde daling van papiergebruik of van energiekosten.

Binnen handbereik

Al deze voorstellen liggen binnen handbereik van werkgevers en werknemers, want de kennis en ervaring is er al. Alleen de intentie en het doel moeten nog klimaatvriendelijk georiënteerd worden. Waarom zouden we er niet vandaag mee beginnen?

Deel dit artikel

Acerta_Kathlijne_Verboomen

Geschreven door Kathelijne Verboomen

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Wat verandert er in december 2022 voor werkgevers?
Werkgevers

Wat verandert er in december 2022 voor werkgevers?

01 december 2022 Miet Vanhegen

Wat verandert er in december op sociaal-juridisch vlak? Lees hier welke wijzigingen een impact kunnen hebben op jouw organisatie en personeelsbeleid.

Lees meer
Loonakkoord voor 2023-2024: wat houdt het in?
Werkgevers

Loonakkoord voor 2023-2024: wat houdt het in?

01 december 2022 Leen Smeets

De regering heeft een akkoord bereikt over het loonakkoord voor 2023-2024. Wat houdt het voorstel in? Wat zijn de volgende stappen?

Lees meer
Wat als je medewerker financiële problemen heeft?
Werkgevers

Wat als je medewerker financiële problemen heeft?

30 november 2022 Ellen Van Grunderbeek

Het zijn uitdagende tijden voor jou als werkgever, maar ook je medewerkers hebben vandaag financiële uitdagingen. Die uitdagingen kunnen aanleiding geven tot angst en bezorgdheid, wat een negatieve impact kan hebben op het psychosociale welzijn. Hoe herken je medewerkers met financiële problemen? En hoe kan je in je organisatie daarmee omgaan?

Lees meer