Overzicht
9 resultaten
In januari 2025 werd de spilindex voor de indexatie van de sociale uitkeringen en de wedden van ambtenaren overschreden. Deze overschrijding heeft ook een gevolg op fiscaal vlak: de kostenvergoedingen die werkgevers uit de privésector belastingvrij kunnen betalen voor de binnenlandse dienstreizen van hun werknemers worden verhoogd vanaf maart 2025. Deze kostenvergoedingen zijn immers gebaseerd op de vergoedingen die de federale ambtenaren krijgen. Sinds januari 2024 krijgen de federale ambtenaren echter maaltijdcheques in de plaats van deze dagvergoedingen, maar de FOD Financiën bevestigde dat dit geen impact heeft op de regels die gelden voor de werkgevers uit de privésector. Update 4 april 2025: de bedragen geldig vanaf 1 maart 2025 werden door de FOD Financiën bevestigd in de Circulaire van 31 maart 2025 over de vergoedingen voor verblijfkosten in België (2025/C/12).
In april 2024 werd de spilindex voor de indexatie van de sociale uitkeringen en de wedden van ambtenaren overschreden. Deze overschrijding heeft ook een gevolg op fiscaal vlak: de kostenvergoedingen die werkgevers uit de privésector belastingvrij kunnen betalen voor de binnenlandse dienstreizen van hun werknemers worden verhoogd vanaf juni 2024. Deze kostenvergoedingen zijn immers gebaseerd op de vergoedingen die de federale ambtenaren krijgen. Sinds januari 2024 krijgen de federale ambtenaren echter maaltijdcheques in de plaats van deze dagvergoedingen, maar de FOD Financiën bevestigde dat dit geen impact heeft op de regels die gelden voor de werkgevers uit de privésector. Update 6 juni 2024: intussen verscheen circulaire 2024/C/38 over de vergoedingen voor verblijfkosten in België waarin de hieronder vermelde bedragen worden bevestigd.
In oktober 2023 werd de spilindex voor de indexatie van de sociale uitkeringen en de wedden van ambtenaren overschreden. Deze overschrijding heeft ook een gevolg op fiscaal vlak: de kostenvergoedingen die werkgevers uit de privésector belastingvrij kunnen betalen voor de binnenlandse dienstreizen van hun werknemers worden verhoogd vanaf december 2023. Deze kostenvergoedingen zijn immers gebaseerd op de vergoedingen die de federale ambtenaren krijgen. Vanaf januari 2024 krijgen de federale ambtenaren maaltijdcheques in de plaats van deze dagvergoedingen. De FOD Financiën bevestigde intussen dat deze wijziging geen impact heeft op de bestaande regels die gelden voor de werkgevers uit de privésector.
In november 2022 werd de spilindex voor de indexatie van de sociale uitkeringen en de wedden van ambtenaren opnieuw overschreden. Deze overschrijding heeft ook een gevolg op fiscaal vlak: de kostenvergoedingen die werkgevers uit de privésector belastingvrij kunnen betalen voor de binnenlandse dienstreizen van hun werknemers worden verhoogd vanaf januari 2023. Deze kostenvergoedingen zijn immers gebaseerd op de verblijfsvergoedingen die de federale ambtenaren krijgen. Door de sterke inflatie werden deze vergoedingen op korte tijd al verschillende keren aangepast.
In oktober 2022 werd de spilindex voor de indexatie van de sociale uitkeringen en de wedden van ambtenaren opnieuw overschreden. Deze overschrijding heeft ook een gevolg op fiscaal vlak: de kostenvergoedingen die werkgevers uit de privésector belastingvrij kunnen betalen voor de binnenlandse dienstreizen van hun werknemers worden verhoogd vanaf december. Deze kostenvergoedingen zijn immers gebaseerd op de verblijfsvergoedingen die de federale ambtenaren krijgen. Door de sterke inflatie werden deze vergoedingen op korte tijd al verschillende keren aangepast.
Wanneer slecht weer het werk onmogelijk maakt, kan je beslissen dat je werknemers niet meer moeten verder werken. In de bouwsector kan dit regelmatig gebeuren. Welke regels leef je dan na?
Handelaars met activiteiten in de autosector kunnen onder voorwaarden een commerciële nummerplaat aanvragen bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV).
De aandachtige lezer had het al opgemerkt. Het wetsontwerp houdende fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit dat op 14 september werd ingediend in de Kamer bevat niet langer een luik over wijzigingen aan het mobiliteitsbudget (in tegenstelling tot het voorontwerp van wet). De reden hiervoor is dat de sociale partners in de NAR en de CRB van de bevoegde ministers de tijd hadden gekregen tot 1 oktober 2021 om hun advies uit te brengen over de wijzigingen aan het mobiliteitsbudget. Deze wijzigingen zullen dus het voorwerp zijn van een afzonderlijke wetgevende procedure.
Een onverkort gebruik van de CO2-waarde gemeten op basis van de nieuwe testmethode zou tot een (sterke) stijging van het voordeel van alle aard hebben geleid en zou gezorgd hebben voor een verhoging van de solidariteitsbijdrage die de werkgever verschuldigd is. Daarom werd een overgangsperiode bepaald, waarin een herrekende WLTP-waarde (“NEDC 2.0-waarde”) mocht worden gebruikt voor de berekening van zowel het voordeel van alle aard als de CO2-solidariteitsbijdrage. Deze overgangsperiode eindigt eind dit jaar.