Vorige

Een nieuwe locatie voor mijn bedrijf, maar moet ik gaan kopen of huren?

29 juli 2021 Starters

Als ondernemer heb je al vaker voor grote keuzes gestaan, maar wanneer het aankomt op het gebouw waar je je onderneming zal vestigen, bedenk je best ook al eens of je het gebouw wenst te gaan kopen of huren. Beide opties hebben natuurlijk eigen voor- en nadelen. We bekijken samen welke optie het beste past bij jouw onderneming en jouw situatie.

-In samenwerking met Turner

Leestijd: Later lezen?

Essentie van je onderneming

De ene onderneming is natuurlijk de andere niet. Er is een heel divers aanbod aan bedrijfspanden op de markt, gaande van kantoren, tot magazijnen en handelspanden. Het  type pand dat het beste past bij jouw onderneming zal natuurlijk sterk afhangen van de activiteiten van je zaak alsook het publiek dat je wil bereiken.

Hoe gunstiger de ligging, hoe meer panden er te huur staat dan te koop. Het is natuurlijk voor dergelijke panden gemakkelijker om snel goede huurders te vinden. Daar kan het voorkomen dat je moeilijker het gewenste pand te koop vindt en dat je genoodzaakt bent een pand te huren. Wanneer de locatie primordiaal is voor het groeien van jouw zaak, sluit dan het huren van een handelspand zeker niet uit. Dergelijke situaties zie je vaak bij handelspanden in top winkelstraten. Deze panden liggen op een strategisch interessante locatie met weinig leegstand en worden dan ook zelden te koop aangeboden.

Nieuw bedrijfsgebouw of een coworking ruimte in de stad

In tegenstelling tot de handelspanden, is er altijd een mooi aanbod van kantoren die te koop aangeboden worden. Hier zien we ook veel nieuwbouw, ook op nieuwe locaties specifiek voor businesscentra. Een van de grote voordelen van nieuwbouw bedrijfssites is dat er doorgaans rekening gehouden wordt met vlotte bereikbaarheid en ruime parkeermogelijkheden. Bij kantoorgebouwen in de stad is dit minder gemakkelijk waardoor die nu ook minder in trek zijn. Een bijkomend fenomeen zijn de coworking of flexkantoren die zeer populair zijn bij start-ups. Dit omdat de ruimtes vaak kleiner zijn maar er ook tal van voorzieningen zijn. Denk maar aan vergaderzalen, een centrale receptie en lunchruimte, maar ook praktische zaken zoals een printer, een koffiemachine,... Alles wordt standaard voorzien. Daarnaast hoeft de ondernemer zich ook geen zorgen te maken over het interieur van de werkplek en kan hij zich voor de volle 100% focussen op zijn onderneming.

Er zijn twee duidelijke trends in de kantorenmarkt. Aan de ene kant kan je kiezen voor een locatie aan de rand van de stad die vlot bereikbaar is via de autosnelweg, aan de andere kant kan je kiezen voor een kantoor in het stadscentrum die vlot bereikbaar is met het openbaar vervoer maar die ook voorzien is van een ondergrondse parkeergarage in de buurt.

Nieuwe locatie 1
Nieuwe locatie 2

Focus eerst op je bedrijf

Is de beslissing gevallen om een bedrijfsgebouw te kopen? Dan zal je een zeker kapitaal nodig hebben om die aankoop te financieren. Voor startende ondernemers is het aangeraden om niet alle middelen in het bedrijfsgebouw te pompen. Hun focus zou moeten liggen op het uitbouwen van de onderneming maar ook van de ondersteunende diensten zoals marketing en het aanwerven van nieuwe krachten. Wanneer je het volledige kapitaal, of te veel kapitaal, toewijdt aan de aankoop van het pand, blokkeer je die middelen terwijl je die beter investeert in de groei van het bedrijf.

In de beginfase van je onderneming weet je natuurlijk niet wat de toekomst zal brengen en hoe het bedrijf mee kan evolueren. Misschien kent je zaak direct een groeispurt of blijkt dat je best verhuist naar een andere regio, in dat opzicht biedt het huren van een bedrijfspand meer flexibiliteit waardoor je je gemakkelijk kan aanpassen naar de noden van de onderneming. Het aankopen van bedrijfsvastgoed doe je eerder op langere termijn, niet met het idee om na 4 of 5 jaar al terug het pand te gaan verkopen. Financieel is dit niet interessant gezien de extra kosten die bij de aankoop komen kijken, denk maar aan verkooprechten, de notariskosten, de investeringen in meubilair of andere inrichting van het gebouw, .... Deze extra kosten zijn niet recupereerbaar waardoor het op korte termijn niet rendabel is om een kantoor te kopen.

Een bedrijfsgebouw als appeltje voor de dorst

Beschik je over voldoende middelen en ben je zeker dat je 10 tot 15 jaar op dezelfde locatie zal blijven? Dan is de aankoop van een bedrijfsgebouw wel interessant. Vaak komen bedrijven pas op dit punt wanneer ze al een aantal jaar bezig zijn. 

Als je een eigen inbreng combineert met een financiering, dan draagt de bank mee je investering zodat je maandelijks ongeveer evenveel afbetaalt als je zou uitgeven om iets te huren. Principieel doorloop je hier dezelfde redenering als bij de aankoop van een woning. Wanneer je overgaat op een aankoop van een gebouw, investeer je in vastgoed die na verloop van tijd je eigendom wordt. Wanneer je huurt, betaal je op maandelijkse basis je huurgelden en ben je die kwijt. Voor ondernemers is het kopen van een bedrijfsgebouw dan ook een vorm van pensioenopbouw. Wie op vandaag een pand koopt, heeft dan ook nog eens het geluk dat de rente vandaag erg laag is wat je rendement op je eigen inbreng als investering substantieel kan verhogen.

Waar let je best op wanneer je een bedrijfspand wil kopen? Hou zeker rekening met parkeermogelijkheden voor je werknemers en bezoekers. Bekijk ook het energieverbruik van het pand. Bij nieuwbouw zal het E-peil vaak veel lager liggen dan bij andere gebouwen. Extra investeren in een gebouw met lage E-peil uit zich ook in lagere verbruikskost waardoor de meerprijs snel gerecupereerd wordt.

Denk lange termijn, wat met de eventuele herverkoopwaarde

De aankoop van bedrijfsvastgoed is behoorlijk waardevast waardoor bedrijfsvastgoed zich goed leent tot investeringen. Een woning voor een particulier heeft al geregeld eens nood aan een opfrisbeurt. Bedrijfsgebouwen zijn qua constructie vaak minder ingewikkeld en vertonen ook veel minder slijtage dan woonvastgoed. Bedrijfsgebouwen kunnen gemakkelijk tientallen jaren mee zonder grote problemen en bovendien investeert de huurder vaak nog in het pand. Wanneer dergelijke panden terug op de markt komen, krijg je niet te maken met een gereduceerde prijs door slijtage. Voornamelijk een gemakkelijk te onderhouden vloer en goede isolatie zijn echt belangrijk.

Koop je een bedrijfsgebouw voor je onderneming dan loop je minder risico op financieel verlies na langere tijd. Als het je plan is om later je zaak te verkopen, bijvoorbeeld bij pensioen, dan breng je best je gebouw onder in een aparte vennootschap. Wanneer je je zaak verkoopt, kan je alsnog kiezen of je het vastgoed behoudt of apart verkoopt. Voor een overnemer kan de bedrijfsovername bijvoorbeeld alleen financieel haalbaar zijn door eerst het bedrijfspand van jou te huren en pas later aan te kopen. Voor jezelf is het ook fiscaal interessant om je gebouw aan te kopen via een aparte vennootschap, omdat je dan die kosten fiscaal kan spreiden over meerdere jaren. Zo betaal je minder vennootschapsbelasting tijdens de jaren waarin je volop investeert in je onderneming

Thuiswerken

Begin je een eenmanszaak? Dan kan je perfect een kantoor inrichten bij je thuis. Alle kosten die gebeuren voor het kantoorgedeelte, zoals verwarming, internet en elektriciteit, kan je aftrekken van je bruto inkomsten. Overleg vooraf met de fiscus op te bepalen welk percentage van je woning je mag beschouwen voor professioneel gebruik. Dit kan heel wat discussies en terugbetalingen vermijden in de toekomst.

Informeer, informeer, informeer

Een finaal advies: start je jouw zoektocht naar het ideale bedrijfspand voor jouw onderneming, ga dan zeker niet impulsief te werk en informeer je heel goed. Dat kan via een professionele partner waar je langsgaat met een lijstje van je verwachtingen. Bedenk wat voor jou essentieel is voor je zaak en wat bijzaak is. Uiteindelijk vind je zeker een pand dat geschikt is voor jouw onderneming.

Turner, jouw partner in bedrijfsvastgoed

Turner, jouw partner in bedrijfsvastgoed

Turner is de tak bedrijfsvastgoed binnen Dewaele Vastgoedgroep. B2B bieden zij handelspanden, horecaruimtes, magazijnen, kantoren, Beleggingsvastgoed en overnames, zowel te koop als te huur aan.

Meer info

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Een eigen zaak starten zonder kapitaal: zo vind je geld
Starters

Een eigen zaak starten zonder kapitaal: zo vind je geld

09 september 2021 Pieter Bleyen

Geen kapitaal? Geen stress! Je hoeft geen groot startkapitaal te hebben om je ondernemersdromen waar te maken. Er bestaan verschillende bronnen voor financiële steun.

Lees meer
Tips & tricks voor beginnende horecaondernemers
Starters

Tips & tricks voor beginnende horecaondernemers

27 augustus 2021

Een succesvolle horecazaak bereik je enkel wanneer je je goed voorbereid hebt. Stem zeker je locatie, doelgroep, het concept en de markt goed met elkaar af.

Lees meer
Welke kosten komen allemaal kijken bij het huren van een handelspand of kantoor?
Starters

Welke kosten komen allemaal kijken bij het huren van een handelspand of kantoor?

23 juni 2021

Dat er bij het huren van een handelspand of kantoor moet gekeken worden naar de huurprijs en verbruikskosten om het kostenplaatje te berekenen, spreekt voor zich. Toch zijn er nog andere kosten waar je best rekening mee houdt bij het zoeken naar het perfecte pand. Wij zetten ze even op een rijtje!

Lees meer