Vorige

Tips & tricks voor beginnende horecaondernemers

27 augustus 2021 Starters

Een succesvolle horecazaak bereik je enkel wanneer je je goed voorbereid hebt. Stem zeker je locatie, doelgroep, het concept en de markt goed met elkaar af.

-In samenwerking met Turner

Leestijd: Later lezen?

1. Breng jouw motivatie als horecaondernemer in kaart

Persoonlijke motivatie heeft een zeer grote impact op hoe succesvol jouw horecazaak zal worden. Sta daarom ook eens stil bij de vraag of de sector volledig jouw ding is. Wees hierin eerlijk. Enkele kenmerkende karakteristieken van een succesvolle horecaondernemer zijn: 

  • Hij heeft een duidelijk doel voor ogen
  • Hij gaat er voor de volle 200% voor
  • Kan duidelijk communiceren
  • Komt zijn afspraken na
  • Is realistisch
  • Denkt oplossingsgericht 
  • Neemt initiatief en is erg hands-on
  • Kan de kalmte bewaren
Tips & tricks voor beginnende horecaondernemers 1
Tips & tricks voor beginnende horecaondernemers 2

2. Bepaal het type van je horecazaak

Voor je een horecazaak opricht, denk je best eens na over welk type horecazaak je wil opstarten. Het type zal namelijk ook invloed hebben op het horecapand en de doelgroep.

Zo zal een café eerder een eenvoudigere inrichting, vaste klanten en een lager prijsniveau hebben en terug te vinden zijn in dorpen, gemeenten en grotere steden. Een loungecafé heeft dan weer een modern interieur, een hoger prijsniveau, trendy werknemers en is best gelegen in het centrum van een grote stad. Een brasserie heeft een standaardkeuken, een snelle bediening, een lager prijsniveau, je hoeft er niet te reserveren en ze zijn altijd openen. Een luxe restaurant daarentegen kent een verfijnde keuken, een beperkter menu, een hoger prijsniveau en zakenrelaties als klanten. 

3. Locatie van de horecazaak

Zoek een aantal panden uit die jouw interesseren voor het uitbouwen voor jouw horecazaak. Geef deze panden een rating op basis van voor jouw belangrijke criteria. Enkele voorbeelden zijn: 

  • Locatie en toegankelijkheid
  • Grootte en indeling van het pand
  • Veiligheidsvoorzieningen
  • Imago van de buurt
  • Lokale concurrentie

4. Handel vanuit de behoeften van je klanten

Ondertussen weet je al welk type horecazaak je wil opstarten en welke locatie het beste aansluit op jouw concept. Hou er zeker ook rekening dat elk type horecazaak ook een aparte doelgroep aanspreekt. Beslis dus vooraf voor welk type klanten jij jouw zaak wil richten. Ga je eerder voor de klanten die op zoek zijn naar nieuwe, hippe drankjes op een unieke locatie, of ga je voor een gezellige sfeer waar bezoekers gemakkelijk een praatje kunnen slaan?

5. Bekijk de concurrentie

Bij een concurrentieonderzoek breng je de concurrerende horecazaken uit de buurt in kaart.

Let op, kijk wel degelijk verder dan enkel de horecazaken, bekijk ooks een de takeaway restaurants indien je voor eetgelegenheden gaat, bij drinkgelegenheden houd je best ook rekening met seizoensgebonden bars zoals zomer- en winter bars. Je wil immers niet terechtkomen in een verzadigde markt. 

Heb je al een lijst opgesteld van je (mogelijke) concurrenten? Prima!

Geef elk van hen nu een score op enkele criteria die primordiaal zijn voor het succes van een horecazaak. 

Enkele voorbeelden zijn: 

  • Toegankelijkheid van de zaak
  • Ligging
  • Assortiment
  • Prijs/kwaliteit
  • Aantal klanten
  • Personeel

6. Stel je marketingmix op

De marketingmix met 6P’s geeft weer wat je aanbiedt, je doelgroep en waarom. 

De ene horecazaak verschilt in openingstijden, aanbod en bediening van de andere zaak.

Bepaal zelf een formule waarbij je rekening houdt met de wensen en noden van je klanten én met wat voor jou haalbaar is. 

Dit zijn de 6 verschillende marketinginstrumenten:

  • Plaats: de locatie waar je zaak gevestigd is (bereikbaarheid, ligging, grootte en indeling van het pand).

  • Product: welk eten serveer je? Welke dranken heb je ter beschikking? Stem deze af op jouw doelgroep.

  • Prijs: rekening houdende met het doelpubliek die jij voor ogen hebt, stel je ook een prijsniveau voor je zaak op. Hou hier rekening met de kostprijs van je producten, de concurrentie en wat je doelgroep bereid is te betalen. 

  • Promotie: hoe ga jij je zaak bekend maken in jouw regio? Denk hier aan social media kanalen, een website, advertenties... Maak hier ook een budget voor op. 

  • Personeel: jouw medewerkers zullen de ervaring van de klant vormen. Spendeer extra aandacht voor dit cruciaal punt en zorg dat je persoon in dienst neemt die de waarden en normen van de zaak dragen. Ook kennis en ervaring kan van belang zijn.

  • Presentatie: hoe zal jouw zaak er esthetisch gaan uitzien? Denk aan het interieur maar vergeet ook zeker het exterieur van je zaak niet! Het exterieur is natuurlijk het allereerste dat mensen zullen zien, het moet natuurlijk aantrekkelijk zijn. Voor het interieur denk je best aan de sfeer die je voor ogen hebt in je zaak: de verlichting, de inkom, de muziek, … 

7. Maak een SWOT-analyse

Een SWOT-analyse is een analyse die jouw sterktes (Strenghts), zwaktes (Weaknesses), kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) in kaart brengt. Deze analyse kan de levensvatbaarheid van de zaak inschatten. Het geeft weer wat je ontwikkelingspunten en je USP’s (Unique Selling Points) zijn. Herhaal deze test jaarlijks, want zwaktes kunnen zich snel ontwikkelen tot sterktes en opportuniteiten zijn steeds veranderend.

8. Maak een financieel plan

Een financiële analyse geeft weer of je project levensvatbaar is door het berekenen van je winst en verlies. Mogelijks moeilijkere periodes kan je opvangen door een buffer te voorzien in je berekening. Wat neem je zoals op in deze berekening?

  • Investeringen (zoals verbouwingen)
  • Financieringsopzet (o.a. hypotheek, leningen, eigen inbreng)
  • Omzetprognose (o.a. dranken, keuken)
  • Personeelskosten
  • Huisvestingskosten (o.a. huur, verzekeringen)
  • Verkoopkosten (o.a. decoratie, muziek)
  • Bedrijfskosten (o.a. wasserij, glaswerk)
  • Autokosten
  • Afschrijvingskosten
  • Algemene kosten (o.a. telefoon) 

9. Schrijf een ondernemingsplan uit

Een ondernemingsplan is in de eerste plaats een belangrijk plan voor jezelf, maar ook voor financiële instellingen. Banken zullen immers nooit beslissen over een financiering zonder het ondernemingsplan te bekijken. Hoe zet je zelf een ondernemingsplan op? Hou rekening met volgende zaken: 

  • Ondernemer: overzicht van al je persoonlijke gegevens en je kwaliteiten als ondernemer

  • Markt: beschrijving van je locatie, doelgroep en concurrentie 

  • Bedrijfsformule: beschrijving van je concept, wat je aanbiedt, voor wie en waarom. Dit kan je ook uitwerken in een marketingplan.

  • SWOT-analyse: overzicht van alle sterktes, zwaktes, bedreigingen en opportuniteiten

  • Financieel plan: overzicht van alle inkomsten, investeringen en uitgaven

10. Hou je aan de wettelijke bepalingen

Natuurlijk moet je met je horecazaak ook in lijn zijn met de wet. Ga zeker na welke vergunningen je nodig hebt en aan welke veiligheidsvereisten je moet voldoen. Bekijk zeker ook of er bepaalde regels van toepassing zijn in jouw regio die verschillen per gemeente. Zo heeft elke gemeente zijn eigen regels wanneer het aankomt op buitenreclame.

Turner, jouw partner in bedrijfsvastgoed

Turner, jouw partner in bedrijfsvastgoed

Turner is de tak bedrijfsvastgoed binnen Dewaele Vastgoedgroep. B2B bieden zij handelspanden, horecaruimtes, magazijnen, kantoren, Beleggingsvastgoed en overnames, zowel te koop als te huur aan.

Meer info

Deel dit artikel

Gerelateerde artikels

Een eigen zaak starten zonder kapitaal: zo vind je geld
Starters

Een eigen zaak starten zonder kapitaal: zo vind je geld

09 september 2021 Pieter Bleyen

Geen kapitaal? Geen stress! Je hoeft geen groot startkapitaal te hebben om je ondernemersdromen waar te maken. Er bestaan verschillende bronnen voor financiële steun.

Lees meer
Een nieuwe locatie voor mijn bedrijf, maar moet ik gaan  kopen of huren?
Starters

Een nieuwe locatie voor mijn bedrijf, maar moet ik gaan kopen of huren?

29 juli 2021

Als ondernemer heb je al vaker voor grote keuzes gestaan, maar wanneer het aankomt op het gebouw waar je je onderneming zal vestigen, bedenk je best ook al eens of je het gebouw wenst te gaan kopen of huren. Beide opties hebben natuurlijk eigen voor- en nadelen. We bekijken samen welke optie het beste past bij jouw onderneming en jouw situatie.

Lees meer
Welke kosten komen allemaal kijken bij het huren van een handelspand of kantoor?
Starters

Welke kosten komen allemaal kijken bij het huren van een handelspand of kantoor?

23 juni 2021

Dat er bij het huren van een handelspand of kantoor moet gekeken worden naar de huurprijs en verbruikskosten om het kostenplaatje te berekenen, spreekt voor zich. Toch zijn er nog andere kosten waar je best rekening mee houdt bij het zoeken naar het perfecte pand. Wij zetten ze even op een rijtje!

Lees meer