Acerta gidst je door je start!

Het is beslist: je start als zelfstandige - of als helper of meewerkende partner. Proficiat! Tijd om je start vorm te geven. Maak hieronder je keuze en regel meteen alle to do’s voor jouw opstart.

En er is meer. Acerta regelt alles waar je als starter tegenaan botst

En er is meer. Acerta regelt alles waar je als starter tegenaan botst

  • Controle van startvoorwaarden & advies
  • Activatie van je btw-nummer
  • Aanvraag van vergunningen
  • Inschrijving in het register van kandidaat vervangende ondernemers
  • Oprichting van je vennootschap - akte neerlegging bij de ondernemingsrechtbank
  • Aanvraag voor vrijstelling van de vennootschapsbijdragen
  • Certificaat voor de overname van een handelszaak
  • Aansluiting bij Acerta Kinderbijslagfonds

Wij gidsen je doorheen de administratieve formaliteiten die je voor je start in orde moet brengen

Start je zaak: je startersadministratie in 3 happen

1

Nummer nodig

Je moet je zaak laten registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Je krijgt van de KBO een ondernemingsnummer dat je moet vermelden op alle documenten van je zaak. Dat nummer wordt ook je btw-nummer.

Concreet
  • Laat Acerta je ondernemingsnummer aanvragen
  • En je btw-nummer activeren
2

Sociale zekerheid

Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds moet je ook doen. Het geeft je recht op kinderbijslag, gezondheidszorg, pensioen, overbruggingsrechten uitkering voor mantelzorg. Kwestie van een sociaal vangnet te hebben.

Concreet
  • Sluit aan bij het Acerta sociaal verzekeringsfonds
3

Je pensioen

Je basispensioen als zelfstandige is – euh – laag. Daar moeten we niet om liegen. Gelukkig is er het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ). Het levert je een mooie spaarpot én een flink belastingvoordeel op. De moeite om te overwegen dus!

Concreet
  • Regel je aanvullend pensioen met Acerta
Enkel sociale zekerheid nodig?

Enkel sociale zekerheid nodig?

Is je zaak al ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, en moet je enkel nog aansluiten bij een sociaalverzekeringsfonds? Geen probleem. Je kan dat vlot online in orde brengen. 

Ook wanneer je in een bestaande vennootschap stapt, als helper in een eenmanszaakbegint of meewerkende echtgeno(o)t(e) wordt in de eenmanszaak van je partner, moet je aansluiten bij het sociaal verzekeringsfonds. Dat kan ook via deze weg.

Regel mijn sociale zekerheid

Altijd bereikbaar

Overal online, maar ook telefonisch en op kantoor.

Goedkoopste op de markt

Betaal de laagste beheerskosten van het land.

Begeleiding op maat

Coach bij de start, advies je hele loopbaan lang.