Contact

Zo start je een succesvolle webshop

Jouw eigen online platform om producten of creaties op te verkopen… Ooit een droom, nu bijna realiteit.

Acerta zou Acerta niet zijn mochten we je niet van bij de start ondersteunen.

Vragen over administratieve verplichtingen, businessplannen of ondernemingsvormen? Wij staan voor je klaar!

Wees voorbereid met een goed doordacht plan

Dankzij jouw grondige voorbereiding is het voor jou helder hoe jij je webwinkel opstart. Inclusief de rechtsvorm die daarbij hoort. Het zijn de belangrijkste 2 keuzes die je als startend ondernemer maakt:

De keuze die je maakt heeft verregaande gevolgen voor de bescherming van je privévermogen, fiscaliteit en de complexiteit van je opstart. Blijf je minstens halftijds in loondienst werken? Dan word je zelfstandige in bijberoep. Is het uitbaten van je e-commerce zaak je voornaamste activiteit? Dan word je zelfstandige in hoofdberoep

Aan de basis van een succesvolle onlineonderneming ligt dikwijls een sterke voorbereiding. Ook jij laat liever niets aan het toeval over. Een webshop is eenvoudig toegankelijk voor een enorm publiek en dus liggen de mogelijkheden voor het grijpen. Dat betekent ook dat wanneer je aan e-commerce begint, de concurrentie vaak hevig is. Je onderscheiden van je concurrenten en goed jouw marges in het oog houden is daarom cruciaal.

Voor je je webshop start, maak je jouw businessplan op, en sta je stil bij deze 6 factoren:

1. De markt

Eerst en vooral denk je na over de specifieke behoeftes die je invult met je aanbod. Welke doelgroep is op zoek naar jouw producten? Ook je voornaamste concurrenten neem je onder de loep. Zo ontdek je wat jou anders maakt dan hen, welke aspecten je doelgroep zullen triggeren en waar je kansen liggen om marktaandeel te winnen.

2. Je aanbod

Je aanbod is het perfecte antwoord op de behoeftes van je doelgroep. Misschien is het een ongezien product, is het een verbetering op een bestaand of verkoop je precies hetzelfde als een concurrent. Denk na over de eigenschappen, de voordelen en de klantwaarde van je producten. Laat ook aspecten zoals voorraadbeheer, leveranciers, verzendkosten (let op de kostprijs van grote formaten!) en marges aan bod komen in je denkproces.

Een mooi voorbeeld is Ecossentials van Moenia Ladhib. Haar zoektocht naar verpakkingsloze en milieuvriendelijke producten leidde naar een duidelijke why voor haar webshop. Ze wilde het volledig anders aanpakken dan haar concurrenten.

“Wat ik online vond, zag er ofwel saai en ongeïnspireerd uit, of kwam van de andere kant van de wereld. In België of onze buurlanden vond ik niks dat er mooi en toegankelijk uitzag en ook inzette op een kleinere afvalberg of op hergebruik. Dus besloot ik om zelf een webshop op te starten met ecologische producten die er ook leuk uitzien.”

3. De financiering

Een financieel plan is een cruciaal onderdeel van je voorbereiding. Zeker als je een voorraad moet aanleggen of grondstoffen aankoopt. Analyseer de verwachte kosten en inkomsten. Hou daarbij rekening met vaste kosten en variabele kosten. Hieronder vallen bijvoorbeeld marketing-, beheers- en verzendkosten maar ook klantenservice, verpakkingsmateriaal en de kosten om je webshop live te houden.

4. De risico’s

Een SWOT-analyse kan je daarbij helpen. Hiervoor sta je stil bij je sterke punten, je zwakke punten, de kansen en risico’s van je nieuwe onderneming. Misschien is je aanbod erg seizoensgebonden, bestaat de kans op leveringsproblemen of kunnen de regels rond je producten veranderen.

Wat is een SWOT-analyse?

Een SWOT-analyse is een sterkte-zwakteanalyse. Het staat voor: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats.

Vier punten die de interne zaken van je onderneming analyseren (je sterke en zwakke punten) maar ook externe opportuniteiten en bedreigingen onder de loep nemen. Het helpt je om te anticiperen op uitdagingen en je bedrijfsstrategie te bepalen.

5. Je partners

Naast betrouwbare leveranciers, eventueel medeoprichters en een slimme accountant zorg je ook voor een administratieve expert voor je opstart. Acerta is daarvoor de geknipte partner. We zijn niet alleen een ondernemingsloket maar ook een sociaal  verzekeringsfonds en een sociaal secretariaat.

Onze medewerkers helpen je:

  • door administratieve processen eenvoudiger te maken of van je over te nemen.
  • met (vaak gratis) workshops, online of op locatie.
  • met gespecialiseerd advies rond opstartformaliteiten, financiële planning en risicobeheer maar ook voor het beschermen van je sociale zekerheid als zelfstandige.

6. Traditionele e-comm of dropshipping?

Kies je voor traditionele vormen van e-comm, koop je zelf producten in bulk aan bij een leverancier of fabrikant. Je zorgt ook zelf voor opslagruimte om je voorraad in te bewaren. Komt er een bestelling binnen, ben jij verantwoordelijk voor de orderverwerking, verpakking en verzending naar de klant.

Dropshipping werkt anders. Hierbij koop je pas producten aan van zodra je een bestelling hebt ontvangen via je online platform. De opstartkosten zijn dus veel lager omdat je niet zelf een voorraad aanlegt. Ook het voorraadbeheer regelt de leverancier voor jou.

Anderzijds heb je nauwelijks controle over die voorraad en de verzending van de producten. Dat maakt goede klantenservice een pak moeilijker. Bij vragen moet je wachten op een antwoord van de leverancier. De producten gaan ook niet door jouw handen en dus kan je zelf geen kwaliteitscontrole doen.

Een webshop starten in hoofd-of bijberoep?

Dankzij jouw grondige voorbereiding is het voor jou helder hoe jij je webwinkel opstart. Inclusief de rechtsvorm die daarbij hoort. Het zijn de belangrijkste 2 keuzes die je als startend ondernemer maakt:

De keuze die je maakt heeft verregaande gevolgen voor de bescherming van je privévermogen, fiscaliteit en de complexiteit van je opstart. Blijf je minstens halftijds in loondienst werken? Dan word je zelfstandige in bijberoep. Is het uitbaten van je e-commerce zaak je voornaamste activiteit? Dan word je zelfstandige in hoofdberoep

Dit zijn de 6 rechtsvormen om uit te kiezen:

De eenmanszaak heeft het voordeel dat het een erg eenvoudige ondernemingsvorm is. Een CommV en VOF kan je niet zonder medevennoot oprichten maar blijft administratief wel makkelijk. Een BV is dan weer erg flexibel maar vereist een financieel plan en een dubbele boekhouding. Voor een NV heb je zelfs een groot startkapitaal nodig en heb je een vrije uitgave van aandelen.

Weet je niet welke ondernemingsvorm het beste bij je plannen past?

De handige test van Acerta helpt je de juiste keuze maken. 

Je e-commerce zaak starten

Welk je statuut je ook aanneemt en welke rechtsvorm je onderneming heeft, er zijn enkele noodzakelijke administratieve stappen die je sowieso moet zetten om een onderneming op te richten in België. Vooraleer je jouw commerciële activiteiten kunt opstarten, moet je jouw ondernemingsnummer en btw-nummer hebben.

  • Inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) - verplicht

Dat is de Belgische databank met alle informatie over ondernemingen. Denk aan de naam, het adres en de rechtsvorm. Maar ook het ondernemingsnummer vind je in de databank. Het is namelijk de KBO die je in ruil voor de inschrijving van je online bedrijf een ondernemingsnummer toekent. Een nummer waarmee overheidsdiensten je onderneming herkennen en dat je nodig hebt voor al jouw officiële transacties als ondernemer.

  • Btw-nummer activeren - verplicht

Als eigenaar van een webshop heb je een btw-nummer nodig. Het kan zijn dat je niet btw-plichtig bent. Een kleine onderneming met een jaaromzet van minder dan € 25.000 komt hiervoor in aanmerking. Dat wil niet zeggen dat je geen actief btw-nummer nodig hebt maar enkel dat je vrijgesteld bent van kwartaalaangiftes. Je rekent geen btw aan aan klanten maar kan ook de btw van aankopen niet recupereren.

Wie buiten de uitzonderingsregels valt en btw-plichtig is, doet elke kwartaal een aangifte. Daarna stort je het btw-bedrag door naar de staat.

  • Aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds - verplicht

Elke zelfstandige in België, of die nu in bijberoep of hoofdberoep activiteiten uitoefent, is verplicht om zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Door je aansluiting zorg je ervoor dat je in orde bent met jouw sociale zekerheid. Je betaalt ieder kwartaal een sociale bijdrage. In ruil krijg je bescherming bij ziekte of invaliditeit en bouw je je wettelijke pensioen op.

Omdat je bij Acerta zowel een ondernemingsloket als een sociaal verzekeringsfonds vindt, kunnen we jou bij alle administratieve verplichtingen helpen. Van je inschrijving bij de KBO en de activering van je btw-nummer tot je aansluiting bij ons sociaal verzekeringsfonds. Wij zorgen ervoor dat je aan alle wettelijke verplichtingen voldoet en de nodige ondersteuning krijgt. Dat allemaal aan de laagste prijs op de markt!

Je webshop opzetten

Een onderneming oprichten is één ding. Om je online platform uit de grond stampen moet je nog enkele extra keuzes maken. Dit zijn ze:

  • Een e-commerceplatform kiezen

Er bestaan enorm veel verschillende platformen. Denk aan Shopify, WooCommerce, Wix en Magento. Elk platform heeft voor- en nadelen. Zo betaal je bij de ene een percent op elke transactie terwijl anderen een jaarlijks of maandelijks abonnement vragen. Ook qua gebruiksvriendelijkheid en onderhoudsgemak zijn er verschillen.

  • Hosting en domeinnaam

Consumenten verkiezen een snelle, veilige online winkel om aankopen te doen. Door te kiezen voor een betrouwbare provider voor je domeinnaam en je hosting, breng je dit meteen in orde.

  • Design en UX

Je wil niet enkel dat je webshop er aantrekkelijk uitziet maar ook dat het een functioneel, gebruiksvriendelijk en efficiënt platform is. Een met een duidelijke navigatie, een eenvoudig bestelproces en dat perfect werkt op desktop en mobiele apparaten.

  • Betaalmogelijkheden

In België is Bancontact onmisbaar, in Nederland iDeal. Maar denk ook aan kredietkaarten, PayPal of Apple Pay. Ook het concept van ‘Achteraf betalen’ wordt steeds populairder. Hoe meer betalingsopties je aanbiedt, hoe sterker je conversiepercentage. 

  • Betrouwbare leveranciers vinden

Begin met een grondig marktonderzoek. Online, op evenementen of op beurzen. Het voordeel van offlinekanalen is dat je in contact komt met de mensen achter het bedrijf. Maak voor jezelf een lijst van potentiële leveranciers, lees recensies van andere ondernemers en vraag offertes op bij verschillende partijen. Stel ook vragen over productieprocessen, levertermijnen en retourbeleid aan de partners die je interessant lijken. Wie weet mag je een kleine proefbestelling plaatsen om de kwaliteit van de producten en de betrouwbaarheid van de leveringen zelf te ervaren.

  • Efficiënte verpakking en verzending

In het begin wil je misschien de verpakking van je verkochte producten helemaal zelf in handen nemen. Dat is een prima tijdelijke strategie. Eens je webshop goed begint te draaien, zal je niet langer tijd hebben om elke verkoop handmatig af te ronden. Er bestaan ook fulfillment-bedrijven die het volledige proces voor je in orde brengen.

Voor de verzending van de goederen heb je sowieso een externe dienst nodig. In België zijn er verschillende partijen zoals BPost, PostNL, DPD, DHL enz. Vergelijk al deze leveranciers op vlak van levertermijnen, verzendkosten, verzekeringsmogelijkheden, internationale verzendopties en klantenservice. Sommige verzendbedrijven werken ookmet volumekortingen. Hoe meer pakketten je verzendt, hoe lager de tarieven per pakket.

  • Juridische documenten

Privacyregels zijn in de volledige EU dezelfde dankzij de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Dat wil zeggen dat je verplicht bent om je gebruikers te informeren over hoe je hun data capteert, verwerkt en beschermt. De belangrijkste documenten daarvoor zijn je privacy policy en cookie policy.

Ook je Algemene Voorwaarden moeten duidelijk vermeld zijn op je webshop. Weet dat consumenten in de EU erg goed beschermd zijn. Daarom bestaan er bijvoorbeeld regels rond retours. Als verkoper van producten moet ook jij je daaraan houden als je B2C verkoopt.

Weet ook dat je volgens de Accessibility Act van de Europese Unie vanaf 28 juni 2025 verplicht bent om je webshop toegankelijk te maken voor iedereen. Ook voor mensen met een handicap. Zo moet je e-commerce platform voldoen aan richtlijnen rond contrast, compatibiliteit met schermlezers en eenvoudige navigatie.

Juridische hulp nodig? Ook daarvoor zorgt Acerta. Onze juridische bijstand voor ondernemers geeft persoonlijk advies, helpt bij geschillen, stelt juridische documenten en contracten op, en helpt je met privacyregels.

Je verzekeringen in orde brengen

Omdat een carrière als ondernemer bepaalde risico’s inhoudt, ben je beter goed verzekerd. Zie die extra verzekeringen niet als een vervelende kost maar als een extra vangnet dat goed van pas zal komen.

  • Verzekering gewaarborgd inkomen

Met een verzekering gewaarborgd inkomen bescherm je jezelf tegen inkomensverlies door ziekte of invaliditeit. Naast de uitbetaling van je ziekenfonds ontvang je dankzij deze verzekering een extra maandelijkse uitkering. Deze premie is niet verplicht maar wel volledig aftrekbaar van je beroepsinkomen als zelfstandige.

  • Aanvullend Pensioen voor zelfstandigen

Ook wanneer je op pensioen bent, wil je graag je levensstandaard behouden. Kies daarom voor een VAPZ of SVAPZ als aanvulling op je wettelijke pensioen. Geen verplichting maar een welkom extraatje na je carrière.

Ook dit is geen verplichte verzekering. Je dekt anderzijds wel de financiële risico’s bij schade aan derden of nalatigheid. Je bent als webshopeigenaar niet verplicht om een verzekering beroepsaansprakelijkheid met burgerlijke te nemen. Toch is het geen slecht idee om eventuele schade (aan derden) door een fout of een nalatigheid te dekken.

  • Brandverzekering

Hiermee bescherm je je opslagruimte en de voorraad die je erin stockeert. Of je dat nu thuis doet of in een apart magazijn, een brandverzekering verzekert je tegen de gevolgschade van onder andere brand, overstroming en diefstal.

Via Acerta en onze partner KBC breng je al je verzekeringen voor jouw webshop in één keer in orde.

Vergeet je vergunningen niet!

Beginnen aan e-commerce? Ook online heb je voor sommige activiteiten een vergunning nodig.

Naast deze drie veel voorkomende vergunningen, zijn er nog andere vergunningen. Controleer op voorhand welke je nodig hebt en laat je adviseren door Acerta. Onze medewerkers brengen daarnaast ook alle nodige vergunningen voor jou in orde! 

Makkelijk kan ook!

De specialisten van Acerta staan klaar om je professioneel te ondersteunen van a tot z. Het ondernemingsloket van Acerta zorgt voor:

  • De inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
  • De aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds van Acerta. 
  • De aanvraag en activatie van je btw-nummer.
  • De aanvraag van vergunningen en verzekeringen. 

Start je webshop in een vingerknip

Acerta regelt het graag voor jou online. Liever een afspraak via videocall of op kantoor? Dat kan ook!