Overzicht
927 resultaten
Als werkzoekende een opleiding krijgen op de werkvloer met het vooruitzicht op een arbeidsovereenkomst voor de job waarvoor je net bent opgeleid: dat is kort samengevat het doel van een individuele beroepsopleiding (IBO). De maatregel bestaat al langer en heeft tot doel om werkzoekenden heel gericht naar werk toe te leiden. De Vlaamse Regering kondigde bij haar aantreden al aan het IBO-stelsel te willen hervormen en heeft nu ook een ontwerptekst klaar om die hervorming te realiseren. Dat ontwerp ligt nog voor advies bij de Raad van State, maar we geven jullie toch al een overzicht van de nieuwigheden die wellicht vanaf 1 januari 2026 van toepassing zullen zijn. De hervorming heeft als doel om het systeem aantrekkelijker te maken, want de afgelopen jaren is het aantal IBO-trajecten stelselmatig gedaald. Op lopende IBO-trajecten blijft de oude regeling van toepassing.
De Arizona-regering wil de startbaanverplichting afschaffen vanaf 1 januari 2026. Dit is terug te vinden in het wetsontwerp houdende diverse bepalingen dat door de Regering is ingediend in het Parlement. De startbaanovereenkomst voor de ‘tewerkstelling’ van een jongere tot en met het kwartaal van de 26e verjaardag, blijft wel bestaan.
Op 1 januari 2026 worden de grenzen waartussen het bedrag van het mobiliteitsbudget zich moet situeren opnieuw geïndexeerd. Volgens onze berekeningen zal het mobiliteitsbudget voor een bepaalde werknemer in 2026 steeds minstens 3.233 euro moeten bedragen, en maximaal 17.244 euro kunnen bedragen.
De programmawet van 18 juli 2025 voert belangrijke wijzigingen door in het systeem voor de indexering van de lonen en sociale uitkeringen, als onderdeel van de maatregelen om budgettaire besparingen te realiseren.
De feestdagen tijdens de eindejaarsperiode vragen bijzondere aandacht van werkgevers die willen overgaan tot ontslag, zeker nu Kerstmis en Nieuwjaar in 2025 op een weekdag vallen.
Zoals elk jaar worden in december de grensbedragen voor het volgende jaar gepubliceerd.
Voor dienstverplaatsingen met eigen gemotoriseerd vervoer van de werknemer wijzigt de maximale kilometervergoeding met een kwartaalindexatie (= kilometervergoeding op basis van het KB van 13 juli 2017). Voor dienstverplaatsingen in de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 maart 2026 wijzigt dit maximum naar 0,4326 euro (vorig bedrag: 0,4312 euro). De andere maximale kilometervergoeding wordt slechts één keer per jaar geïndexeerd, telkens op 1 juli (= kilometervergoeding op basis van het KB van 18 januari 1965). Dit maximum blijft bijgevolg ongewijzigd op 0,4449 euro.
Het systeem van de “niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen”, de loonbonus, maakt het mogelijk om werknemers een bonus toe te kennen die onderworpen is aan een voordelig sociaal- en fiscaalrechtelijk regime. Hiervoor is vereist dat een bonusplan werd ingevoerd in de onderneming, volgens de procedure beschreven in cao nr. 90 van de Nationale Arbeidsraad. In dat bonusplan worden collectieve en objectieve doelstellingen vastgelegd, waarvan het bereiken nog onzeker is.
Het systeem van de vrijwillige overuren wordt binnenkort uitgebreid. Vanaf 1 april 2026 zullen er tot 360 vrijwillige overuren gepresteerd kunnen worden. In de horecasector zal het aantal kunnen oplopen tot 450 vrijwillige overuren. In dit nieuwsbericht zetten we alles op een rijtje.