Klassieke restaurants en tavernes die na de coronamaatregelen de mogelijkheid blijven aanbieden om maaltijden af te halen, moeten hun KBO-activiteiten laten uitbreiden via het Erkend Ondernemingsloket.
Sinds de lockdown in maart 2020 kan je bij heel wat horecazaken maaltijden afhalen. Als zij deze activiteit tijdelijk uitoefenden, was het niet nodig om de activiteiten van de vestigingseenheid aan te passen, door de specifieke en tijdelijke coronasituatie.
Sommige ondernemingen zijn dit echter blijven doen waardoor een aanpassing in de KBO wel nodig is.
Welke codes toevoegen?
De code 56102 (eetgelegenheid met beperkte bediening) of één van de subcodes komen hiervoor in aanmerking.
Een frituur bijvoorbeeld of een broodjeszaak zal normaal gezien wel al met de juiste code ingeschreven zijn (5610202 en 5610201). De restaurants en de tavernes waar je ook nu nog maaltijden kan afhalen, zullen waarschijnlijk wel hun nacebelcodes moeten laten aanpassen.
De traditionele restaurants en café-tavernes zullen doorgaans al ingeschreven staan met de codes 5610101 en 5610105. Zij moeten dan een code toevoegen voor de verkoop aan de toog of via telefoon, internet van eetwaren of dranken. Naargelang de aard van de aangeboden maaltijden kan de code variëren tussen 5610201 en 5610207, zoals bijvoorbeeld snackbars, frietkramen, hotdogverkopers, pizzeria’s, enz.
Hoe aanvragen?
Ben je ondernemer, dan kan je deze activiteiten eenvoudig zelf toevoegen aan je onderneming via Icounter.be. Je kiest daar voor de optie “Ik wil mijn bedrijfsactiviteiten uitbreiden”.
Ben je accountant/boekhouder, dan kan je deze wijziging voor je cliënten doorgeven via “My Acerta – Transacties Ondernemingsloket.
Acerta Ondernemingsloket zorgt voor de correcte inschrijving in de KBO.