Vorige

Boekhoudkantoor van de toekomst: van papier naar digitalisering

01 september 2020 Lieven Delzeyne Boekhouders & Accountants

De boekhoud- en accountancysector heeft het drukker dan ooit. Zowel inhoudelijk als organisatorisch is er van alles aan het bewegen. Daarbovenop kwam begin dit jaar ook nog eens de coronacrisis en het massale thuiswerken, waardoor nu nog meer administratie en klantvragen digitaal worden afgehandeld. Digitalisering: een uitdaging of opportuniteit?

Leestijd: Later lezen?

Automatisering, het einde van de boekhouder? Integendeel!

Naast ‘digitalisering’, is ‘automatisering’ een andere term die aan belang wint. En maar goed ook: ze brengen tal van voordelen met zich mee, gaande van een fikse tijdsbesparing tot minder kosten en meer flexibiliteit.

Digitalisering en automatisering, en ook robotisering en artificiële intelligentie (AI), blijken voor heel wat boekhoud- en accountancykantoren een grote uitdaging. Het impliceert dat alles ‘paperless’ gebeurt : alle communicatie met de klanten, waaronder ook het doorsturen van bewijsstukken, gebeurt digitaal en alle archieven worden online bewaard. Toch gaf 62 % van de boekhouders, tijdens een pre-coronabevraging van Acerta, aan vooral de opportuniteiten van AI te zien. En dat niet alleen voor het kantoor, maar ook voor de klanten en eigen mensen.

Sterkere focus op klantenservice en ‘de kern van je zaak’

De voordelen die aan automatisering en robotisering verbonden zijn, zijn talrijk. Daarom investeerde reeds 58 % van de boekhouders voor corona in automatisering of robotisering, waarvan 27 % in hoge of zeer hoge mate.

Wat die voordelen dan precies mogen zijn? Om er enkele te noemen: je vindt alle bestanden terug in één klik, kan je hoop mappen eindelijk vaarwel zeggen, hebt minder repetitieve taken, verhoogt het werkcomfort en de productiviteit van je medewerkers en maakt je klanten ‘zelfstandiger’. Zij kunnen voortaan eenvoudig bestanden opzoeken, waardoor jij tijd wint en je op de kern van je zaak kan concentreren.

AI neemt dan wel bepaalde administratie weg, de nood aan specialisatie blijft toenemen. De klant van vandaag wil niet alleen cijfers en grafieken zien: hij wil goed onderbouwd advies over zijn business en zoekt meerwaarde. Hij heeft behoefte aan iemand die meedenkt, iemand met expertise en kennis van zaken. Daar krijg je dankzij AI meer tijd en ruimte voor.

Bestaande boekhoudsystemen zijn aan vernieuwing toe

Bovendien zijn moderne boekhoudsystemen ook strategische tools om een nieuwe generatie klanten aan te trekken: veel starters zijn in de digitale tijdperk geboren, zijn beter gefamiliariseerd met automatisering en zullen ook bereid zijn zelf hun documenten te scannen. Veel nieuwe klanten beschouwen hun boekhouder als een echte raadgever en niet slechts iemand die zijn kosten en inkomsten bijhoudt.

Hoewel ze al geruime tijd in de lift zaten, moesten onze Belgische boekhouders door de coronacrisis hun terughoudendheid helemaal opzijzetten en digitale boekhoudsystemen volledig omarmen. Of je reeds in AI investeerde of niet: het is nu een goed moment om te evalueren en bij te sturen of om ten rade te gaan bij sectorgenoten.

Digitaal advies nodig?

Bekijk onze aanbodpagina voor informatie over onze diensten en advisering. Nood aan meer inspiratie? Download de whitepaper 'Blik op de toekomst van de boekhoud- en accountancysector en op artificiële intelligentie (AI)' en maak je kantoor futureproof.

Service en advies Whitepaper AI

Deel dit artikel

Acerta_Lieven_Delzeyne

Geschreven door Lieven Delzeyne

Sales Director Acerta