Vorige

Veerkrachtige medewerkers? Denk aan hun welzijn

25 mei 2020 Yves Plees Werkgevers

De coronacrisis brengt heel wat heftige emoties teweeg, zoals angst, stress en somberheid. Maar crisissen bieden ook kansen. Kansen om beter voor elkaar, en dus ook voor je medewerkers, te zorgen. Zodat ze vol energie naar de (digitale) werkvloer blijven terugkeren.

Leestijd: Later lezen?

Welzijn van personeel topprioriteit van 6 op de 10 werkgevers

Uit Acerta’s recente relance-onderzoek, waarbij we polsten naar de mate waarin werkgevers voorbereid zijn op de heropstart van hun business en activiteiten, blijkt dat 55% van de bedrijven meer rekening zal houden met de mentale en fysieke gezondheid van hun medewerkers. Die extra aandacht is geen overbodige luxe: 1 tot 2 op de 10 werknemers voelt zich bovengemiddeld angstig.

Medewerkers hebben meer dan ooit nood aan psychosociale ondersteuning om de coronastress te lijf te gaan. 80% van de werkgevers verwacht dan ook dat hun personeelsleden nog veeleisender op vlak van gezondheid zullen zijn. Angst voor besmetting, de combinatie van het werk met zorgen voor het gezin, verhoogde werkdruk en onzekerheid over de toekomst vormen de ideale voedingsbodem voor een verhoogd risico op burn-outs en andere psychosociale klachten.

Check hoe het met je medewerkers gaat

Angst op zich is een volkomen normale en natuurlijke reactie. Al mag het zeker niet de bovenhand nemen, want dan kan het omslaan in paniek en langdurige overbelasting. Iedere werknemer reageert op zijn of haar eigen unieke manier op stressvolle situaties. Waar de ene zenmeesterlijk kalm blijft, zal de andere van kop tot teen blokkeren. Om die reden moet je nauwlettend opvolgen of iedereen zich goed in z’n vel voelt.

Want als werkgever wil je je organisatie en werknemers zo goed mogelijk doorheen deze lastige periode loodsen. Maar weet je ook hoe het écht met je mensen gesteld is? Voorkomen is beter dan genezen, dus is het aangeraden je eerst een helder beeld van hun algemeen welzijn te vormen. Pas dan kan je gerichte maatregelen treffen om hen gemotiveerd te houden.

Preventie is de bouwsteen van je welzijnsbeleid

Meten is weten, als je weet wat je meet. Hoe meet je nu precies het welzijn van je medewerkers? En hoe ontwikkel je een beleid voor de aanpak van psychosociale en andere klachten? Tijdens een welzijnsbevraging zoomen we in op volgende vijf thema’s:

  • De vermoeidheid of psychologische toestand van je medewerkers;
  • De persoonlijke ervaring van je werknemers tijdens de lockdown;
  • De perceptie van je medewerkers van het terugkeerplan en hun verwachtingen;
  • Het weerstandsvermogen van je medewerkers;
  • De motivatie om terug te keren naar het werk.

Zodat je risicogevallen helder in kaart kan brengen, en hier in een vroeg stadium op kan anticiperen. Met een doordacht actieplan, door individuen en groepen te coachen, een thuiswerkbeleid op te stellen, efficiënte hr-oplossingen aan te bieden, maar vooral door hun toestand goed te blijven opvolgen en monitoren. Op die manier kan je je interne initiatieven beter aanpassen, waardoor ze meer in lijn met de specifieke realiteit van je organisatie komen te liggen.

Draag zorg voor je medewerkers

Een futureproof welzijnsbeleid dat aansluit bij de behoeften van je werknemers? Onze experts helpen je jouw medewerkers gezond en gemotiveerd aan de slag te houden.

Meer info

Deel dit artikel

Acerta_Yves_Plees.png

Geschreven door Yves Plees

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Welbevinden medewerkers daalt, aandacht voor welzijn op het werk is verdubbeld
Werkgevers

Welbevinden medewerkers daalt, aandacht voor welzijn op het werk is verdubbeld

03 maart 2021 Kristel Minten

Niet alleen het fysieke welzijn, ook het mentaal welzijn van de werkende Belg lijdt onder de langdurende coronapandemie. Toch blijkt uit onze bevraging in samenwerking met HR Square en Vrije Universiteit Brussel (VUB) dat slechts vier op de tien bedrijven structureel inzetten op een welzijnsplan.

Lees meer
VUB en Acerta: opvallend laag kort ziekteverzuim
Werkgevers

VUB en Acerta: opvallend laag kort ziekteverzuim

18 februari 2021 Kristel Minten

In november en december 2020 ging gemiddeld 1,8% van de werkuren verloren door kort ziekteverzuim, oftewel afwezigheden van minder dan een maand. De cijfers werden vastgesteld op basis van de cijfers van 28.500 bedrijven.

Lees meer
Federale steunmaatregelen: verlengd en uitgebreid
Werkgevers

Federale steunmaatregelen: verlengd en uitgebreid

15 februari 2021 Nele Mertens

Vrijdag 12 februari besliste de federale regering over de steunmaatregelen voor werkgevers en werknemers. In deze blog geven we je een overzicht van de verlengde en nieuwe steunmaatregelen die interessant zijn voor de werkgever.

Lees meer