3 tips om als boekhoud- en accountancykantoor relevant te blijven
Tegenwoordig kan iedereen zelf snel en eenvoudig online zijn of haar boekhouding beheren via allerlei tools en software. En ook de boekhoud- en accountancykantoren beschikken almaar over slimmere systemen die hun werk vereenvoudigen. Nieuwe technologieën veranderen het landschap van de sector drastisch. Het digitale tijdperk brengt heel wat uitdagingen met zich mee – die gelukkig ook kansen bieden. In welk opzicht helpen ze jou je klanten beter te bedienen? Hoe blijf je in de nabije toekomst relevant? Op welke manier verzeker je de continuïteit van je kantoor? Hieronder vind je drie tips.
1. Optimaliseer je kantoorprocessen
Experten zijn het erover eens dat robotisering, digitalisering en artificiële intelligentie (AI) meer voordelen dan nadelen bieden. AI maakt korte metten met repetitieve taken, standaardiseert processen en helpt de hoge werkdruk te verminderen.
Hoewel AI bepaalde administratieve taken zal wegnemen, zal de nood aan specialisatie altijd bestaan. Boekhouders en accountants moeten zich continu bijscholen. In dat opzicht vormt digitalisering een hefboom om accountants meer te laten focussen op de complexe inhoud. Terwijl de complexe systemen de rest automatiseren. Met andere woorden: gedaan met drie à vier maanden achter te lopen op je boekhouding, en met van kwartaal naar kwartaal toe te leven.
Door je kantoorprocessen efficiënter te maken met behulp van AI, zorg je ervoor dat je bestaande klanten nog enthousiaster worden van de diensten die je aanbiedt. Daarnaast heeft efficiëntieverbetering nog een ander waardevol gevolg: meer tijd. Meer tijd laat je toe te focussen op de onderdelen binnen je kantoor die ervoor zorgen dat je écht onderscheidend bent.
2. Geef proactief, datagedreven en realtime-advies
Robotisering zorgt dus voor tijdsreductie. Tijdsreductie zorgt dan weer voor meer tijd voor kwaliteitsvoller advies en extra aandacht voor de klant. Tegelijkertijd maakt technologie het mogelijk om beter op de veranderende klantvraag in te spelen. Want de klant staat meer dan ooit centraal.
Uiteraard is iedereen in je kantoor erop gericht klanten een zo goed mogelijke service te bieden. Boekhoud- en accountancykantoren gaan zich in de toekomst vooral onderscheiden door de samenwerking met de klant te verbeteren en vernieuwende diensten te ontwikkelen.
Uit onze bevraging blijkt dat 53% van de collega-boekhouders en -accountants aangeeft dat ‘real time accountancy’ de relevantie voor de toekomst van het accountantsberoep is. Een data-gedreven dienstverlening en klantenbeleving worden steeds belangrijker. En daar zijn niet alleen data voor nodig, maar ook een slimme verwerking van die data en dus artificiële intelligentie. Data geeft je overigens ook de kans om beter in te spelen op de noden van je klant, en om je hiermee te differentiëren van de concurrentie.
3. Maak van ‘digitalisering’ je visitekaartje en ga online
Een sterk netwerk is goud waard. Dit geldt niet alleen voor de band met je klanten, die jou via mond-tot-mondreclame aanbevelen bij vrienden, familie en kennissen. Ook je online zichtbaarheid en profilering doen wonderen.
Netwerkevents zijn niet langer de enige plek waar je als boekhouder of accountant collega’s of toekomstige klanten ontmoet. Een groot deel van je doelgroep, en zeker de nieuwe generatie klanten, bevindt zich online. Dus moet je hen daar bereiken.
Wees actief op sociale media, door een profiel aan te maken op Facebook en LinkedIn en frequent te posten. Daarnaast is natuurlijk ook een eigen website een absolute must. Heb je al een eigen website? Dan kan je deze eventueel versterken met behulp van AI zoals een chatbot, die standaardklantvragen beantwoordt en behandelt, of met filmpjes met tips en tricks. Als je het goed aanpakt, dan levert je online aanwezigheid je meer klanten op dan je fysieke aanwezigheid op een event. En dat terwijl het minder tijd kost.
MyAcerta: jouw online werkplek
MyAcerta is je online werkomgeving – helemaal op jouw maat. Alle voor jou relevante partnerapplicaties, simulatietoepassingen, documentenmodules en kennismiddelen vind je meteen op één overzichtelijk scherm.
Ontdek MyAcerta
Geschreven door Lieven Delzeyne
Sales Director Acerta