Aanwerven tijdens en na corona: zo maak je het verschil
Veel organisaties blijven ook tijdens deze coronalockdown aanwerven. En gelijk hebben ze: ze hebben nu de kans om een verschil te maken. Want ook na corona zal de arbeidskrapte blijven bestaan en zal het moeilijk blijven om kandidaten aan te trekken. Hoe je aanwerft in crisistijd, lees je hieronder.
65% van de Belgische medewerkers geeft aan het laatste jaar op geen enkele vacature te hebben gesolliciteerd. Dat blijkt uit de resultaten van ons jaarlijks Talent Pulse-onderzoek. De twijfelzone waarin sommige organisaties zitten, biedt dan weer opportuniteiten voor andere werkgevers.
Bovendien zijn kandidaten meer bereikbaar om vacatures te bespreken. Meer nog, mensen missen de sociale contacten. Vele medewerkers kijken uit naar een telefoontje waar iemand de vraag stelt hoe het met hun gaat. Niet alle werkgevers geven hier de werknemers de aandacht die ze verdienen. Hier kan je je nu in differentiëren door een sterk employer brand op te bouwen. Ook je advertenties van je vacatures staan extra in de schijnwerpers doordat ze niet in de massa verdwijnen.
Breid nu je talentpool uit voor later
Niet alle organisaties zijn nu in de mogelijkheid om aan te werven, maar dan is het nu wel het moment om contacten voor later te maken. Leg een werfreserve aan, doe aan boomerang recruitment en ga in dialoog met interessante kandidaten. Wanneer je de nodige transparantie aan de dag brengt, staan potentiële kandidaten hiervoor open.
Daarenboven geef je een sterk signaal dat je een organisatie bent die niet bij de pakken blijft zitten en naar de toekomst kijkt, dat je verder werkt aan je plan. Bied een luisterend oor en maak een verpletterende indruk.
Werk maken van je werkgeversmerk
Uit onze werknemersbevraging blijkt ook dat slechts 35% van de kandidaten doorheen het selectieproces een positievere indruk kreeg van de organisatie waar ze solliciteerden. Wat een gemiste kans! Doorheen de opvolging, de telefonische gesprekken en de (online) interviews heeft dus 2/3de van de organisaties hun sterke punten niet extra in de verf kunnen zetten. Tijd om hier anders te werk te gaan.
En wanneer je tot een aanwerving over gaat, zorg er dan voor dat de werknemer op de juiste manier betrokken wordt bij je organisatie. Onboarding is nog nooit zo belangrijk geweest en start al bij de contractondertekening. Volg hem op tot aan zijn opstart maar ook in de weken erna. Ga nog meer in dialoog en kijk hoe je de werknemer het teamgevoel kan geven vanop afstand. Want door het creëren van die verbondenheid gaat de werknemer sneller up and running zijn. Falen in de voorbereiding is hier de voorbereiding van het falen.
Voorbereiden op het ‘nieuwe normaal’
Remote is het nieuwe normaal en we kunnen ons maar beter voorbereiden op een toekomst waarin alles anders zal zijn. Hr-processen zullen herbekeken worden en anders worden ingedeeld en ook kandidaten zullen meer flexibiliteit van ons als hr-medewerkers verwachten nu ze eens geproefd hebben van deze social distance periode. Want afstand houden heeft ook zijn voordelen. Organisaties die nu mee op de kar springen, kunnen sneller schakelen en hierdoor het verschil maken.
Wil jij ook het verschil maken?
Zorg dat je organisatie goed voorbereid is met een relanceplan. Aarzel je nog steeds om te rekruteren? Deze periode biedt een unieke kans om je als aantrekkelijke werkgever te profileren en interessante kandidaten aan te trekken. Bekijk het webinar over 'Aanwerven tijdens en na corona'.
Geschreven door Mieke ten Haaf
Managing Consultant Talent Center