Vorige

Hoe blijf je over het mentale welzijn van je medewerkers waken?

27 oktober 2020 Tom Vlieghe Werkgevers

Na de eerste lockdown zijn heel wat medewerkers blijven thuiswerken. Omdat de overheid thuiswerken is blijven aanmoedigen als de norm, en omdat thuiswerken nu eenmaal voordelen biedt.

Maar thuiswerken doet ook de grens tussen werk en privé vervagen. Dit verklaart wellicht deels waarom ruim 40% van de medewerkers meer stress op het werk ervaart. Nu de maatregelen weer verstrengd werden, stellen we ons volgende vraag: wat kan je als leidinggevende doen om over het mentale welzijn van je medewerkers te blijven waken?

Leestijd: Later lezen?

4 op de 10 medewerkers ervaart meer stress

Een recent onderzoek van Acerta bij meer dan 2.000 medewerkers toont aan dat corona zwaar doorweegt op het mentale welzijn van de werkende Belg. Zo ervaart 4 op de 10 meer stress. 3 op de 10 heeft minder goesting in z’n job, 2 op de 10 is minder gelukkig op het werk. Nu we het fysieke contact door de verstrengde maatregelen weer moeten terugschroeven, is het dan ook belangrijk het gevoel van verbondenheid hoog te houden. Hieronder vind je 5 tips om vanop afstand nauw in contact te blijven met je medewerkers.

1. Verbindende, digitale communicatie

Werken vanop afstand hoeft niet te betekenen dat er geen sprake kan zijn van verbondenheid tussen collega’s. Neem een voorbeeld aan de IT-sector: daar houden ze iedere ochtend een ‘scrum’, waarbij hele teams samen de dagplanning overlopen en van de gelegenheid gebruikmaken om te checken of iedereen oké is. Dat is gunstig voor het samenhorigheidsgevoel. Is een dagelijkse sessie niet haalbaar? Probeer dan op z’n minst wekelijks digitaal af te stemmen.

Wat communicatie betreft, is het nodig stil te staan bij het doel van je boodschap. Wil je enkel informeren of verwacht je ook interactie, wat is de dringendheid alsook de complexiteit of gevoeligheid? Deze kunnen samen bepalend zijn van het meest wenselijke communicatiekanaal: synchroon of asynchroon, individueel of collectief.

2. Geef je medewerkers richting

Een mens heeft vooruitzichten nodig, ook als de situatie mogelijks minder rooskleurig lijkt. Met duidelijkheid voorkom je dat situatie uitzichtloos lijkt. Zorg bovendien voor voldoende ‘common ground’: waar willen we als team naartoe, en op welke manier? Stel een framework op, waarin je afspraken over doelen, prioriteiten en normen formuleert. Betrek je hele team hierbij en herbekijk dit bijvoorbeeld maandelijks – en neem uiteraard ook de tijd om successen en wins samen te vieren.

3. De nieuwe ‘hybride’ werkvloer vergt een langetermijnvisie

Als digitaal werken de regel wordt, moet je ook voorbij de volgende lockdown durven denken. Telewerken blijft relevant. En hoewel telewerken heel wat fans heeft, is alleen maar thuiswerken niet voor iedereen weggelegd.

Kies daarom voor een hybridemodel: deels van thuis werken, deels op kantoor. Een duurzaam (thuiswerk)beleid gaat echter niet over één nacht ijs. Niet alleen moet het de juiste juridische bouwstenen bevatten, er moet ook een fit zijn met je organisatie. Bovendien moet het door iedereen binnen je organisatie gedragen worden. Hybride betekent ook: rekening houden met de functie en wensen van de individuele medewerker, en kijken naar wat hij of zij nodig heeft.

4. Besteed oprecht aandacht aan je medewerkers

Pols regelmatig bij je medewerkers hoe het met hen gaat, vanuit een oprechte interesse in hun beleving, en dus niet ter controle van het werk of de voortgang. Dit geldt in het bijzonder voor collega’s die van nature iets meer teruggetrokken zijn, en niet meteen geneigd zijn om uit zichzelf hulp te vragen of contact te leggen.

Werf je nieuwe medewerkers aan? Ook in deze tijden is een goede onboarding cruciaal. Neem de eerste dag zelf uitgebreid de tijd om hen te verwelkomen. Houd nadien actief vinger aan de pols door vaste contactmomenten in te plannen. Zet eventueel een meter/petersysteem op, waarbij een medewerker die reeds langere tijd voor je organisatie werkt zich ontfermt over de nieuwe collega en hem of haar wegwijs maakt.

5. Laat je coachen

Je rol als leidinggevende verandert. Je wandelt niet meer dagelijks op kantoor binnen en krijgt niet meer de kans om ongedwongen en spontaan te vragen hoe het met iedereen gaat. Toch gaat aandacht voor je mensen boven alles. De nieuwe werkvloer vergt een andere manier van coachen, en dat terwijl je eigen takenpakket er helemaal anders uitziet en je misschien nog meer werk krijgt. Laat je eventueel zelf coachen en ondersteunen in je veranderende rol.

Zorg voor je medewerkers

Meer dan ooit is het nodig om de vinger aan de pols te houden met het oog op het welzijn van je medewerkers. Acerta helpt je graag op weg.

Aanbod welzijn

Deel dit artikel

Tom Vlieghe

Geschreven door Tom Vlieghe

Director Acerta Consult

Gerelateerde artikels

Arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim: wat verandert er?
Werkgevers

Arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim: wat verandert er?

24 november 2022 Miet Vanhegen

De wetgeving rond arbeidsongeschiktheid en ziekteverzuim is gewijzigd. De veranderingen treden op 28 november 2022 in voege. We geven je een overzicht van de wijzigingen.

Lees meer
Ken jij de ABC-score van je bedrijf?
Werkgevers

Ken jij de ABC-score van je bedrijf?

22 november 2022 Britt Winnepenninckx

Autonomie, Betrokkenheid en Competentie, de bouwstenen van het ABC én het succesrecept voor gelukkige en gemotiveerde medewerkers. Maar hoe hoog scoren bedrijven op het ABC?

Lees meer
Wat moet je weten over het recht op deconnectie uit de arbeidsdeal?
Werkgevers

Wat moet je weten over het recht op deconnectie uit de arbeidsdeal?

27 oktober 2022 Miet Vanhegen

Werknemers zijn digitaal steeds meer bereikbaar, waardoor het moeilijk(er) is om het werk los te laten. Het recht op deconnectie werd daarom opgenomen in de arbeidsdeal. Wat is het recht op deconnectie? Wat houdt het in voor werkgevers? We leggen het uit.

Lees meer